Ozelot Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Så selv om de dekkene gjør at bilen ikke spinner i starten(eller spinner mindre) så går det tregere? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Så selv om de dekkene gjør at bilen ikke spinner i starten(eller spinner mindre) så går det tregere? Tror ikke du får noe bedre grep fra starten av heller. I den grad en motor med 85 hk får hjul til å spinne i det hele tatt, noe jeg tviler sterkt på. Det er gjort omfattende tester på dette som konkluderer med at biler utstyrt med brede dekk verken akselererer fortere eller bremser fortere enn hvis de er utstyrt med hjul av normal størrelse. Det eneste som blir bedre med bredere dekk, er stivheten i dekkene slik at det føles som bilen krenger mindre, samt veggrep sidevegs. Selv dette blir bare marginalt bedre enn med vanlige dekk av normal størrelse. Normal størrelse i dag på en småbil eller middelklasse bil er 195/65-15. Det er en grunn til at slike dekk velges orginalt, og det er at det passer godt for de aller fleste. Brede dekk velges ofte av oss unge som tenker mest på "zeh looks". En grunn til at en del biler leveres med større hjul, er at de ofte er sportslig oppsatt og med en frisk motor under panseret. Da må man også ha større bremser pga økt motoreffekt, og større bremser krever større felger. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) 0-100 tester drar stort sett bare nytte av dreiemomentet høyt opp i registeret. La oss ta et turtall/girskift-scenario fra en vanlig dieselbil; 1. gir 1000-4500rpm, 2. gir 3200-4500rpm, 3. gir 3400-3900rpm (100km/t) sirka. Området med mest dreiemoment ligger fra 1800-~3000rpm, et område en bare bruker igjennom førstegiret. Over 3000-3500 rpm daler dreiemomentet drastisk til bunnivå på 4500. 50-80 tester i 3. gir er derimot en annen sak siden en starter i 3.gir ved 1800-2000rpm og når 80 ved ~3000-3200rpm. Om en skal kjøpe en dieselbil med mer dreiemomentet på høyt turtall (3500-4500) vil det bare gi utslag i økt hk-avgift i forhold til en bil uten det ekstra dreiemomentet på høyt turtall. Det vil selvfølgelig gi økt aksellerasjon fra 0-100, men ingen endring ved normal kjøring, siden en ikke bruker den delen av registeret. Skulle en alikevel gjøre det vil det bare føre til økt forbruk, mer støy og mer motorslitasje, med eller uten økt dreiemoment. Det blir som å trø i et sinnsykt temp i 3.-10. gir i stedet for å trø roligere i 13-20. gir på en trøsykkel. Gjøres hypping av småunger med ny 27-girs terrengsykkel. For min del foretrekker jeg mye dreiemoment på lavt turtall og lavt forbruk framfor det motsatte. Når det kommer til hvilken bil som er kjappest så har nok din pittelitt mer dreiemoment, men i et turtallsområde som blir lite brukt når du skal komme deg kjappest mulig fra 0-100. Muligens også litt tyngre utveksling pga kortere register. Muligens også økt luftmotstand. Til gjengjeld er din kanskje litt lettere. Vanskelig å si hvem som "vinner". Fra 50-80 i 3. eller 80-120 i 4. er nok din kjappest, men det blir en annen sak. Du kan jo foreslå at dere tar et par slike tester også. Edit; redigerte og la til et forslag på slutten Endret 1. desember 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) masse tekst Alright! Får vel teste bilen i morgen litt da, og kjenne etter hvilket turtall den drar best på og planlegge litt mer enn å bare skifte fort mellom girene. Endret 1. desember 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) du taper nok mye tid på girskift, vet ikke hvor for den BMW gjør i 2 gir. men kan tenke meg den gjør ca 90-100 da min bensin bil gjør 65 i 1. gir og 110 i 2.gir men har litt mer turtall og gå på, men har nok annen gir utveksling da jeg har 6.gir en dieselbil må vell gire 3-4 ganger for å nå 100 Endret 1. desember 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Herlig veddemål! Heier jo litt på på kuben din mot trallen, men skulle jeg satt penger på dette, hadde det blitt på trallen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Området med mest dreiemoment ligger fra 1800-~3000rpm, et område en bare bruker igjennom førstegiret. Over 3000-3500 rpm daler dreiemomentet drastisk til bunnivå på 4500. Det kan fortsatt være at man har mer dreiemoment på hjulene ved 4500rpm i 2.gir enn 3400rpm i 3.gir. Hvis ikke dreiemomentskurven stuper som en fjellvegg rett etter toppen... Men det vet vi ingenting om da vi ikke har grafen å støtte oss til Endret 1. desember 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Nå vet jeg ikke hvor kjapp den Nissan'en er... men jeg har kjørt en 316 2004 mod. Det jeg kan si er at en BMW 316 går så elendig at jeg mener du bør ha en fair sjanse. Jeg kan vertfall si såpass: En VW Caddy 1,4 diesel med 105 HK'er kjører lett fra en BMW 316 fra 0-100. Personlig så mener jeg at en BMW 316 KUN er en bil for dem som overhodet ikke greier og bla opp de ekstra kronene for å gå for en 318/320. Før bilen jeg har nå, så hadde jeg en 2002 mod. Golf Highline 1,6 bensin 105 HK'er. Jeg synes denne bilen gikk vannvittig dårlig. Til min store overaskelse så kjørte jeg faktisk fra en BMW 316i. Ikke noen stor margin, men jeg vant vertfall. Det er jo to identiske motorer volum messig og effekt + at BMW'en veier omtrent like mye som Golf'en. Uansett.. noe dragrace følte jeg ikke det var. Begge bilene gikk så dårlig at jeg hadde blitt direkte flau hvis noen hadde sett denne kappkjøringen... hehe. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Området med mest dreiemoment ligger fra 1800-~3000rpm, et område en bare bruker igjennom førstegiret. Over 3000-3500 rpm daler dreiemomentet drastisk til bunnivå på 4500. Det kan fortsatt være at man har mer dreiemoment på hjulene ved 4500rpm i 2.gir enn 3400rpm i 3.gir. Hvis ikke dreiemomentskurven stuper som en fjellvegg rett etter toppen... Men det vet vi ingenting om da vi ikke har grafen å støtte oss til Joda, 2. giret har lettere utveksling og selv om motoren leverer mindre moment ved 4500rpm så vil utvekslingen føre til mer kraft på hjulene sett i forhold til 3. gir ved 3500rpm og mer moment fra motoren. Hjelper ikke på tiden å ikke dra 1. og 2. gir helt ut for å bruke området med mest moment, så der er vi vel fortsatt enig. Skulle sett en effekt/momentgraf ja, selv om det sannsynligvis ikke endrer noen ting, den stuper nok ikke så brått Endret 1. desember 2007 av kjaks Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Her er faktisk en video av en cubistar jeg fant på youtube, så ikke så værst sprek ut. Se filmen hos Youtube Edit: endret linken, muligens ikke samme motor, står noe om gas og 84cv Endret 1. desember 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Hehe, spennende med litt prat om dette kappløpet, hehe. Og etter å ha lest litt på det lokale forumet, så antar jeg det er folk fra Superstreet her inne?...hehe For de som ikke er medlem av klubben så er det bare til å stikke innom og "heie" litt, hehe. kjaks: litt vanskelig å bedømme hvor rask den Kubistaren er da klippet bare viser en bil som kjører forbi, men bror min sier den er overaskene rask til en pizzabil å være. Legger ut film\resultat så fort det er over Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Nå vet jeg ikke hvor kjapp den Nissan'en er... men jeg har kjørt en 316 2004 mod. Det jeg kan si er at en BMW 316 går så elendig at jeg mener du bør ha en fair sjanse. Jeg kan vertfall si såpass: En VW Caddy 1,4 diesel med 105 HK'er kjører lett fra en BMW 316 fra 0-100. Personlig så mener jeg at en BMW 316 KUN er en bil for dem som overhodet ikke greier og bla opp de ekstra kronene for å gå for en 318/320. Før bilen jeg har nå, så hadde jeg en 2002 mod. Golf Highline 1,6 bensin 105 HK'er. Jeg synes denne bilen gikk vannvittig dårlig. Til min store overaskelse så kjørte jeg faktisk fra en BMW 316i. Ikke noen stor margin, men jeg vant vertfall. Det er jo to identiske motorer volum messig og effekt + at BMW'en veier omtrent like mye som Golf'en. Uansett.. noe dragrace følte jeg ikke det var. Begge bilene gikk så dårlig at jeg hadde blitt direkte flau hvis noen hadde sett denne kappkjøringen... hehe. Nå skal ikke jeg på noen måte komme å beskytte BMW her. Men jeg har kjørt en '03 316 M-Tech stasjonsvogn, og jeg syns da ikke den dro så dårlig. 0-100 på litt over 11 sek (?). Bilen jeg kjørte hadde 1,8 motoren, mulig du kjørte den med 1,6? Hva er egentlig forskjellene på 316, 318 og 320? Den 316'enen jeg har kjørt var da rikelig utstyrt (ihvertfall med Xenon, ESP, Cruise control, rattbetjening etc). Spennende å følge med her. Kvinner har vel en tendens til å kjøre roligere og langsommere enn menn (ihvertfall min erfaring), så er det en slik kvinne du skal kjøre mot så kan du vel kanskje spare litt tid på girskift og sånt. Venter spent på resultatet. Endret 1. desember 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Spennende å følge med her. Kvinner har vel en tendens til å kjøre roligere og langsommere enn menn (ihvertfall min erfaring), så er det en slik kvinne du skal kjøre mot så kan du vel kanskje spare litt tid på girskift og sånt.Venter spent på resultatet. For å si det sånn: You don't know this one Endret 1. desember 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Spennende å følge med her. Kvinner har vel en tendens til å kjøre roligere og langsommere enn menn (ihvertfall min erfaring), så er det en slik kvinne du skal kjøre mot så kan du vel kanskje spare litt tid på girskift og sånt.Venter spent på resultatet. For å si det sånn: You don't know this one hehe. Ser stadig jenter som råkjører. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Du kan jo begynne med å plukke alt unødvendig ut av cubistaren Lenke til kommentar
rublings Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Kan jo investere i en chip også, det er verdt det Hvis du har litt økonomi altså.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Kan jo investere i en chip også, det er verdt det Hvis du har litt økonomi altså.. Det er juks! For min egen del er det en vinn-vinn situasjon samme hvordan det ender. Endret 3. desember 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Kan jo investere i en chip også, det er verdt det Hvis du har litt økonomi altså.. Det er juks! For min egen del er det en vinn-vinn situasjon samme hvordan det ender. Lykke til, heier på begge Hvis jenta er pen, så må jeg tenke litt da... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Er det forresten bra å fylle litt ekstra luft i dekkene , eller bare ha standard trykk? edit: og nei, har dessverre ikke blitt noe enda, men blir helt sikkert denne uken. Endret 4. desember 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
sxs Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Herregud! Kjør race ditt du, så sier du ifra om hvem som vant! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå