Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan qashqai eller grand vitara?

Lilja

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe ny bil, har en huyndai matrix som jeg synes er en veldig treig bil, både i utseende og akselerasjon. Så denne gangen vil jeg ha en sporty og sprek bil :cool:

Har falt litt for qashqai når det gjelder utseende, men ventetiden gjør at jeg vurderer andre biler. Har også ett godt øye til grand vitara 3-dørs, synes den er veldig tøff. Er det noen som har noen meninger om disse bilene, eller noen forslag til andre biler.

Vil kjøpe helt ny bil denne gangen, og prisen bør helst være under 300 tusen, at bilen ikke støyer så mye inni er også viktig. Bor i oslo, men blir noen turer på fjellet i løpet av året.

Lilja :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 dørs utgaven av Grand Vitara ikke noe spessielt godt støyisolert. Lavt giret er den også, noe som gjør at motoren høres godt. Noe skorter det på, men for all del mye bil for pengene.

Daihatsu Terios II ville jeg sett nærmere på, den er 200kg lettere, har mer plass, automatgir, bruker faktisk mindre bensin en vitaraen og den er godt støyisolert.

Lenke til kommentar

Har igrunn ikke sett daihatsu terios før, den va jo veldi tøff, likner veldig på rav igrunn. Og prisen var ikke avskrekkende heller..hmm. Har dere noen erfaring om det er en god bil med litt fart i ? Ser at den kun har 105 hk, men det er kanskje nok :roll:

Lenke til kommentar
Har prøvekjørt en 1.5 med manuell girkasse, det er ingen formel 1 bil men motoren passer bilen godt. 1.3 utgaven har jeg ikke prøvekjørt men den ville jeg ikke vurdert heller, bør ha god tid når du er ute å kjører i så fall.

Den er nok uansett sprekere enn den jeg har nå som er 90 hk og automatgir, sliter med farta i lange bakker og forbikjøringen, så derfor vil jeg denne gangen ha en bil som drar litt :D

Lenke til kommentar

Synts Vitaran er shit tøff jeg da.. men i 5 dørs da vel og merke, :new_woot: 3 dørsen ser bare rar ut.. virker ikke helt trygg å kjøre i svinger med heller...

apropos svinger i kompisen min sin Daihatsu så står det i instruksjonsboka: unngå å kjør fort i svinger, det kan resultere i at bilen triller rundt.. :!:

Lenke til kommentar

Siden vi har Qashqai her hjemme da, så kan jeg jo skrive litt om den.

Vi har Tekna utgaven med 2.0 cDi motoren;

- 150 hk

- 320 nm

- 0-100 på 10,9 sek

- 0,69 l/mil blandet kjøring

- 6-trinns manuell girkasse

Bilen vår er svart med kromma lister på sidene og bak. Bilen er godt utstyrt med mange smarte løsninger. Blant annet har Tekna utgaven:

- Glasstak

- "Følg-meg-hjem" programmerbare lys

- Smartnøkkel. Det innebærer at du kan ha nøkkelen i jakkelomma hele tia, bare trykke på knappen på døra for å komme inn i bilen, deretter sette foten på bremsen og vri om bryteren å starte bilen

- Kjølerom

- To soners klimaanlegg

- Innfellbare speiler

- Innebugd blåtann/handsfreeløsning med stemmestyring

- God rattbetjening

- Xenon lys

- Ryggesensor

- Regnsensor

- Automatisk avblending på bakspeil

- ESP og EBD

- Programmerbar automatisk dørlås

- Partikkelfilter

Samtidig er dette en sikker bil:

Euro NCAP-vinner

Euro NCAP (New Car Assessment Program), en uhyre krevende, uavhengig organisasjon

for vurdering av sikkerhet, ga QASHQAI den høyeste poengsummen som noensinne er delt

ut i organisasjonens front- og sidekollisjonstester (36,83 av 37,00).Dermed gjør man mer

enn bare å kose seg bak rattet, man kjører tryggere enn noensinne.

Jeg liker bilen veldig godt. Man sitter oversiktlig, den har et godt drag, er akkurat passelett på rattet, bremsene tar godt og den lettkjørt. Bilen ligger også veldig godt på veien ved aktiv kjøring, i forhold til sine konkurrenter i SUV-klassen. Grand Vitara har jeg ikke så mye erfaring med. Qashqaien har etter min mening en litt annen utstruling, og er ikke helt i samme sjanger som Grand Vitaraen. Grand Vitara er jo også den bilen mannen i gata som oftest kjører. Ihvertfall enda.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
apropos svinger i kompisen min sin Daihatsu så står det i instruksjonsboka: unngå å kjør fort i svinger, det kan resultere i at bilen triller rundt.. :!:

Dette står i instruksjonsboken til RAV4 også, så vidt jeg husker. Vil tro det står i mange SUVer, kanskje hovedsaklig japanske og amerikanske ...

Lenke til kommentar

Dette står i instruksjonsboken til RAV4 også, så vidt jeg husker. Vil tro det står i mange SUVer, kanskje hovedsaklig japanske og amerikanske ...

... uten ESP da vel å merke? Er det ikke slik at det nærmest skal bli påbudt med ESP på alle slike nye utsatte biler, så de kan klare elg-testen uten å velte?

Lenke til kommentar

ESP forbedrer ikke bilens veiytelse, det er en sikkerhetsmekanisme som prøver å redde deg når du driter på draget.

Dessuten Qashqai`en deres koster 361.500,- så tviler på at den er aktuell for trådstarteren, skal du under 300.000 for en Qashqai så må en droppe 4WD og velge billigste pakken med bensinmotor. En fullt utstyrt Terios koster 274.900,- da med automat, den manuelle utgaven er enda billigere 259.900,-

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
eller noen forslag til andre biler.

Hva med f.eks. Fiat Bravo eller Citroen C4? I mine øyne ser da de langt mer "sporty" ut enn både Qashqai og Grand Vitara:

fiat-bravo-2.jpg

1.9 MULTIJET 90 hk DYNAMIC

Standard-utstyr på modellen : Pris :

454 - HØYDEREGULERING PASSASJERSETE Kr. 0

320 - SKINNRATT, GEARKULE OG HÅNDBREKK Kr. 0

452 - OPPVARMEDE FORSETER Kr. 0

097 - TÅKELYS Kr. 0

392 - ESP MED HILL HOLDER Kr. 0

505 - 2 SIDEKOLLISJONSPUTER Kr. 0

511 - 3 NAKKESTØTTER BAKSETE Kr. 0

614 - 2 VINDUSKOLLISJONSPUTER Kr. 0

D01 - KOLLISJONSPUTER FOR FØRER OG PASSASJER Kr. 0

42F - ANTI-WHIPLASH FRONTSETEHODESTØTTER Kr. 0

025 - MANUELT KLIMAANLEGG Kr. 0

564 - RADIO/CD Kr. 0

008 - FJERNSTYRT SENTRALLÅS Kr. 0

102 - LYKTESPYLERE Kr. 0

245 - RADIOKONTROLL PÅ RATTET Kr. 0

450 - HØYDEJUSTERBART FØRERSETE Kr. 0

499 - FIX & GO REP-KIT TIL DEKK Kr. 0

658 - SKUFF UNDER PASSASJERSETE Kr. 0

52Y - FORVARMER FOR DIESEL Kr. 0

Tilleggsutstyr : Pris :

070 - TONEDE RUTER Kr. 1 000

023 - EL.VINDUER BAK Kr. 2 000

441 - OPPVARMEDE EL. SPEIL Kr. 1 000

4KX - SPOILER BAK OG SIDESKJØRT Kr. 2 500

132 - ARMLENER MELLOM FRONTSETER Kr. 450

41A - RADIO/CD MED MP3 Kr. 3 600

4JF - HI-FI SYSTEM BRANDED Kr. 3 200

150 - KNE-AIRBAG FØRER Kr. 1 400

213 - ALARM Kr. 2 500

52B - PARKERINGSSENSOR BAK Kr. 2 200

230 - BI- XENON Kr. 7 400

886 - RESERVEHJUL STÅLFELG 205/55 16" Kr. 850

140 - AUTOMATISK KLIMAANLEGG Kr. 7 400

416 - CRUISE CONTROL Kr. 1 500

40Y - KORSRYGGSTØTTE FØRERSETE Kr. 300

Grunnpris

Kr. 224 900

Total pris :

Kr. 276 900 ink. MVA

- Alle priser er veilende levert Drammen bilhavn.

- Årsavgift kommer i tillegg.

http://fiat.no/bilkonfig_fin.asp

citroen%20(600%20x%20398).jpg

1,6 HDi 92 hk, Diesel,

Standardutstyr

ABS x

Luftrenser i dashbordet x

Nedfellbare seter bak 2/3-1/3 x

Turteller x

Ekstravarmer x

Elektriske vindusheiser foran x

Varmeseter foran x

Lyktespylere x

Hodekollisjonsputer x

Kollisjonspute for passasjer x

Kjørecomputer x

Deaktivering av kollisjonspute passasjer x

Tåkelys foran x

Cruisekontroll og hastighetsbegrenser x

Elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil x

Aluminiumsfelger x

Kollisjonsputer for fører x

Sentrallås med fjernkontroll x

Farget glass x

Deling av bagasjerommet x

Skinnratt x

Oppvarmede sidespeil x

Hattehylle x

Justerbart ratt i høyde og dybde x

Tilleggsutstyr:

* Glasstak Panorama Kr. 7 500

Ekstrautstyr

* CD-Skifter Kr. 3 855

* Tåkelys Kr. 2 230

* Innvendig utstyr Aluminium og kromdekor Kr. 426

* Innvendig utstyr Aluminium og kromdekor Kr. 1 465

* Lettmetallfelg "OLYMPOS" 16" Kr. 1 919

* Skvettlapper foran Kr. 433

* Skvettlapper bak Kr. 433

Tilbehør (inkl. mva) Kr. 10 761

Fra pris inkl mva

Kr. 250 001

Totalpris inkl. mva

Kr. 271 562

http://www.citroen.no/article.asp?ArticleI...TopmenuMode=C4#

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Det var veldig mange fine svar :)

Den hørtes veldig fin ut den qashqaien deres Jonas, men er nok i det dyreste laget, men hvis jeg ikke tar 4WD så kan jeg få en under 300000. Hvor lenge måtte du vente på å få bilen, og må du betale når du bestiller den, eller når du får den?

Det er ikke noe must med 4WD for min del, hadde bare vært greit av og til, men kjører jo for det meste i oslo, og strekninger som oslo og sandefjord.

Både fiaten og citroen var veldig fin da :hmm:

Har vel gått litt bort fra grand vitaraen nå, lest litt om den, og den er vel ikke så veldig lydtett som jeg har skjønt det. Og når man kjører i 120 på motorveien er det litt viktig, må kunne høre på musikk samtidig..lol.

Lilja :p

Lenke til kommentar
ESP forbedrer ikke bilens veiytelse, det er en sikkerhetsmekanisme som prøver å redde deg når du driter på draget.

Dessuten Qashqai`en deres koster 361.500,- så tviler på at den er aktuell for trådstarteren, skal du under 300.000 for en Qashqai så må en droppe 4WD og velge billigste pakken med bensinmotor. En fullt utstyrt Terios koster 274.900,- da med automat, den manuelle utgaven er enda billigere 259.900,-

Etter saken med Hilux som ikke klarer elg-testen, krevde jo den norske importøren at Toyota skulle utstyre den med ESP. ESP hindrer jo nettopp at man mister kontrollen og velter ved en unnamanøver.

Mulig jeg tenkte litt feil der trådstarter sa at bilen helst ikke burde koste mer enn 300k. Tenkte kanskje han skulle ta bilen sin i innbytte og dermed fikk igjen litt for den.

Lenke til kommentar

Etter saken med Hilux som ikke klarer elg-testen, krevde jo den norske importøren at Toyota skulle utstyre den med ESP. ESP hindrer jo nettopp at man mister kontrollen og velter ved en unnamanøver.

Mulig jeg tenkte litt feil der trådstarter sa at bilen helst ikke burde koste mer enn 300k. Tenkte kanskje han skulle ta bilen sin i innbytte og dermed fikk igjen litt for den.

Ja når jeg sier 300000 så er det maks pris på bilen, håper jo å få litt for bilen jeg har idag sånn at det holder med å punge ut ca 200000 :yes:

Lenke til kommentar
Det er ikke noe must med 4WD for min del, hadde bare vært greit av og til, men kjører jo for det meste i oslo, og strekninger som oslo og sandefjord.

Både fiaten og citroen var veldig fin da :hmm:

Har vel gått litt bort fra grand vitaraen nå, lest litt om den, og den er vel ikke så veldig lydtett som jeg har skjønt det. Og når man kjører i 120 på motorveien er det litt viktig, må kunne høre på musikk samtidig..lol.

Lilja :p

Jeg må innrømme at jeg ikke har kjørt Grand Vitara av den siste utgaven, men av de andre Suzukiene jeg har prøvd så er det ingen av de som har slått meg som spesielt lydisolerte og komfortable som langturbiler til og fra fjellet og Sandefjord. Dessuten starter prisene på ca. 290 000,- for en 3-dørs Grand Vitara før du i det hele tatt har valgt ekstrautsyr eller fått den levert med skilter. Siden Daihatsu Terios var nevnt kan jeg jo også foreslå Daihatsu Sirion, der får du et veldig sprekt utseende, personbilkjøreegenskaper framfor en nervøs terrengbil, automatgir hvis du ønsker det. Eneste minus jeg kan komme på i farta er at jeg ikke tror den kan bli levert med ESP. Noe jeg mener er obligatorisk på en ny bil i dag.

Har prøvekjørt en slik Sirion, og jeg syns ikke den var så verst. Den var litt bråkete og plastikk-aktig, men bilen føltes ganske kvikk på grunn av firehjulstrekket. Setene fant jeg meg aldri helt til rette i da de er veldig flate og harde, men det er nå forskjell på folk. Prisene starter på 199 900,- men hvis du har pengene ville jeg tittet nærmere på Citroën eller Fiat. Men vær obs på at verditapet på disse sannsynligvis vil bli ganske stort.

http://www.daihatsu.no/sirion.html

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

det var ikke en SUV det var en Daihatsu Sirion.. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...