Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har blitt lovet jobb, men har ingen garanti for at jeg får den

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt lovet en ny jobb(jobber der nå), det er snakk om en intern flytting.

Jeg har altså blitt tilbudt jobben muntlig, og takket ja på stedet.

Men nå blir den nye jobben "min" snart lagt ut for offentligheten, så alle kan søke, og hvis det er flere kvalifiserte, så meg jeg og de/den på intervju og jeg må i teorien likestillt med alle andre som søker.

Så det jeg lurer på er om de har lov til å tilby meg jobb, for så legge den ut for offentligheten og si at jeg skal søke på jobben og håpe på det beste.

De har heller ikke frihet til å ansette den de vil, men det må være den best kvalifiserte.

edit: sjansen er liten for at noen andre er kvalifiserte, men lurer litt på kravene mine hvis jeg ender opp uten den jobben.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En intern flytting skal prioriteres over en ekstern søker, dersom det ikke foreligger spesielle grunner.

Med andre ord, dersom ingen eksterne søkere stiller sterkere enn deg, men likt, har du ingenting å frykte. Ellers er det litt merkelig at du er tilbudt en stilling, så legger de den ut i etterkant..

Lenke til kommentar

gorbor: dette er statlig ja, men jeg er jo fortsatt ikke garantert jobben, så lenge de må ta den best egnede kandidaten, som natturlig nok er meg, men hva om det kommer en med mye mer erfaring på samme område som meg, med bedre utdannelse og generellt flinkere.

de blir da tvunget til å ta han, da den personen er bedre kvalifisert enn meg(tilsettningsrådet ser på slikt i etterkant).

Hva er mine rettigheter da?

Dette er egentlig mer teoretisk, jeg er nærmest garantert jobben, og dette er bare "for show"

Lenke til kommentar

Er det ei statleg/kommunal stilling så er dei forplikta til å lyse den ut. Men det som ofte blir gjort er at spesifikasjonene/ arbeidskrav blir spissa slik at den kandidaten som er "lova" stillinga er den perfekte kandidaten. Dermed er det stor sansynlegheit for at ingen andre kan måle seg med den interne kandidaten.

Privat sektor er det mindre av slikt då dei ikkje har same lovverk å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...