Asle_quad Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Jeg kjøpte for en tid siden en pc i deler fra xxxxx. Da jeg satte denne sammen virket den ikke som antatt og jeg returnerte en komponent (hovedkort) etter avtale med nettbutikken. Den ble testet og funnet ok og returnert til meg. Ved ankomst (med Posten) la jeg den på hylla da jeg nå hadde sendt en annen komponent (power supply) i retur. Det viste seg at det var PSU som var defekt. Denne ble byttet og returnert til meg. Dette tok en måned. I denne perioden åpnet jeg ikke esken for å sjekke innholdet. Esken var hel og jeg stolte på at innholdet var ok. Da jeg skulle montere maskinen så jeg at store deler av komponenten var alvorlig skadet. Emballasjen var hel og pen så jeg er litt forundret over hvordan dette kan ha skjedd. Sannsynligvis skjedde dette mellom leverandør og meg. Hvem har ansvaret for varen underveis i en slik sak og hvor ligger evt bevisbyrde? mvh Asle Endret 12. november 2007 av Asle_quad Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Det kommer litt an på om det ble sent som brevpost, eller som pakkepost. Ble det sendt som pakkepost er innholdet forsikret til inntil en viss sum. Er det sendt som brevpost er det ingen forsikring. Er i utgangspunktet posten som er ansvarlig for ting som blir ødelagt under transport. Du må da kontakte nettbutikken som sendte det, så tar dem evt kontakt med posten. Dette pga at det er dem som har kjøpt tjenesten til posten. Siden det er så lenge siden du har fått dette produktet så er jeg heller tvilsom på at du får fikset dette. Du har da ikke sagt ifra innen hva jeg mener er rimelig tid, og det at du ikke sjekket pakken er ikke andre enn din egen feil Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Slik jeg ser det, uten å ha slått opp i noen lovverk, er at du plikter innen rimelig tid å undersøke varen. Én måned er i utgangspunktet ikke rimelig tid. Nå kan du skylde på at du ikke har hatt bruk for hovedkortet da PSUen har vært inne for ombytte. Det burde telle for noe, men hvor langt du kommer er jeg usikker på. Hør med de så får du sikkert et svar. Lenke til kommentar
Asle_quad Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Slik jeg ser det, uten å ha slått opp i noen lovverk, er at du plikter innen rimelig tid å undersøke varen. Én måned er i utgangspunktet ikke rimelig tid. Nå kan du skylde på at du ikke har hatt bruk for hovedkortet da PSUen har vært inne for ombytte. Det burde telle for noe, men hvor langt du kommer er jeg usikker på. Hør med de så får du sikkert et svar. Vurdering av rimelig tid vil vi nok ikke bli enige om dersom det skulle tilspisse seg. Jeg mener selv at fire uker ikke er urimelig da det uten PSU ikke er mulig å avgjøre tilstanden til kortet. Det vil derfor ikke ha noen hensikt å åpne esken før det. Jeg regner likevel med at dette ordner seg i minnelighet. Men det er greit å ha litt oversikt over ansvarsforhold før jeg går inn på noen diskusjon. Takk for tilbakemeldinger og hjelp. Asle Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Fristen er, med mindre jeg er helt på bærtur 2 måneder. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Fristen på å reklamere ved en mangel er to måneder fra man oppdaget mangelen, eller fra det tidspunkt man burde ha oppdaget den. Nå kan det sies her at trådstarter ikke har oppdaget mangelen tidligere da han ikke har hatt bruk for varen når han manglet PSU. Dette er noe jeg ville ha vektlagt sterkt når jeg hadde henvendt meg til selger. Slik jeg ser dette så burde selger la tvilen komme kjøper til gode. Varen kan ha blitt skadet under transport (er ikke akkurat uvanlig), kjøper oppdaget ikke mangelen straks da han ikke hadde noen grunn til å pakke ut selve produktet samt at alle delene inkludert den defekte PSUen er kjøpt fra samme sted. Nå sitter jeg ikke i FTU så jeg skal ikke si hvordan de ville ha dømt i en slik sak, men dersom fakta er slik den fremkommer her så ville jeg ha satset pengene mine på kjøper. Edit: Som råd vil jeg anbefale at man alltid sjekker et produkt man har fått tilsendt. Det er mange feil man ikke kan oppdage uten å teste produktet, men større mangler er jo lette å se. Det gjør saken veldig mye enklere for alle parter. Hadde trådstarter sjekke dette straks han mottok varen hadde han sikkert sittet med et nytt hk for lenge siden.. Endret 19. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Ja, toget har nok dessverre gått her. Jeg har selv bestilt en rekke varer jeg skal gi bort som julegaver. ALLE disse er sjekket nå, slik at jeg eventuelt kan reklamere eller bruke garantien om noe skulle være defekt. Man har en undersøkelsesplikt for egen del ved mottak av disse varene. I tillegg kommer punktet om sunn fornuft. Det er ingen grunn til å ikke bruke 25 sekunder av sitt liv til å titte på det man mottar sånn "just in case" Lenke til kommentar
Asle_quad Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Ja, toget har nok dessverre gått her. Jeg har selv bestilt en rekke varer jeg skal gi bort som julegaver. ALLE disse er sjekket nå, slik at jeg eventuelt kan reklamere eller bruke garantien om noe skulle være defekt. Man har en undersøkelsesplikt for egen del ved mottak av disse varene. I tillegg kommer punktet om sunn fornuft. Det er ingen grunn til å ikke bruke 25 sekunder av sitt liv til å titte på det man mottar sånn "just in case" Nå har jeg fått en avslutning på dette. DEtter laang tid fikk jeg beskjed om at jeg får refundert mine utlegg og kan dermed kjøpe et nytt hovedkort. Det er jeg fornøyd med. Asle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå