Anterialis Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Vaio: 500, får du plass fom. august? Eller må du vente et halvt år? Jeg håper på det beste! EDIT: Tok vekk noe tullball... Endret 25. januar 2009 av w3p Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Slapp av. Se lyst på livet. Fantastisk at du fortsatt klarer å være så positiv Krysser fingrene for at du finner deg jobb som stud.med. med lisens i det minste. Åh, heldiggriser!! Dere turnuskandidater har ingenting å sutre over! Det har de så absolutt. 7,5 år er mer enn lenge nok allerede, spesielt når 6 av de er på minstepensjonistlønn... Det er ikke moro å å se 30 årene nærme seg med stormskritt og fortsatt ikke være i nærheten av å kunne tenke på å skaffe seg hus, bil og fast bosted. En del har også kjæreste/samboer/mann/kone som kanskje nettopp er ferdig med utdannelse, som ikke kan finne drømmejobben helt enda fordi de skal være med på flyttelasset i halvannet år. Plutselig skal disse vente enda et halvt år... Et halvt år føles litt lenger da. Det minste de har lov til er å sutre litt. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 http://www.bt.no/forbruker/helse/article779043.ece Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen sier til BT at han vurderer å foreslå lavere tak på fastlegenes pasientlister. I dag er taket på 2500 pasienter per fastlege. Antallet pasienter varierer veldig, men gjennomsnittstallet er 1100 per fastlege. I fremtiden kan fastlegene regne med at de får tildelt færre pasienter hver. Vil ha flere fastleger Hanssen varsler en styrking av fastlegetjenesten slik at det blir flere leger å fordele pasientene på. Dermed skal legenes arbeidstid frigjøres, slik at den blir mer likt fordelt mellom pasientbehandling og allmennyttig legearbeid. Et pålegg om at alle fastleger skal bruke en bestemt andel av arbeidstiden sin til allmennyttig legearbeid, kan være på trappene. Årlig utdannes det 600 nye leger i Norge og 350 norske leger i utlandet. Helsedirektoratet har beregnet at Norge vil ha behov for 2000 flere leger i årene som kommer. Helseministeren presiserer at både spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten vil trenge flere leger, men at hovedveksten vil komme i primærhelsetjenesten. Someone stop this idiot... Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Det har de så absolutt. Tenk på de stakkarene som HAR 7,5 år igjen og ikke har noen kjæreste.. Er man ferdig med den utdanningen, har man virkelig mange ting man heller kan klage over enn at man kanskje må vente et halvt år! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Tenk på de stakkarene som HAR 7,5 år igjen og ikke har noen kjæreste.. Er man ferdig med den utdanningen, har man virkelig mange ting man heller kan klage over enn at man kanskje må vente et halvt år! Slapp av sweety. Som en Medisinstudent, har du mer "sex appeal" enn du aner. You go girl! http://www.dagbladet.no/2008/11/16/nyheter...sjoner/3735232/ Endret 24. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 hmmm, tannlege på andreplass? Kanskje på tide at menn blir utelukkende behandlet av kvinnelige tannleger? Forsvinner kanskje skrekken for tannleger da? Ihvertfall for menn Lenke til kommentar
MSA Skrevet 25. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 Tenk på de stakkarene som HAR 7,5 år igjen og ikke har noen kjæreste.. Er man ferdig med den utdanningen, har man virkelig mange ting man heller kan klage over enn at man kanskje må vente et halvt år! Slapp av sweety. Som en Medisinstudent, har du mer "sex appeal" enn du aner. You go girl! http://www.dagbladet.no/2008/11/16/nyheter...sjoner/3735232/ VG og Dagbladet stiller alltid med de med mest saklige og faktaorienterte artiklene fra nyhetsbildet. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 25. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Noen som har fullført 5.semester på UiO, og har forslag til hvilke bøker jeg trenger? Endret 25. januar 2009 av Sonja84 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 Hva skal du gjennom Sonja? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 25. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 Det er tema fra tredje semester igjen, men nå mer klinisk rettet. Hjerte, lunge/respirasjon og nyre/urinveier. Læringsmål Og Anbefalt litteratur Men "Anbefalt litteratur" er vanskelig å skjønne seg på, skal jeg følge den, kan jeg likegodt bare kjøpe alle bøkene i bokhandelen Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Det er tema fra tredje semester igjen, men nå mer klinisk rettet. Hjerte, lunge/respirasjon og nyre/urinveier.Læringsmål Og Anbefalt litteratur Men "Anbefalt litteratur" er vanskelig å skjønne seg på, skal jeg følge den, kan jeg likegodt bare kjøpe alle bøkene i bokhandelen Same shit her i Budapest: Masse anbefalinger, lite konkret. Jeg kan anbefale deg følgende bok: http://www.amazon.com/Clinical-Medicine-ST...8894&sr=8-1 Den dekker ALL somatiskmedisin, med gode forklaringer på patologimekanismer, fysiologi og klinisk biokjemi. edit: Jeg og 100 andre medstudenter elsker den! Endret 25. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 25. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 Vaio: 500, får du plass fom. august? Eller må du vente et halvt år? Jeg håper på det beste! EDIT: Tok vekk noe tullball... Det lurer jeg også på. Kan man risikere å komme på en evig loddtrekning? Eller er man garantert plass etter en eller to (eller 3! grøss!) loddtrekninger? Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 25. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Vaio: 500, får du plass fom. august? Eller må du vente et halvt år? Jeg håper på det beste! EDIT: Tok vekk noe tullball... Det lurer jeg også på. Kan man risikere å komme på en evig loddtrekning? Eller er man garantert plass etter en eller to (eller 3! grøss!) loddtrekninger? De som ikke fikk turnusplass sist valg går (naturligvis) foran de nye som kommer inn i turnustrekningen. Denne runden var det nesten 800 som søkte på 450 (470?) plasser, ny rekord. Med oslokullet som er ferdig til jul og alle andre som ikke søkte denne runden kommer det til å bli en betydelig andel som ikke får plass og som videre flyttes til trekningen våren 2010. Utenlandskullene som er ferdig 2010 er ca. 100 studenter større enn i 2009, så da kommer køen til å bli enda større. Slik kommer det til å fortsette helt fram til 2016, jeg tror nemlig at årets førsteklassinger i utland er noen færre enn fjorårets. Uten økning i antallet turnusplasser kommer vi til å ha minimum 1 års ventetid for alle, godt mulig at det blir mer også. Med tanke på at det totale antallet turnusplasser allerede har blitt økt fra 600 til 900 i løpet av 5-6 år uten at det egentlig er kapasitet til det, kan man jo lure på hva skal man gjøre i framtiden. Legge ned turnusen? Jeg tror heldigvis jeg kommer meg ut før det virkelig helvete bryter løs Endret 25. januar 2009 av Reipar Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 25. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 takk Vaio Da begynner 5 sem i morgen, gleder meg Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 25. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg gleder meg også til å ta fatt på et nytt semester i morgen. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) takk Vaio Da begynner 5 sem i morgen, gleder meg Lykketil! Har dere begynt med journalføring? Endret 25. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2009 Gleder meg mest til semesterFERIEN jeg da Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2009 Tenk på de stakkarene som HAR 7,5 år igjen og ikke har noen kjæreste.. Er man ferdig med den utdanningen, har man virkelig mange ting man heller kan klage over enn at man kanskje må vente et halvt år! Slapp av sweety. Som en Medisinstudent, har du mer "sex appeal" enn du aner. You go girl! http://www.dagbladet.no/2008/11/16/nyheter...sjoner/3735232/ Nice, og eg som studerer Datateknikk for å bli sivilingeniør må jo vere reine hunken Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. januar 2009 Gleder meg mest til semesterFERIEN jeg da Me too... Eller jeg gleder meg til uteksamineringen. :!: Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 26. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2009 takk Vaio Da begynner 5 sem i morgen, gleder meg Lykketil! Har dere begynt med journalføring? Har tatt journal før, men det er først fra dette semesteret at vi må levere minst 7 journaler for å få lov til å gå opp til eksamen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå