Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifting av Clutch.


mxole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet du ikke hvor clutchen sitter, er det vel heller lite lurt av deg å prøve å bytte den ; Men du kan prøve.

 

Du må skru av clutchdekslet, altså ja, på kick siden. Skrur du av alt, låser råde-drevet, så du får av clutchplateskruene så tar du av pressplata, som ligger over lamellene, leggerde nye lamellene i olje. Fjørene, bytter du ut, skrur sammen igjen, setter opp kicken, strammer kicken, etter strammer dekslet, og fyller på olje.

 

Hadde jeg vært deg, å bare hadde hatt 1 motor, lite kunnskap, hadde jeg gitt vekk motoren for reprasjon, eller fått en kompis som faktisk KAN skru , og ikke bare prater piss til å hjelpe deg :)

 

Lykke til i alle fall da!

Lenke til kommentar
Vet du ikke hvor clutchen sitter, er det vel heller lite lurt av deg å prøve å bytte den ; Men du kan prøve.

 

Du må skru av clutchdekslet, altså ja, på kick siden. Skrur du av alt, låser råde-drevet, så du får av clutchplateskruene så tar du av pressplata, som ligger over lamellene, leggerde nye lamellene i olje. Fjørene, bytter du ut, skrur sammen igjen, setter opp kicken, strammer kicken, etter strammer dekslet, og fyller på olje.

 

Hadde jeg vært deg, å bare hadde hatt 1 motor, lite kunnskap, hadde jeg gitt vekk motoren for reprasjon, eller fått en kompis som faktisk KAN skru , og ikke bare prater piss til å hjelpe deg :)

 

Lykke til i alle fall da!

Ja,kan jo å skifte den da,bare lurte på om den satt på den side., Har jo en crosser,så klarer å skru :p

Lenke til kommentar
Vet du ikke hvor clutchen sitter, er det vel heller lite lurt av deg å prøve å bytte den ; Men du kan prøve.

 

Du må skru av clutchdekslet, altså ja, på kick siden. Skrur du av alt, låser råde-drevet, så du får av clutchplateskruene så tar du av pressplata, som ligger over lamellene, leggerde nye lamellene i olje. Fjørene, bytter du ut, skrur sammen igjen, setter opp kicken, strammer kicken, etter strammer dekslet, og fyller på olje.

 

Hadde jeg vært deg, å bare hadde hatt 1 motor, lite kunnskap, hadde jeg gitt vekk motoren for reprasjon, eller fått en kompis som faktisk KAN skru , og ikke bare prater piss til å hjelpe deg :)

 

Lykke til i alle fall da!

Ja,kan jo å skifte den da,bare lurte på om den satt på den side., Har jo en crosser,så klarer å skru :p

 

Hvis du ikke vet hvem siden en clutch sitter på, kan man ikke skru, ta det til deg, enn å lære det på den vansklige måten, dvs at du skrur opp og ikke får det sammen igjen.

Lenke til kommentar
Vet du ikke hvor clutchen sitter, er det vel heller lite lurt av deg å prøve å bytte den ; Men du kan prøve.

 

Du må skru av clutchdekslet, altså ja, på kick siden. Skrur du av alt, låser råde-drevet, så du får av clutchplateskruene så tar du av pressplata, som ligger over lamellene, leggerde nye lamellene i olje. Fjørene, bytter du ut, skrur sammen igjen, setter opp kicken, strammer kicken, etter strammer dekslet, og fyller på olje.

 

Hadde jeg vært deg, å bare hadde hatt 1 motor, lite kunnskap, hadde jeg gitt vekk motoren for reprasjon, eller fått en kompis som faktisk KAN skru , og ikke bare prater piss til å hjelpe deg :)

 

Lykke til i alle fall da!

Ja,kan jo å skifte den da,bare lurte på om den satt på den side., Har jo en crosser,så klarer å skru :p

 

Hvis du ikke vet hvem siden en clutch sitter på, kan man ikke skru, ta det til deg, enn å lære det på den vansklige måten, dvs at du skrur opp og ikke får det sammen igjen.

 

La ham skru :) man lærer mens man lever ;) En gang må jo være den første.. Finn en instruksjonsmanual sånn som forhandleren som skrur den sammen har.. Der står alt forklart :)

Lenke til kommentar

Å bytte clutch er såre enkelt da. Det er stort sett bare å ta av sidedekselet og skru løs fjærene så ramler det fra hverandre av seg selv. Det som kan være litt vanskelig er hvis man skal ta av selve klokka også (har en tendens til å sitte helt *****), men man bytter bytte platene og fjærene mens det står i, gjort på 20 minutter. Skal man først begynne å lære gjøre ting selv utover å skifte hjulagre og bremseklosser er det et greit sted å begynne.

 

Jeg stiller heller et spørsmåltegn ved om det faktisk er clutchen som er slitt, det er ikke noe vanlig uten misbruk eller at den har gått veldig langt. Sikker på det ikke bare er overføringen som er litt stram, eller at den har fått "bilolje" som gjør at den slipper?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Halvveis OT men prøver.

 

Byttet clutchen på min Kia for et halvt år siden (1400 mil ca.) på et merkeverksted i Moss. Nå er den blitt dårlig! Det som står på kvitteringen jeg fikk var at Clutch-disk, lamellplate og clutchlager var byttet. Snakket med en kar som er å fikser bilen min nå og han sa at clutchen er gåen og må byttes.

 

Dette er vel helt klart en reklamasjonssak? Eller er det i det hele tatt realistisk å ødelegge en clutch på så kort tid? Jeg har ikke kjørt ufornuftig i det hele tatt, hatt henger på et par ganger, har aldri foten på clutchen og er også sjeldent jeg holder bilen stille i oppoverbakker ved hjelp av gass/clutch. Jeg er overhodet ingen ufornuftig racer-kjører heller.

Lenke til kommentar

"Selvfølgelig er dette reklamsjonssak" sa en advokat jeg pratet med i dag (mor jobber ved et advokatfelleskap) "Er ikke dette reklamasjon er ingenting det".

 

Det er en bil ja, Kia Sephia GTX, men hvis du ber et merkeverksted fikse clutchen din forventer du vel at den skal holde mer enn et halvt år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...