Airbeam Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Spørr herved siden 2 PC-er i huset kun for 4 Mbps og min pc for 12mbps. har 20 Mbps linje skjønner dere. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Kapasitet/ytelse på en PC har ikke noe med hvilken hastighet man oppnår mot internet. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvis de bruke samtidig så er jo det rimelig logisk da (4+4+12=20), men på den andre siden så får man jo sjelden utnyttet makskapasiteten på linjen sin. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvis du mener at innlasting av nettsider skulle gå tregere på en gammel maskin enn en ny, så er svaret ja, avhengig av hvilke sider du besøker. Jeg har en gammel bærbar Pentium 400 med like treg grafikk. Det tar betraktelig lengre tid å surfe på sider som innholder mye flashgrafikk, bilder, etc, enn hva det gjør med min nye stasjonære E6600. Det er jo bare sekunders forskjell vi snakker om, men opplevelsen er at det går treigere. På nettsider med bare tekst, merkes det svært liten forskjell. Det skal jo også være sagt at overføringshastigheten på nett kan være raskere enn hva maskinen klarer å håndtere. På jobben har vi fiber, men jobber på Wyse-terminaler som ikke er raskest i verden, der gå surfingen tregt... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Kapasitet/ytelse på en PC har ikke noe med hvilken hastighet man oppnår mot internet. Det er ikkje heilt sant. Ein gamal pc med lite minne vil vere mykje treigare mot nettet enn ein ny og kraftig pc. Når det gjeld hastigheiten på internettlinja er den også avhengig av lengda/kvaliteten på kopparkabelen til sentralen. 12Mbit høres ut som ikkje så ille reell hastigheit på ein 20Mbit med ca 1km til sentralen. For den maskina som greier berre 4Mbit så ville eg ha sjekka litt internt på den ,op.sys, minne og cpu er interessant i tillegg kan ein jo sjekke hijackthis og sjekke om det er noko stygge ting som tar båndbredden/ cpukrafta til maskina. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Overfør en fil via ftp på en P2 med 256MB RAM og ta tiden. Overfør den samme filen via ftp til en DualCore-maskin med 2GB RAM. Og når du presenterer resultatet at den gamle maskinen er merkbart tregere enn den nye - da skal jeg tro deg, Jankee. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 kjør inn Wintendo XP på den P2en med 256MB og så kan du teste, i tillegg til å fylle maskina med diverse morro gadgets: google toolbar, yahoo-toolbar og andre ting så skal du sjå morro hastigheiter. I tillegg så er websurfing ei heilt anna arbeidsmengde enn å overføre 1 fil via ftp. Websurfing er masse småfiler som skal lastes ned, dermed blir det meir som å overfører 1000 1KB filer på ftpen og då trur eg nok at det blir litt andre resultat Logikken blir som å sjå på ein ferrari og sei at alle biler kan kjøre like fort sidan dei har motor og dekk. (satt litt på spissen) Om det er lite minne vil maskina begynne å swappe mellom ram og disk, dette tar tid, og det fører til at disken er i bruk mesteparten av tida. Lite CPU-kraft forverrer swap-problemet då den utfører ferre kalkulasjoner pr syklus. [ironi på] Om det ikkje skulle vore forskjell nedover så skal det jo ikkje kunne vere forskjell oppover heller, så kvifor min dual xeon 2.4GHz kan dytte meir data over nettverket enn min dualcore på 2.4Ghz er då utforståeleg. Dei skulle jo ha hatt lik ytelse, med lik cpuhastigheit. Xeonen har mindre minne enn dualcoren også [ironi av] Lenke til kommentar
Caze Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Nå konstruerer du en situasjon hvor maskinen blir unødvendig belastet med masse applikasjoner. Det originale spørsmålet er om maskinvare i seg selv er avgjørende for hastighet mot internett - noe det ikke er. Man kan like gjerne kjøre DSL-Linux og browse web med samme hastighet som f.eks. Opera på en kraftig maskin. Endret 15. november 2007 av Caze Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Eg fokuserer på den reelle situasjonen, ikkje ein teoretisk tilstand. Å forklare berre det ut frå teori verken hjelper eller bringer den relle situasjonen noko framover. Du seier at maskinvare har ingen betydning for hastigheiten, eg seier at i realiteten har det betydning då reell situasjon er langt frå den teoretiske. Ein P2 med 1GB minne og ny disk, ja den vil vere like rask, ein P2 med 128MB, gammel IDE-disk og WinME innstallert vil føles som sirup. Grunnbelstninga av systemet må ein ta hensyn til då kapasiteten til komponentene er forskjellige. Lite dykk i arkivet til storagereview Gjennomsnittleg lestehastigheit på slutten for Raptor 74GB mot seagate U6 (80GB IDE) 53,9MB/s mot 16,2MB/s Båndbredden til SDRam PC100 800MB/s mot 3200MB/s for DDR PC3200. Begynner maskina med swap mellom minne og hd vil raptoren kunne mate minnet med over 3x meir data pr sekund enn den gamle 80GBen. Så sjølv om to maskiner skal kunne vere like raske på surfing så er det forutsatt at resursstilgangen til maskina er lik eller at maskina har nok resursser til å handtere operasjonen utan å måtte bruke swap. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg forstår poenget ditt, men er ikke enig. Vi diskuterer nok forskjellige prinsipper også. Uansett vil ikke denne diskusjonen hjelpe trådstarter i svaret på hans spørsmål. Til trådstarter: Det er flere ting som kan være årsak til at noen maskiner tilsynelatende høyere hastighet mot internett enn andre. Hvilken software som eventuelt går i bakgrunnen (fildelingsprogram f.eks), drivere og innstillinger, kvalitet på kabling, plassering i forhold til trådløs router - hvis dette benyttes... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det kan jo også være tekniske detaljer som reduserer ytelsen noe (men trolig ikke fra ~12 til 4 Mbit/s). Eksempelvis MTU-størrelse, størrelse på ulike pakker, men også kanskje hvor/hvordan nettverket er koblet i hop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå