Stoop kid Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) BRS har vel veldig få bilder? Synes det er en fordel at bøkene har mange bilder i embryo. Da ville jeg heller gått for Langman, men jeg kjenner ikke til noen andre bøker enn de to. Endret 28. januar 2009 av Quicko Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 http://www.adressa.no/student/article1233018.ece Legestudenter må vente før de kommer ut i arbeidslivet: 489 av 804 uten turnusplass 60 prosent av avgangsstudentene på medisinstudiet ved NTNU har ikke fått turnusplass fra høsten. – Denne absurde ordningen kan ikke fortsette, sier studentene. Medisinstudenter i 6. klasse mener det er for dårlig at 2/3 av klassen står uten turnusplass. De savner politisk vilje til å endre køsystemet, som ifølge dem vil kollapse. Sittende rundt bordet fra venstre: Magnus Fasting, Eivind Sørensen, Kristin Frydenlund, Hanne Kine Buchardt Werpe og Eivor Laugsand. Hele debatten - Vi er utrolig skuffet over at de ikke har gjort noe med systemet enda. Dette er den lengste utdanningen i Norge, og vi hører til stadighet at det trengs flere leger. Og nå sitter vi her med skjegget i postkassen og får ikke gjøre jobben vi er utdannet til, sier Magnus H. Fasting. 315 av 800 sikret turnusplass Han er avgangselev på medisinstudiet ved NTNU, og kontaktet Adresseavisen for å sette fokus på legestudentenes turnusordning. Selv er han heldig og har fått plass, men de fleste vennene hans går en uviss høst i møte. Blant disse er kompis og medstudent Eivind Sørensen. - Jeg var forberedt på at dette kunne skje, siden vi er 804 søkere på 315 sikre plasser fra høsten av. Men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Må lete frem jobber selv Eivind Sørensen må nå på egen hånd, i likhet med brorparten av avgangskullet, prøve å få seg en legejobb med midlertidig lisens (under veiledning, da man mangler autorisasjon). Han tror imidlertid det finnes et metningspunkt for slike jobber. Fagdirektør og sjefslege ved St. Olavs hospital Helge Hårstad opplyser til Adresseavisen at studentene må lete frem slike jobber selv. Det finnes ingen oversikt over hvor mange relevante stillinger som finnes for leger uten autorisasjon. - Hvis du ikke får vikarjobb, hva gjør du til høsten? - Da må jeg finne meg en jobb som ikke har noe med utdanningen min å gjøre. Jeg har et stort studielån å betale ned, og har ikke flere år igjen med mulighet for å ta opp lån. Dessuten er jeg 27, og dette vanskeliggjør familieplanlegging, fortviler Sørensen. - Får samfunnsøkonomiske konsekvenser Sørensens største bekymring er imidlertid ikke sin egen situasjon. Han synes det er snodig at kompetansen holdes tilbake. - Dette får samfunnsøkonomiske konsekvenser. Vi forsinkes i vår vei til arbeidslivet, og det er store penger i det. Samtidig snakkes det om legemangel. Han frykter, i likhet med de mange medisinstudentene Adresseavisen snakket med, at systemet vil rakne. - Vi loves jo å ikke vente mer enn et halvt år, slik at vi er garantert plass i neste turnustrekning. Men det utdannes flere og flere leger, og hvis over halvparten av alle oss skal få plass om et halvt år, vil etterslepet bare vokse og vokse. - Ubegrunnet bekymring Direktør Per Haugum ved Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (SAFH) mener studentenes bekymring og misnøye er ubegrunnet. - Problemet er heller at en tredel av studentene som skal ut i turnus gjerne vil få tilfredsstilt sine geografiske ønsker. Men dette er et kollektivt system, sier han. Han bekrefter at det er kommet klager fra legestudenthold siden systemet ble innført i 2001. - De har vært imot dette regelverket helt siden det kom. Men det er ikke skjedd noe ennå, og det kommer ikke til å skje heller. Frykten for at køsystemet vil kollapse er helt ubegrunnet, mener Haugum. Han presiserer at alle som har fått ventelisterettigheter har fått oppfylt ventegarantien på turnus senest ved andre turnustrekning. Lover å holde garantien - Det kan høres ut som om det vil balle på seg ettersom det kommer flere legestudenter i tillegg til at over halvparten av vårkullet er lovet plass i neste trekning? - Dette er en garanti, og den har staten tenkt å holde, fastslår direktøren, og legger til at en rekke mennesker som melder seg på turnuslistene faktisk blir borte. - Hva mener du med "borte"? - Folk innretter seg sikkert på annet vis, og finner noe annet å gjøre. Direktøren tror ikke det er noe problem for en legestudent å få en vikarstilling i ventetiden. Han påpeker at det norske helsevesenet trenger arbeidskraften deres. Om situasjonen til de mange studentene ved NTNU har han følgende å si: - Det kan jo tenkes at noen må ta seg jobb utenfor Trondheim, men det er jo ikke noe synd på dem for dét. - Turnuskøen vil bli lengre Prodekanus Are Holen stiller seg imidlertid bak studentene i saken. Professoren bekrefter problematikken med turnusordningen. - Dette har vært et økende problem i de senere år. Samtidig som sykehusene sentraliserer og liggetiden kortes ned, er det blitt flere leger. Holen forklarer at reduksjon i institusjonsomfanget møtes med økning i antall leger, og at turnuskøen da vil bli lengre. - Særlig de siste tre-fire årene er dette blitt mer påtrengende, sier han. Professoren mener det bør være større kapasitet for å ta imot turnusleger hvis man tenker litt kreativt. - Hvordan da? - Det er etter min mening intet i veien for å utvide mulighetene for hvor de kan tilbringe turnustid. Man kunne dessuten kortet ned turnustiden, og hatt mer praksis i studiet. Han trekker frem studieopplegget i Trondheim, der det nå er 16 ukers praksis i løpet av studiet. Rutinene er imidlertid ulike ved de forskjellige universitetene som utdanner leger. Prodekanus Holen etterlyser nå handling, fremfor det han betegner som " beslutningsvegring" hos politikerne. - Så langt er intet skjedd. Politiske myndigheter må ta dette innover seg Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 - Dette er en garanti, og den har staten tenkt å holde, fastslår direktøren, og legger til at en rekke mennesker som melder seg på turnuslistene faktisk blir borte. - Hva mener du med "borte"? - Folk innretter seg sikkert på annet vis, og finner noe annet å gjøre. Hva i all verden? Hva slags mennesker er dette? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hva i all verden? Hva slags mennesker er dette? Mennesker som ikke er norsk statsborger. Endret 29. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Latterlig, ingen etter 399 fikk ringetid... 394plasser lagt ut. Endret 29. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hele turnusopplegget er sykt, utrolig irriterende å stå i fare for å 'drive dank' i halvt år. Kopierer noe fra et annet innlegg jeg skrev, i tilfelle noen har 'gir opp' Norge, så kan det være greit å vite litt om hva som må til i USA: "USMLE består av step 1, 2 og 3. Step 1 inneholder anatomi, fysiologi, biochem, mikrobiologi, patologi og farmalogi. Amerikanske studenter tar denne vanligvis på slutten av 2. året sitt. Step 2 består av CK og CS, clinical knowlegde og clinical skills. CK tar for seg indremedisin, kirurgi, pediatri, psykiatri osv. Clinical skills består av skuespillere som spiller pasienter, og så skal man tar opp anamnese, teste klinikk og finne diagnoser. Step 3 vet jeg ikke så mye om, men den tas vanligvis etter "intern year" dvs etter amerikansk turnus. Såvidt jeg vet pleier man å ta step 1 og 2 før man drar til USA, og step 3 etter å ha vært der i ett år. Karakteren på step 1 og 2 kan være avgjørende for hvilken jobb/spesialitet man får i USA. Tror eksamenene er ganske arbeidskrevende, det er vanlig å sette av noen uker, opptil en måned til forbedrelse foran hver del. Dette kan man f. eks gjøre i ferier eller lignende perioder." USMLE = United States Medical Licencing Exam, en forutsetning for å få jobb som assistentlege/resident i USA. Jeg skal forresten begynne på forskerlinjen. Tror det kan være veldig positivt iforhold til fremtidig jobb i et trangere arbeidsmarked. Endret 29. januar 2009 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Ganske arbeidskrevende? De som tar det blodseriøst legger studiene opp slik at de får best mulig prosentscore der. Noen tar til og med et friår i utdanninga for å lese slik at de kan få best mulig resultat. (Edit: Dette høres sikkert naturlig ut for dere norske studenter som har få eksamener, men for oss som har små prøver gjennom hele året må man holde tunga rett i munnen for å klare og kjøre sitt eget løp.) Med godt resultat kan man velge og vrake. Vet ikke helt hvordan utsiktene er for mennesker som såvidt står, har hørt skrekkhistorier som sikkert bare er rene overdrivelser. :!: Endret 29. januar 2009 av Quicko Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Ganske arbeidskrevende? De som tar det blodseriøst legger studiene opp slik at de får best mulig prosentscore der. Noen tar til og med et friår i utdanninga for å lese slik at de kan få best mulig resultat. Med godt resultat kan man velge og vrake. Vet ikke helt hvordan utsiktene er for mennesker som såvidt står, har hørt skrekkhistorier som sikkert bare er rene overdrivelser. :!: USMLE er ikke så gale som det sies. Det eneste problemet med STEP 1 er mengden.. Alt for mye å gå gjennom... Endret 29. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hvor bra score fikk du? Edit: Nvm: Du skrev tidligere at du hadde tenkt å ta step 1+2 under turnusen. Endret 29. januar 2009 av Quicko Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Hvor bra score fikk du? Edit: Nvm: Du skrev tidligere at du hadde tenkt å ta step 1+2 under turnusen. Jeg er ikke i Turnus, enda Men leser jevnt på den... Bare mye å gå gjennom.. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Vet du ikke er i turnus, følger da med på tråden. Du trakk rett under 500. USMLE er ikke så gale som det sies.Det eneste problemet med STEP 1 er mengden.. Alt for mye å gå gjennom... Er ikke helt enig i utsagnet når det er snakk om en test som ingen(?) acer. Kommer jo selvfølgelig an på målene til personen, men jeg ville ikke vært fornøyd om jeg havna på/under snittet på en IQ-test, for eksempel, selv om jeg i prinsippet 'sto' på den. Men nå vet vel du mer enn meg om den testen, du som skal ta den om ikke altfor lenge. Endret 29. januar 2009 av Quicko Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Vet du ikke er i turnus, følger da med på tråden. Du Men nå vet vel du mer enn meg om den testen, du som skal ta den om ikke altfor lenge. Faktisk, det er lurt å ta STEP 1 rett etter 3 året. Da har du alt "ferskt". For meg, "en gamling", er ting litt annerledes. Det tar tid å lese opp all biokjemi, fysiologi, ditt og datt... edit: nørsk.. Endret 30. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Er enig der, hvis man har vært en flink student gjennom de tre årene. Nå har du i alle fall noe å gjøre mens du venter på turnusplass da . Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Hvor og hvordan foregår USMLE-testen rent praktisk? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Endret 30. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=540359 ohhh...... Helt alene? Jeg lappet pasienter alene og... Hvor og hvordan foregår USMLE-testen rent praktisk? UMSLE Step 1: 8 og 1/2 timers test. 8 blokker med spørsmål ca 50 spørsmål per blokk maks 45 min per blokk 5min pause mellom hver blokk, eller en 1/2 timers pause. (Valg fritt) Endret 30. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
MSA Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Planlegger du å emigrere til statene, Vaio? Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 2. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2009 Sånn, da fikk jeg nettopp vite at jeg bestod eksamen!! Jippi!! Da er det visst medisin jeg hører til på, da! Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 2. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2009 Sånn, da fikk jeg nettopp vite at jeg bestod eksamen!! Jippi!! Da er det visst medisin jeg hører til på, da! Gratulerer!! Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 2. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2009 Gratulerer, ja. Jeg sto også på en eksamen, men flytta den andre til sommerhalvåret, så blir litt stress nå. Får i alle fall gå her et semester til . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå