Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om å holde tilbake husleie


mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Dersom leietaker mener at han/hun har pengekrav overfor

utleier (for noe som ikke er avtalt i noen husleie-avtale),

kan han/hun da rettmessig nekte å betale husleie til dette

pange-kravet er "oppgjort".

 

Anta her først at det aktuelle pengekravet er

bevist rettmessig. Og hva om kravet ikke er

bevist rettmessig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først en liten disclaimer på at jeg har ingen (formell) juridisk kompetanse og at utsagnene mine er basert på hva jeg synes høres rett ut.

 

 

Hvis du har et krav mot huseier pga noe som er totalt urelatert til leieforholdet tror jeg ikke du bør bruke å holde tilbake husleie som virkemiddel.

Hvis kravet ikke er bevist rettsmessig (uten at jeg er helt stø på konseptet "rettsmessig") bryter du en kontrakt uten at det kan bevises at huseier har gjort noe gale.

Hvis det kan bevises rettmessig høres det ut som det er mulig å få pengene på annet vis.

 

Hvis kravet er i sammenheng med leieforholdet, feks at du har lagt ut penger for en reperasjon som egentlig huseier skal betale, kan vel stopp av husleie høres ut som et mer fornuftig virkemiddel. Du bør uansett ha på forhånd dokumentert at kravet ditt er gyldig, at huseier nekter å betale og at han vet om at du kommer til å stoppe betaling av leien.

 

Det som jeg syes er viktig uansett hvilken type sak man er oppi er å dokumentere alt du kan. Dokumenter kravet, dokumenter at han vet om dine synspunkt, skrv ned referat fra samtaler med tid og dato osv. Om man kommer i en konfliktsituasjon (hvor man har rett) er det en fordel å kunne fremlegge en god oversikt.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...