Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken er raskest av disse to bilene?

Ozelot

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjører en Nissan Kubistar Dci 90 (85 hester) og har ved en tilfeldighet inngått et veddemål om hvilken bil som er raskest av Nissanen, og en Bmw 316(e36 1,6 liter).

(you may laugh)

Jeg tenker at Kubistaren har en fordel da den sikkert er lettere, og er en tubomaskin, men den er fremhjulsdreven og ....en diesel.

Hvis en tenker at jeg bytter til sommerdekk da "racet" skal foregå, mens hun kjører vinterdekk, er det noen som helst sjanse for at jeg kommer best ut av det?

Jeg snakket om en 0-100 test og 80-120 hvis forholdene er gode nok.

edit: Hvem -> Hvilken

edit2:

Kubistaren har en 1.5 liter motor med 85 hester.

Bmw'en har 1,6 liter med ca 105 hester .

Kubistaren veier 1250 kilo, og bmw'en veier muligens 1190 kilo ifølge carfolio.com

Avstemming avsluttet på 29 - 29.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vell ca 68 i Nissan bilen og 105hk i BMW'en,

BMW'en bruker ca 10 sek 0-100, finner ikke noe tid på Nissan Kubistar men vill gjetting ca 14 sek.

Har selv sittet på i BMW 316i (E36).. Den gjør hvertfall ikke 0-100 på 10 sek! mer 12 sek spør du meg. Likevel blir du nok frakjørt. Du får investere i chip-tuning på Nissan'en din og satse på at vedkommnede som kjører 316i girer forferdelig tregt (For å være på den sikre siden kan du håpe på en bomgiring eller to også, hehe).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Kubistaren har 85/84 hester, ikke 68.

Det står at den har en 0-100 tid på 11,5 sekund på nissan.no, men bmw'en fant jeg ingen sikre tall på.

Okei da har jeg sett på feil motor, men da begynner det fort å bli bra jevnt. Dame som kjører den BMW'en? da har du kanskje en fordel der å:p

du får si ifra hvordan det går da:) du har nok sjangs til å vinne hvis du kjører bra.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Hvis dere begge er like gode til å kjøre tror jeg at du skal slite litt...

Kanskje fra du holder følge fra 0-100, men fra 80-120 blir du nok frakjørt ihvertfall, ettersom bmw'n er en del mere aerodynamisk

EDIT: leste litt fort her, hvis den har 85 gamp så vil det nok bli atskillig mere jevnt ;)

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Kanskje fra du holder følge fra 0-100, men fra 80-120 blir du nok frakjørt ihvertfall, ettersom bmw'n er en del mere aerodynamisk

EDIT: leste litt fort her, hvis den har 85 gamp så vil det nok bli atskillig mere jevnt ;)

Synd å si det, men BMW'en vil nok dessverre dra ifra deg. Da den har høyere toppfart. Dieselbilen din vil nok akse nogenlunde godt fra 0-50/60, men du vil etterhvert oppleve å se baklysene til BMW'en. Dieselbiler har i utgangspunktet godt bunndrag, men dårlig toppfart. Dessuten er det vel ingen som kjører drag med en kassebil?

Men sjekk det ut;) Si ifra hvordan det gikk da!

Sorry, trykket feil;) Ikke meningen å quote:P

Lenke til kommentar

Synd å si det, men BMW'en vil nok dessverre dra ifra deg. Da den har høyere toppfart. Dieselbilen din vil nok akse nogenlunde godt fra 0-50/60, men du vil etterhvert oppleve å se baklysene til BMW'en. Dieselbiler har i utgangspunktet godt bunndrag, men dårlig toppfart. Dessuten er det vel ingen som kjører drag med en kassebil?

Men sjekk det ut;) Si ifra hvordan det gikk da!

Sorry, trykket feil;) Ikke meningen å quote:P

Nå har jo ikke toppfart så mye å si da de skal ta 0-100 eller 80-120.

Lenke til kommentar

Da har jeg en fordel, da hennes front har avtrykk etter et hengerfeste og har en slags "upforce" grunnet deformasjonen.

Poster resultater når jeg har vunnet(men først må frost og regn vekk).

Lenke til kommentar

Har ikke kjørt Kubistar, men har kjørt endel Renault Kangoo med samme motor, pluss at jeg har vært så uheldig å prøve både 316i av både E36 og E46 utgave. Sistnevnte med automatgir bare for å gjøre opplevelsen komplett. 0-100 tror jeg nok BMW'en skal klare å slå deg på, men hvis dere har en rullende start fra f.eks. 40 km/t så du slipper å dra dieselmotoren din helt fra 0 tror jeg nok det kan bli ganske jevnt.

Men det er jo klart at i første sving vil jo venninna di forsvinne i det fjerne.

Lenke til kommentar
Har ikke kjørt Kubistar, men har kjørt endel Renault Kangoo med samme motor, pluss at jeg har vært så uheldig å prøve både 316i av både E36 og E46 utgave. Sistnevnte med automatgir bare for å gjøre opplevelsen komplett. 0-100 tror jeg nok BMW'en skal klare å slå deg på, men hvis dere har en rullende start fra f.eks. 40 km/t så du slipper å dra dieselmotoren din helt fra 0 tror jeg nok det kan bli ganske jevnt.

Men det er jo klart at i første sving vil jo venninna di forsvinne i det fjerne.

Var det ikke "drag" da, rett bane.

Endret av Svenn9
Lenke til kommentar

Var det ikke "drag" da, rett bane.

Siden hele problemstillingen er hypotetisk ser jeg ingenting galt ved å legge til en sving i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Siden hele problemstillingen er hypotetisk ser jeg ingenting galt ved å legge til en sving i diskusjonen.

Det er bare rett frem.

80-120 blir ikke sammen, men at den ene kjører først, så den andre.

0-100 blir kanskje sammen, men mangler en skikkelig vei og rett strekning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En bitteliten update:

Etter mye forsinkelser grunnet været, blir løpet kanskje i helgen.

"Kjenner" en fyr som også har en kubistar med noen 205/40/17 dekk som jeg skal prøve å fått lånt.

Du får hvertfall ikke noe bedre aks med så store hjul.

Store hjul veier mere og som kjent skal jo hjulene roteres rundt, ergo dårligere aks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...