Gå til innhold

Sirkus Merano retursak med Seagate

Killer_DT

Anbefalte innlegg

Forstår jeg det riktig så skal DHL ha betalt for frakten av disken fra kunde til Seagate. Seagate betaler altså frakten fra dem selv til kunde. Dersom det viser seg at frakten koster nærmere 3300 kroner fra kunde til Seagate gjennom DHL, så burde dette opplyses kraftig om på nettsidene før vilkårene godkjennes av kunde.

Takk for at du tar deg tid til å svare, men jeg har hvertfall skrevet i to poster at dette gjelder transport fra Seagate til meg. Jeg brukte 89kr på å sende pakken fra meg til Seagate. De bruker 3300kr på å sende den tilbake...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for at du tar deg tid til å svare, men jeg har hvertfall skrevet i to poster at dette gjelder transport fra Seagate til meg. Jeg brukte 89kr på å sende pakken fra meg til Seagate. De bruker 3300kr på å sende den tilbake...

Så det straks jeg hadde lagt inn innlegget, så jeg la til en liten "edit". Skal det ikke koste langt mer enn 89 kroner å sende en pakke til utlandet? Sist jeg sendte en liten metallstang på 80 gram eller noe til Danmark kostet det nærmere 140 spenn.

Edit: Så de sier at disse pengene DHL skal ha er for duties og customs (de sier jo selv at frakten til deg betaler de)? Skal jo ikke være moms eller toll på varer som er faller under reparasjon. Eller tar jeg helt feil her?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Så kontakter du som flere har skrevet inkassobyrået hvor du forteller at du bestrider kravet. Da har du gjort ditt og ballen er i Seagates hender.

Det er DHL han skylder penger til, ikke Seagate. Seagate gir egentlig langt blanke i krangelen mellom han og DHL.

Jeg kan ikke se at OP har inngått noen avtale med Dhl og ikke se at det er kjøpers ansvar å betale for en tjeneste en annen har bestilt.

Både Seagate og Dhl har her et problem.

Jeg hadde nektet å betale og bedt Dhl fremlegge din bestilling hos de. Dersom de ikke kan det så har heller ikke du et kundeforhold til de.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Det er vel en standard sak der forbruker ikke leser den pitte-lille skriften og ender opp med evig inkasso. Vet ikke hvor mye media virkelig har av interesse i saken.

Men jeg har nå tenkt å ta kontakt med forbrukerrådet når jeg endelig en dag får brev fra inkassofirma.

Har enda ikke fått svar fra DHL på min andre mail som jeg sendte til dem. (for godt over en uke siden). Har bare fått en sånn "vi beklager at vi bruker så lang tid på å svare deg" -mail.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare si at du aldri mottok noen pakke? DHL har ingen underskrift fra deg, så da bør vel et evt. inkassokrav bestrides greit?

Hehe må ærlig innrømme at jeg vurderte dette. Men som du ser i første posten så har jeg hatt endel epost-utvekslinger med Seagate. Så om jeg nekter på å ha mottatt pakken, så skal det sikkert ikke rakettforskning til for å finne ut at jeg faktisk har fått den.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare si at du aldri mottok noen pakke? DHL har ingen underskrift fra deg, så da bør vel et evt. inkassokrav bestrides greit?

Hehe må ærlig innrømme at jeg vurderte dette. Men som du ser i første posten så har jeg hatt endel epost-utvekslinger med Seagate. Så om jeg nekter på å ha mottatt pakken, så skal det sikkert ikke rakettforskning til for å finne ut at jeg faktisk har fått den.

Ja, du sier noe der.

Har DHL spesifisert hva du skal betale for?

Lenke til kommentar

Det er jo greit nok at du ikke bor i et EU-land, det jeg har problemer med er at Seagate faktisk med vilje sender deg en harddisk via frakt som koster tre ganger så mye som pakkensverdi. Hvordan kan de egentlig tro at en fornuftig person er villig til å godta noe slikt?! Nei, stå på! Håper det ordner seg, virker som både du og dhl er et offer. Seagate sine rutiner er jo helt latterlige.

Lenke til kommentar
Hadde egentlig vært morsomt å sende en mail til seagate og spørre om det er vanlig å måtte betale 3000NOK dersom norske benytter garaniten deres.

*Skrive mail*

I de epostene jeg har fått fra Seagate så er det en dame som heter Amy som alltid svarer. Om man leser nøye det alt det hun har skrevet og analyserer det det, så tror jeg det for de fleste vil åpenbare seg en uventet sannhet. Amy er en kunstig intelligens. (såkalt AI) Jeg er sikker på at ingen kunne fått "Amy" til å svare på det spørsmålet du stillte der.

Lenke til kommentar

Har DHL bekreftet at frakten koster over 3000? Det virker jo fullstendig urimelig, kan ikke forstå annet enn at noen har gjort en feil.

Jeg har brukt DHL til ekspressforsendelse fra bl.a. USA og Tyskland, og selve fraktkostadene har ligget på rundt 300-500 på pakker som har veid 10-20 kg.

Lenke til kommentar
Prøver du å si at alle svarene du har fått ifra Seagate er automatiserte svar? Dvs ingen har lest mailen din?

Det var selvfølgelig en spøk på "Seagate-Amys" bekostning.

Har DHL bekreftet at frakten koster over 3000? Det virker jo fullstendig urimelig, kan ikke forstå annet enn at noen har gjort en feil.

Jeg har brukt DHL til ekspressforsendelse fra bl.a. USA og Tyskland, og selve fraktkostadene har ligget på rundt 300-500 på pakker som har veid 10-20 kg.

Eneste jeg har fått fra dem er inkassovarselet. Og den første eposten der Seagate-dokumentet lå. Jeg har enda ikke fått svar på den siste eposten jeg sendte dem. (som jeg sendte i midten av oktober)

Så sånn sett har jeg ikke fått noe mer bekreftelse enn at det står "Biltransport" på inkassovarselet. De bruker evigheter på å svare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...