MiSP Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg skal kjøpe ny spill-PC over nyttår, og har tenkt å gå for en RAID0-løsning for økt ytelse. (Jeg bryr meg ikke stort om større fare for tap av data - jeg har backuprutiner som kjører hver gang jeg slutter av PC-en, og disse kopierer alt jeg vil ta vare på til en eller to andre harddisker i PC-en). Jeg har to spørsmål - det ene generelt om RAID0, og det andre om harddiskvalg. 1. Er det lett å sette opp RAID0 med nyere hovedkort? Støtter de fleste det etter hvert, eller må jeg spesifikt se etter et hovedkort som har det? Etter det er satt opp, er det vel ikke noe hokus pokus, da vil den vel bare vises som én disk med størrelsen til begge to samlet. Stemmer? Jeg trenger ingen ekstra finurligheter for å kunne installere og kjøre Vista eller andre operativsystemer? 2. Jeg har fra før av en Raptor 74GB, og tenkte lenge å kjøpe én til så jeg kunne kjøre disse i RAID0. Dette forutsatte nesten demping av harddisker (min ene bråker noe infernalskt), men det ser ut til at dette kan bli vanskelig å gjennomføre*. Jeg lurer derfor på om det finnes andre harddisker som kan brukes som er vesentlig mer stillegående, men likevel ganske raske. Jeg aner egentlig ikke hvor mye raskere Raptor er enn mer "vanlige" harddisker. Anbefalinger her ønskes! *Jeg går sannsynligvis for Antec Nine Hundred, og denne trekker luft inn fronten gjennom to vifter som er montert på 3,5''-brønnene. Disse brønnene kan fjernes slik at jeg får 5,25''-brønner, men da går viftene også, og da får jeg varme harddisker og dårlig luftflyt i kabinettet. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 1. Raid på nyere hovedkort i dag er sjelden et problem. 2. jeg kjører selv 2 seagate barracuda 80GB sata disker i raid0 og dette fungerer smertefritt. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 skal du ha raskere enn raptor må du over til SAS eller SCSI, hvor du får 15k rpm disker. men dette koster... vil i ditt tilfelle helelt anbefale raid 0 ettersom datatap ikke er noen fare, og da du alleredet har en disk fra før av. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2007 Da tror jeg at jeg går til anskaffelse av en Raptor til og kjører denne i RAID0 med den jeg allerede har. Takk for hjelpen! Videre innspill er selvfølgelig velkomne, om noen har noe å bidra med. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Jeg kjører selv 2 x 74GB raptor i raid0 og er veldig fornøyd med ytelsen. Var en lang periode hvor jeg omtrent ikke fikk opp den Windows load baren i det hele tatt Ikke kan jeg si at det bråker noe særlig heller. Diskene sitter i et lepont kabinett med vifter forran. Om det er vibrasjon du tenker på så kan du jo prøve strikkoppheng på diskene da Bare for nyskjerrighetens skyld. Hvordan har du satt opp backuprutiner som kjører hver gang du skrur av maskina? Hvilket program bruker du osv. Kunne tenkt meg dette selv Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Om ytelse er viktigst og penger ikke et problem, så er jo linken her interessant lesning. www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/ To slike disker i raid gruser jo raptor ganske ettertrykkelig (når en ser bort fra antall Gb). Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 linken din fungerer ikke.. Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Mystisk, funker hos meg. Tar den slik da.. http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/ Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2007 Bare for nyskjerrighetens skyld. Hvordan har du satt opp backuprutiner som kjører hver gang du skrur av maskina? Hvilket program bruker du osv. Kunne tenkt meg dette selv Jeg bruker GoodSync. Fantastisk program, og koster latterlig lite. Om ytelse er viktigst og penger ikke et problem, så er jo linken her interessant lesning.www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/ To slike disker i raid gruser jo raptor ganske ettertrykkelig (når en ser bort fra antall Gb). Penger er et problem, jo. Jeg spanderer ikke allverdens; to Raptorer i RAID0 får holde. Og lenken fungerer for øvrig ikke hos meg heller. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Jeg kjører selv 2 x 74GB raptor i raid0 og er veldig fornøyd med ytelsen. Var en lang periode hvor jeg omtrent ikke fikk opp den Windows load baren i det hele tatt Ikke kan jeg si at det bråker noe særlig heller. Diskene sitter i et lepont kabinett med vifter forran. Om det er vibrasjon du tenker på så kan du jo prøve strikkoppheng på diskene da Bare for nyskjerrighetens skyld. Hvordan har du satt opp backuprutiner som kjører hver gang du skrur av maskina? Hvilket program bruker du osv. Kunne tenkt meg dette selv Hvordan er lyden på to slike i RAID? Forsøkte en gang med én av de gamle på 36,7 (eller noe) GB, og den bråkte som om et fly fløy gjennom rommet. Har du et veldig støyende system fra før, eller har du satt dem i harddiskkabinetter for å isolere? Har også lest et sted at Raptor-diskene ikke lenger skal være så fantastisk mye raskere enn vanlige disker. Var mye større forskjell når de først kom, men nå har vanlige disker blitt ganske raske. Om det stemmer, eller om den vanlige bruker vil merke noen forskjell vet jeg ikke. Endret 17. desember 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Om jeg hører diskene er jeg faktisk ikke helt sikker på. De står bare montert i kabinettet mitt på høykant. Jeg har viftekontroller, og når jeg skrur ned rpm på viftene så synes hvertfall jeg at det blir riktig så stille. Raptor diskene har vel tapt seg litt mot de nyeste disken på markede siden datatettheten har økt på nyere disker, og dermed øker øverføringshastigheten. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Har selv 2x74GB Raptor i RAID0 og er veldig fornøyd med det. Diskene er festet i en brakett med silikonforinger for å dempe vibrasjoner, men de høres for all del, dog ikke sjenerende for meg i hvert fall. Etter at det kom disker med såkalt perpendikulær teknologi har disse blitt SVÆRT raske, men det kommer an på applikasjonen. En ting er å lese, en annen ting å skrive. Størrelsen på filene spiller også rolle, men at du blir fornøyd med ytelsen på 2stk raptorer er jeg ikke i tvil om. Som du spør om inledningsvis så er det ikke noe stort problem å sette opp RAID0 med den integrerte kontrolleren på hovedkortet. De aller fleste litt bedre hovedkort idag har denne funksjonen integrert, dog ikke de aller billigste modellene. Og JA, RAID-volumet dukker opp som EN disk med den totale størrelsen av diskene. Om du har en WindowsXP CD med SP2 inkludert burde du ikke behøve å laste noe drivers for å installere OS. Samme gjelder med VISTA-DVD-en. Lykke til, og god fornøyelse! Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Takk for svar! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 En SSD koster jo ikke skjorta lengre. To slike koster under 5K og det er ikke mere enn et high end grafikkort. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34436...BE-D2583A1CB52E Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) En SSD koster jo ikke skjorta lengre. To slike koster under 5K og det er ikke mere enn et high end grafikkort.http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34436...BE-D2583A1CB52E Problemet er at du bare får 32 GB med den du lenket til, og det er mye dyrere enn to Raptor-disker, som jeg nå kjører, og som gir meg nesten 150 GB. Bygget PC-en i helgen, og alt fungerer superdupert hittil. Takk for hjelpen! Endret 7. januar 2008 av MiSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå