¤vekst¤ Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg poster på denne kategorien grunnet lite aktivitet i "annet om hardware". Jeg har satt inn ny dvd-rom til PC-en. Det virker som jeg bare har én. På "min datamaskin" er det kun én DVD-stasjon. Jeg har to. Hva har jeg koblet feil? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Om de er IDE, ville jeg sjekket om jumperne står riktig. Der skal en stå som master, og en som slave. Master skal også som regel være festet på ytterkontakten og slave på den i mellom. Lenke til kommentar
¤vekst¤ Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Om de er IDE, ville jeg sjekket om jumperne står riktig. Der skal en stå som master, og en som slave. Master skal også som regel være festet på ytterkontakten og slave på den i mellom. Det forsto jeg ingenting av, men takk for svar. Jeg tror jeg mangler en kabel. Jeg bytter bare ut dvd-rom'et som fulgte med og setter heller inn den nye... Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Har du satt opp de optiske leserne dine i RAID0? Daniel Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Alle IDE enheter har bakpå et område med 2x3 pinner. 2 og 2 av disse pinnene kobles sammen med en jumper. På denne måten settes de som Master (dette er første enhet, også slik en enehet skal stå om den er alene også). Så har du Slave, som er under slave. Det er også et valg som heter cabelselect, der dette skal gjøres automatisk. Uansett så må ikke jumper stå likt på to ide enheter på samme kanal (les kablel), med mindre de står som cabelselect (CS). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå