aklla Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Jeg har blitt lovet en ny jobb(jobber der nå), det er snakk om en intern flytting. Jeg har altså blitt tilbudt jobben muntlig, og takket ja på stedet. Men nå blir den nye jobben "min" snart lagt ut for offentligheten, så alle kan søke, og hvis det er flere kvalifiserte, så meg jeg og de/den på intervju og jeg må i teorien likestillt med alle andre som søker. Så det jeg lurer på er om de har lov til å tilby meg jobb, for så legge den ut for offentligheten og si at jeg skal søke på jobben og håpe på det beste. De har heller ikke frihet til å ansette den de vil, men det må være den best kvalifiserte. edit: sjansen er liten for at noen andre er kvalifiserte, men lurer litt på kravene mine hvis jeg ender opp uten den jobben. Endret 12. november 2007 av aklla Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 En intern flytting skal prioriteres over en ekstern søker, dersom det ikke foreligger spesielle grunner. Med andre ord, dersom ingen eksterne søkere stiller sterkere enn deg, men likt, har du ingenting å frykte. Ellers er det litt merkelig at du er tilbudt en stilling, så legger de den ut i etterkant.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ofte er man tvunget til å lyse ut ledige stillinger, gjerne i kommune og stat eller der hvor fagforeningen står sterkt. Mange ganger er slike utlysningsrunder bare "for show", eller så har sjefen din funnet ut det du gjorde med kona hans sist helg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 gorbor: dette er statlig ja, men jeg er jo fortsatt ikke garantert jobben, så lenge de må ta den best egnede kandidaten, som natturlig nok er meg, men hva om det kommer en med mye mer erfaring på samme område som meg, med bedre utdannelse og generellt flinkere. de blir da tvunget til å ta han, da den personen er bedre kvalifisert enn meg(tilsettningsrådet ser på slikt i etterkant). Hva er mine rettigheter da? Dette er egentlig mer teoretisk, jeg er nærmest garantert jobben, og dette er bare "for show" Lenke til kommentar
Sjark Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg vet ikke så mye om akkuratt saker som dette, men muntlig avtale er like bindende som skriftlig avtale i Norge, så jeg ville tolket det som så lenge han tilbøy deg jobben og du takket ja at du var garantert stillingen. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Så lenge det er en statlig stilling, kan ingen "love" deg jobben. Ihvertfall ikke offisielt. En slik stilling SKAL utlyses, men praksis er ofte at dette gjøres for syns skyld dersom det er snakk om interne opprykk. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Er det ei statleg/kommunal stilling så er dei forplikta til å lyse den ut. Men det som ofte blir gjort er at spesifikasjonene/ arbeidskrav blir spissa slik at den kandidaten som er "lova" stillinga er den perfekte kandidaten. Dermed er det stor sansynlegheit for at ingen andre kan måle seg med den interne kandidaten. Privat sektor er det mindre av slikt då dei ikkje har same lovverk å forholde seg til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå