RamGuy Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Nå skal vell "Windows 7 / Vienna" bli den siste Windows versjonen, skal den ikke det? Etter det skal Microsoft komme med noe "helt nytt" Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 "Windows 7" vil antagelig heller ikke bli noen stor suksess for Microsoft, dersom de ikke tenker nytt og gjør noe med hastigheten. Men det ser ikke ut som kode- og hastighetsoptimalisering er blant målene for Windows 7, hvis man skal dømme etter det som er lekket ut (fra artikkelen du lenket til, Simen): * Mer brukervennlig * Forbedret søkefunksjon * Sikrere * Bedre støtte for eksterne enheter * Bedre nettfunksjon * Lavere driftskostnader * Ny Internet Explorer * WinFS? ...hvis de da ikke inkluderer øket hastighet i begrepet "Mer brukervennlig". Jeg lurer på hva som ligger i lavere driftskostnader? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) "Markedsføring" ligger i ordet "lavere driftskostnader". Du vil aldri se en MS utgivelse uten dette punktet. Ellers kan vi alltids gå inn på hva som egentlig skal ligge i ordet, men det blir nok mest brukt som markedsføring. TCO er også et populært uttykk idf. Endret 4. desember 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Tja, Microsoft ser ut til å glemme brukeren av operativsystemet sitt og taper stadig terreng til Linux når det gjelder innovasjon og forbedrelse av operativsystemet og opplevelsen rent generelt. I mine øyne så finnes det en enorm faktor som kan kanskje gjøre til at plutselig så sitter en stor mengde personer med Linux som operativsystem for sin httpc, nemelig PS3. Så fort systemytelsen blir noe bedre der og bedre støtte for hardwaren i ps3 så kan det plutselig bli en stor del brukere som begynner å ta i bruk linux for å surfe fra Lcd tven på stua og da kan det plutselig bli mer aktuelt for produsenter å lage programvare og spill som kan brukes på linux. Dette er i alle fall min spådom om neste windows : *Ekstra brukerfiendtlig :drm , +paladium. *Krever ny hardware : kompatibilitet med trusted software / hardware. *Bruker årten flere timer på å kopiere nytt inhold, alt sendes til ms sine servere for å bli sjekket for legalitet. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg lurer på hva som ligger i lavere driftskostnader? Som Theo sier, det er ofte TCO-begrepet rettet mot bedriftskundene. Vanlig floskelprat m.a.o. Ellers kan det nok skjule seg virtualisering i dette, da også rettet primært mot bedriftene. Jeg tror ikke Microsoft vil fokusere på virtualisering for desktop-brukere med Windows 7. Da er nok Vmware og andre nærmere til å komme med slike løsninger. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg liker også VMware bra. VMware har likevel en del hard konkurranse fra flere andre aktører. Oracle og Microsoft er eksempler på 2, av flere slike aktører. Aksjen: http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AVMW http://finance.yahoo.com/q?s=VMW Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg har litt tro på at Mac OSX kan komme til å ta av skikkelig. Ipod er jo ett eksempel på ett suksess produkt fra Apple. Jeg har tidligere ikke vært noen spesiell Mac-fan, men OSX har gjort at jeg har blitt mer inkluderende til Apple som leverandør av OS-plattform. Linux har jeg også tro på, men jeg tror det ennå vil gå litt tid før det får festet seg i heimen til hvermannsen. Linux har jo fått en del vind i seilene fra store bedrifter som f.eks. IBM med flere. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) En annen årsak kan være at Vista selger dårlig. Etter 9 måneder på markedet har de ikke nådd 8% markedsandel ennå. De jobber helt klart 'mot seg selv' her. I løpet av 9 måneder er det jo faktisk flere Vista-maskiner på markedet enn det finnes Mac'er med OS X i hele verden, og nesten 20x så mange Vista-maskiner som det finnes desktop-maskiner med Linux. Så antall mennesker som bruker Vista er rimelig høyt. Men det blekner selvfølgelig i forhold til den enorme utbredelsen XP har. Hovedutfordringen er vel at veldig mange sitter på XP foreløpig og er fornøyd med det og dermed ikke foretar noen OS-oppgradering før de bytter ut PC-en sin med en ny. Noe som i mine øyne er et fornuftig trekk. Endret 7. januar 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 En annen årsak kan være at Vista selger dårlig. Etter 9 måneder på markedet har de ikke nådd 8% markedsandel ennå. De jobber helt klart 'mot seg selv' her. I løpet av 9 måneder er det jo faktisk flere Vista-maskiner på markedet enn det finnes Mac'er med OS X i hele verden, og nesten 20x så mange Vista-maskiner som det finnes desktop-maskiner med Linux. Så antall mennesker som bruker Vista er rimelig høyt. Men det blekner selvfølgelig i forhold til den enorme utbredelsen XP har. Hovedutfordringen er vel at veldig mange sitter på XP foreløpig og er fornøyd med det og dermed ikke foretar noen OS-oppgradering før de bytter ut PC-en sin med en ny. Noe som i mine øyne er et fornuftig trekk. Og mer fornøyde blir de vel med XP etter å ha opplevd "dialogboks-helvete" som en finner i Vista. Det er jo ikke helt enkelt for "hvermannsen" å finne fram til hvordan en slår av funksjonen bak "dialogboks-helvete". Det gir vel ikke så bra "cred." for Microsoft når de samtidig advarer mot å slå av funksjonen. Her trengs absolutt ett stykke ingeniørkunst å kunne kombinere brukervennlighet med sikkerhet. Hvordan går det med Sun og sitt "opensource"-intitativ til OS? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Det er jo ikke helt enkelt for "hvermannsen" å finne fram til hvordan en slår av funksjonen bak "dialogboks-helvete". Det er jo mye av poenget siden 'hvermannsen' som regel er en idiot som takker ja til å installere alt mulig dritt uten å tenke seg om. Den ekstra 'oi, her er det jammen et program som prøver å installere seg selv bare fordi jeg klikket for å se de kule nakenbildene, det er kanskje ikke så lurt å gjøre dette'-oppvåkningen mange av disse får i Vista tror jeg personlig kan redde mange fra å egenhendig herpe maskinene sine. En 'normalbruker' uten all verdens it-kompetanse ser neppe mange dialogbokser i uken, og vi andre som forhåpentligvis har tungen rett i munnen og bittelitt sunn fornuft i forhold til hva vi installerer klarer fint å skru av denne funksjonen hvis vi vil. Selv har jeg ikke brydd meg med å skru av dette siden jeg ikke føler meg plaget av det. Er man av typen som installerer nye programmer på daglig basis skjønner jeg at det kan bli et irritasjonsmoment å bruke 2-3 sekunder ekstra hver gang, men å gjøre dette til et stort *problem* synes jeg er rimelig pussig. Endret 7. januar 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Men den som er den datakyndige i slekta si kan nok regne med noen ekstra telefonsamtaler å skulle forklare hva fenomenet (dialogboksene) egentlig er for noe. Ihvertfall i starten. :!: En har også den "kjekke" opplevelsen av at jo nå installerer jeg det som skal installeres, men rett før omstarten (eventuellt etter omstarten), jo så ber "ett eller annet" om å gjøre diverse registerendringer. Det er jo ikke så bra dersom dette fører til at programmet du ønsker ikke fungerer som det skal fordi brukeren trykket på "Nei til å gjøre endringen"-knappen. Her får jo utvikleren av det ønskede tredjepartsprogrammet en ekstra utfordring med hensyn på kodingen av programmet. Endret 7. januar 2008 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Det hadde vært litt deilig å blitt kvitt registeret en gang for alle. Men hvordan kunne de kvittet seg med det og samtidig gitt bakoverkompatibilitet (uff for ett langt ord). "Pakket registeret inn i en sandkasse" ? Eventuellt kunne de jo ha gitt deg en virtualisert utgave av det gamle OS'et på kjøpet, hvor du kunne installere masse gammelt "møl". Endret 7. januar 2008 av G Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Registeret er jo et repository og er man litt kjent i dataverden så tror jeg ikke vi blir kvitt det med det første. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er jo ikke helt enkelt for "hvermannsen" å finne fram til hvordan en slår av funksjonen bak "dialogboks-helvete". Det gir vel ikke så bra "cred." for Microsoft når de samtidig advarer mot å slå av funksjonen. Her trengs absolutt ett stykke ingeniørkunst å kunne kombinere brukervennlighet med sikkerhet. Det er ingen kunst, Unix og Linux har hatt dette fra dag 1. Selv Apple ler av Windows sin UAC-funksjon. Jeg har både Mac og Linux, og Macen maser mye mer om slikt enn Linuxen min. Men begge er bedre enn Windows. Microsoft får det ikke til fordi Windows ikke er bygget opp med sikkerhet for øyet fra grunnen av. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Linux har jo en helt annen brukerarkitektur hvor brukeren nesten kjører i en "Sandbox". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå