ZsaZsa Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Noen som har noen tips til hvordan jeg enklest kan fiske ål fra Mjøsa? Da tenker jeg ikke på Tegner, men med stang eller noe lignende. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Skal man fiske etter ål så er det nesten bare en ting å gjøre: Bunnmeite. Bunnmeite er vel nesten den eneste måten som fungerer best på ålfiske. Duppmeite med agn på bunn kan også fungere, men man får som regel sjelden napp. Litt info kan være lurt å lese: Agn/byttedyr: Ålen lever i hovedsak på bunnen av vannet, og byttedyr innebærer da ofte krepsdyr, død fisk, mark, larver og lignende De beste agnene etter Ål er nok Reke (i mange variasjoner), små oppdelte agnfisk som sørv/laue o.l, og ikke minst kreps. Det klassiske agnet duggmark er et sikkert agn i alle tilfeller, men også et agn som lokker til seg langt flere arter enn ål. Fôring: Skal man satse bevisst etter stor ål, så kan det være en fordel å prøve å fôre til seg fisken. I vann med stor ål, er det også heller sjelden at det er store mengder fisk, fôring er derfor lurt. En fremgangsmåte som er mye brukt er at man kværner opp fisk og rekeavfall og blander dette med fôr eksempel strøbrød eller lignende. Man kaster da ut fôret på de plassene man ønsker å fiske, og aller helst en periode i forveien. På denne måten vil fisken lettere kunne "samles". Ålens luktesans er svært god! En krok mellom størrelse 1-4 er vel det som er best. kort og skarp! Vil også anbefale elektronisk nappvarsler ettersom det fort kan gå en del timer hvis man er på jakt etter de store. Lenke til kommentar
ZsaZsa Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Litt vanskelig å bånnmeite i Mjøsa. Jeg har hørt at hvis man fisker med reker og sitter i båt og pilker om sommeren så kan man få Ål. er dette tilfelle? Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det kommer jo helt ann på om du skal fiske midt på, eller inne ved land det da.. Kjenner flere som har bånnmeitet i mjøsa jeg Ålen har veldig god luktesans, så skal ikke se bort fra at det kan hende. Selv har jeg ikke hørt så masse om det.. Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Har fisket i Mjøsa med mye forskjellig redskap, men Ål har jeg aldri fått, og ikke har jeg hørt om andre som har det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå