RamGuy Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg vurderer å skaffe et komplett vannkjøling oppsett til min stasjonære PC-en min. Når jeg først skal skaffe vannkjøling, tenkte jeg det er likså greit å skaffe vannkjøling til samtlige komponenter når jeg først er i gang. Årsaker til jeg vurderer vannkjøling er at det kjøler generelt en god del bedre enn luftkjøling. Samt det støyer ikke så mye osv.. Komponentene jeg har er: Hovedkort: ASUS P5N32-E SLi nForce680i (ikke pluss utgaven) Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 RAM: 4x 1024MB Kingston Vaule RAM DDR2-533 (hvorvidt disse i det hele tatt vil ha noen fordeler av vannkjøling vet jeg ikke?) Skjermkort: MSI GeForce8800GTS 640MB Harddisker: 2x Hitachi Dekstar 7K160 160GB S-ATA2 7200RPM 3.5" Så jeg håpet noen kunne hjelpe meg med å lage en handlevogn på https://prisguiden.no med alt jeg trenger til et godt komplett vannkjøling oppsett til mitt system. Altså alt fra slanger til vann blokker osv.. På forhånd takk Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Vet ikke om jeg ville hatt vannkjøling på diskene om disse har en liten luftstrøm over seg. Dette vil bli føre til mange punkter i loopen. Hva gjelder handlevogn kan jeg fortelle deg hva jeg har selv: Swiftech! Du får alt dette her på www.microplex.no - Apogee GT på cpu - MCW60 på GPU (tror du også trenger G80-festekit) - MCW30 på chipset - Swiftech Micro-vanntank - Denne festes omtrent hvorsomhelst. Jeg har den festet med borrelåsen som følger med sånn at jeg kan bruke denne til å tømme og fylle systemet. - BlackIce Extreme2 pluss en BlackIce Extreme - Tre Mist-vifter, av den klare typen, eventuelt papst. Mye subjektive følelser om vifter.. - Kjøp 1/2" ID slange, ta med tre meter - minst - om man skal begynne å justere i ettertid er det ofte at det ryker en meter. Faktisk, ta fire meter.. Feil sted å spare penger. - Kjøp med en del albuer til koblinger. Det blir så liten forskjell i flow uansett, og flow vil ikke påvirke temperatur i systemet ditt. - Strips eller slangeklemmer til å feste slangene til albuer og radiator. Det følger med på blokkene. - Termisk pasta om du ikke har det - På en bensinstasjon kjøper du frostvæske og batterivann. Holder med en liter eller to.. Hva slags luft-flow har du i kabinettet fra før av? Du bør ha to vifter som blåser inn forfra, eller fra siden, i tillegg til BI Extreme2 som suger ut i toppen, og den enkle radiatoren som blåser ut bak. Hva slags kabinett har du, forresten? Endret 12. november 2007 av tore_v1 Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Ville holdt meg til kjøling av CPU/GPU. Muligens Chipset, men minnebrikker, og HDD gir liten effekt, og senker samtidig flow. Har nesten samme oppsett som Tore V1, og det fungerer meget bra. Swiftech er veldig bra til prisen, og får mange lovord av erfarne brukere. Skal du ha noe bedre koster det flesk. Har forøvrig sent deg en melding Tore v1 Lenke til kommentar
gigax Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Har ikke så mye med kjøling å gjøre, men for all del! kjøp 8800gt i stedet! Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Gigax - Om du leser hele innlegget til trådstarter så kommer det veldig klart frem at han har skjermkort, og resten av komponentene allerede. Man bør som en generell regel ikke poste i en tråd uten å vite hva man svarer på. Back to topic: Enig med hva Rubyred skriver her. Minnebrikker og hdd trenger sjelden vannkjøling, og med mindre trådstarter har et kabinett a la LianLi Cube og man kan kjøre to separate looper med vannkjøling vil det forringe effekten av vannkjøling om man tar med hdd og minne. Da ville jeg eventuelt vurdert minnekjøling a la Thermalright sine passive HR 07: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR07 Dette må i såfall trådstarter vurdere om er nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå