Triiiip Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Kan noen fortelle meg godt hva framerate er? Lenke til kommentar
Elohim Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Kan noen fortelle meg godt hva framerate er? Har du noen gang spilt Counter Strike? World of Warcraft? I disse spillene har man noe kalt "FPS" ikke First Person Shooter, men Frames Per Second, dette er en måte å si hvor raskt bildet oppdaterer seg, hvis man har 1 fps(noe som er ganske så umulig nå til dags, vil skjermen oppdatere seg i en "slow rate" noe som gir "lagging" eller hakking om du vil. desto høyere FPS'en er, desto raskere oppdaterer skjermbildet(spillet) seg så man får en mer flytende følelse av bevegelsene som man gjør. Counter Strike er et ganske godt eksempel, hvis FPS'en sitter fast på ca 60 fps, får man en god del hakking. noe som gjør det vanskeligt og sikte med våpnene, men hvis man har 100fps(100 bilder i sekundet) får man en MYe bedre følelse av spille, noe som gir en mye bedre flyt over siktingen. Håper dette var en ok forklaring for deg. Endret 14. november 2007 av Elohim Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Kan noen fortelle meg godt hva framerate er? Har du noen gang spilt Counter Strike? World of Warcraft? I disse spillene har man noe kalt "FPS" ikke First Person Shooter, men Frames Per Second, dette er en måte å si hvor raskt bildet oppdaterer seg, hvis man har 1 fps(noe som er ganske så umulig nå til dags, vil skjermen oppdatere seg i en "slow rate" noe som gir "lagging" eller hakking om du vil. desto høyere FPS'en er, desto raskere oppdaterer skjermbildet(spillet) seg så man får en mer flytende følelse av bevegelsene som man gjør. Counter Strike er et ganske godt eksempel, hvis FPS'en sitter fast på ca 60 fps, får man en god del hakking. noe som gjør det vanskeligt og sikte med våpnene, men hvis man har 100fps(100 bilder i sekundet) får man en MYe bedre følelse av spille, noe som gir en mye bedre flyt over siktingen. Håper dette var en ok forklaring for deg. Med fare for å gå litt off-topic må jeg uansett kommentere at jeg ikke helt kjøper denne forklaringen. Er det noe som heter FPS i CS og WoW? Hva med alle andre spill? Lenke til kommentar
garnok Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 New status: Preship Status No Cancellations.What? aldri fått den statusen før Gjelder Assasins Creed og VGP. den fikk jeg å...hmmmm best det ikke er sånn at de ikke har igjen flere, og må vente. da kjøper jeg heller en til Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Mitt lå i postkassen nå Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Med fare for å gå litt off-topic må jeg uansett kommentere at jeg ikke helt kjøper denne forklaringen. Er det noe som heter FPS i CS og WoW? Hva med alle andre spill? Framerate, altså FPS, er noe som finnes i all multimedia som inneholder "bevegelige bilder" - det vil si film, spill, animasjoner og så videre. Bakgrunnen for begrepet er at det vi ser som film og animasjoner i dag egentlig bare er raske sekvenser av påfølgende bilder. Framerate handler rett og slett om hvor ofte disse bildene endrer seg, og FPS angir da antallet Frames Per Second (bilder per sekund). Avhengig av ulike faktorer (bevegelse i bilde, lysstyrke, hva slags medium (TV, prosjektor, osv) bildet vises på og så videre) bør antallet bilder per sekund ikke faller under en viss verdi. Dersom brukeren opplever at filmen (altså strømmen av bilder) hakker er typisk FPSen/frameraten for lav for den gitte situasjonen. Dette kommer av at prosessoren må gjøre en rekke kalkulasjoner mellom hvert bilde - dette kan være ting som å simulere oppførselen til med- og motspillere, oppførselen til fysiske gjenstander og masse annet - før den kan tegne opp det nye. Bunnlinja er uansett at dersom spillutviklerne ikke har greid å utføre de nødvendige kalkulasjonene på tiden mellom hvert bilde (f.eks. 1/60 sekund dersom man skal ha 60 bilder i sekundet), vil tegningen av det individuelle bildet komme for sent, og brukeren vil oppleve at det hakker. Grunnen til at dette skjer så ofte med multiplattformspill på PS3 er at spillene først utvikles på XBOX360 som har én hovedprosessor og to sideprossesorer. PS3 har én hovedprosessor og åtte sideprossesorer (for mer informasjon om dette, se wikipedia og flere andre tråder på dette forumet). På grunn av fordelingen mellom antallet er naturligvis XBOX360 sine prosessorer noe sterkere individuelt, slik at om et identisk spill utvikles for kun å bruke hovedprosessoren på de to platformene, vil det yte bedre på XBOX360. Etterhvert som utviklerne blir bedre vant med begge konsoller er det sannsynlig at vi vil se bedre utnyttelse av alle kjernene (kjerne er et annet navn på prosessor) - og det er først da PS3 vil komme skikkelig til sin rett. Slik det er tenkt i dag kan side-prosessorene brukes til simulering av sideoppgaver, som for eksempel simulering av enkelt fysiske gjenstander i et bilde. Dette skulle gi en forholdsvis enkel innføring i framerate og FPS, og hvorfor det kan være forskjellig på de to konsollene. Merk dere at ikke at er 100% presist, siden en del tring krever en drøss med forklaring om man skal være pinlig nøyaktig med alle detaljene . Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Med fare for å gå litt off-topic må jeg uansett kommentere at jeg ikke helt kjøper denne forklaringen. Er det noe som heter FPS i CS og WoW? Hva med alle andre spill? Framerate, altså FPS, er noe som finnes i all multimedia som inneholder "bevegelige bilder" - det vil si film, spill, animasjoner og så videre. Bakgrunnen for begrepet er at det vi ser som film og animasjoner i dag egentlig bare er raske sekvenser av påfølgende bilder. Framerate handler rett og slett om hvor ofte disse bildene endrer seg, og FPS angir da antallet Frames Per Second (bilder per sekund). Avhengig av ulike faktorer (bevegelse i bilde, lysstyrke, hva slags medium (TV, prosjektor, osv) bildet vises på og så videre) bør antallet bilder per sekund ikke faller under en viss verdi. Dersom brukeren opplever at filmen (altså strømmen av bilder) hakker er typisk FPSen/frameraten for lav for den gitte situasjonen. Dette kommer av at prosessoren må gjøre en rekke kalkulasjoner mellom hvert bilde - dette kan være ting som å simulere oppførselen til med- og motspillere, oppførselen til fysiske gjenstander og masse annet - før den kan tegne opp det nye. Bunnlinja er uansett at dersom spillutviklerne ikke har greid å utføre de nødvendige kalkulasjonene på tiden mellom hvert bilde (f.eks. 1/60 sekund dersom man skal ha 60 bilder i sekundet), vil tegningen av det individuelle bildet komme for sent, og brukeren vil oppleve at det hakker. Grunnen til at dette skjer så ofte med multiplattformspill på PS3 er at spillene først utvikles på XBOX360 som har én hovedprosessor og to sideprossesorer. PS3 har én hovedprosessor og åtte sideprossesorer (for mer informasjon om dette, se wikipedia og flere andre tråder på dette forumet). På grunn av fordelingen mellom antallet er naturligvis XBOX360 sine prosessorer noe sterkere individuelt, slik at om et identisk spill utvikles for kun å bruke hovedprosessoren på de to platformene, vil det yte bedre på XBOX360. Etterhvert som utviklerne blir bedre vant med begge konsoller er det sannsynlig at vi vil se bedre utnyttelse av alle kjernene (kjerne er et annet navn på prosessor) - og det er først da PS3 vil komme skikkelig til sin rett. Slik det er tenkt i dag kan side-prosessorene brukes til simulering av sideoppgaver, som for eksempel simulering av enkelt fysiske gjenstander i et bilde. Dette skulle gi en forholdsvis enkel innføring i framerate og FPS, og hvorfor det kan være forskjellig på de to konsollene. Merk dere at ikke at er 100% presist, siden en del tring krever en drøss med forklaring om man skal være pinlig nøyaktig med alle detaljene . Nice! *Kremt* bare så det er sagt, så var det ikke slik at undertegnede ikke visste hva FPS var. Mente bare å hinte fram til at det som ble skrevet tidligere i tråden om det ikke helt stemte. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Burde jo kanskje nevne at en vanlig film kjører i 25 FPS. Hvorfor? Fordi de har noe som heter motionblur(?)(gidder ikke å ta med bilder). Så hvis en konsoll kjører i 60 FPS og en annen kjører i 30 kan den på 30 se like bra ut hvis litt motionblur blir brukt Eller ikke Lenke til kommentar
puffyp Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Spilte en times tid igår kveld og likte det jeg så.. ble litt forvirret i begynnelsen men tror dette spillet er helt knall når en kommer skikkelig inn i det. Grafikken er knall. Lenke til kommentar
Smyegel Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Merka du noe til denne såkalte dårlige frameraten på Ps3 versjonen da ?? Skal hente min kopi i mårra håper jeg Lenke til kommentar
aoottis24 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Mitt lå i postkassen nå hvor bestilte du fra ? mitt ble sendt fra Absoluttspill. igår sammen med cryses men det lå ikke i Postkassen idag pleier og gjøre det ellers BuhU Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Merka du noe til denne såkalte dårlige frameraten på Ps3 versjonen da ??Skal hente min kopi i mårra håper jeg I henhold til IGN skulle ikke denne være et problem før på slutten av spillet ... Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Merka du noe til denne såkalte dårlige frameraten på Ps3 versjonen da ??Skal hente min kopi i mårra håper jeg I henhold til IGN skulle ikke denne være et problem før på slutten av spillet ... Var det ikke i slutten av hvert oppdrag? Altså under fluktfasen. Lenke til kommentar
praystation Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Må bare si at jeg føler meg ganske forvirret når det gjelder framerate issues i AC. Gamespot sier jo det helt motsatte av IGN. Kan noen bekrefte hvem som har rett Lenke til kommentar
paranoide Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er litt annerledes i spill ettersom det som skjer på skjermen er relativt til ditt input i spillet, som f.eks syringen av kameraet, eller bevegelse av karekteren du spiller. Dette merkes ofte ved at disse tingene ikke føles responsive. Har du en person som ser på at du spiller er det stor sansynlighet for at disse ikke ser noe særlig til framdedrops, med mindre det er snakk om betraktelige tall. Lenke til kommentar
puffyp Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Merka du noe til denne såkalte dårlige frameraten på Ps3 versjonen da ??Skal hente min kopi i mårra håper jeg Merket ikke noe til det, ikke at jeg er noe ekspert på området men.. Lenke til kommentar
Janerikn Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Satt på skolen og pressa meg igjennom de timene menst eg tenkte på at Assassin's Creed kom idag. Løp rett hjem fra skolen og åpna postkassa. Fant eg noen hentelapp? Neida. Da var eg skuffa da. Var fast innstilt på at det var her idag. (Kjøpte fra AS.no) Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Don't take this to mean that I didn't enjoy the game; it's something that I highly recommend, but it's just not as polished as it should have been. While it looks utterly amazing, the frame rate drops to sluggish levels in both versions of the game - usually while free-running on roof tops - and the PS3 game suffers from a slightly less than great frame rate during most of the game. There's also noticeable tearing in both versions of the game. It's not enough to put you off the game, but a shame nonetheless. If fully polished Assassin's Creed would have hands down been the best looking game of this console generation." :-/ Endret 14. november 2007 av Gaz West Lenke til kommentar
Henry9 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Skal hente det i morgen, gleder meg sykt, men skal ha prøve på Fredag så jeg kan nok ikke spille det så mye Sukk Lenke til kommentar
Smyegel Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Hmm samme kan det være spillet skal kjøpes uansett.... Her er foresten Video Review http://www.gametrailers.com/player/27754.html?type=flv Endret 14. november 2007 av Smyegel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå