saturnia Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hei, er ute etter forslag til allround-objektiv til min D80.. Kom nettopp tilbake ifra en messe der jeg fant ut at kit-objektivet som fulgte med (18-70 3.5-4.5) funker ganske dårlig når belysningen er dempet.. Objektivet funker greit innendør når jeg bruker blitz, men liker bilder som er tatt uten best.. Så det jeg trenger er: Ett objektiv som er så lyssterkt at jeg kan ta gode bilder innendørs, med dempet belysning, på frihånd uten stativ.. Det må være vidvinkel og zoom, og være kvalitetsmessig veldig bra.. ikke noe som går istykker etter noen mnd.. Ett objektiv som jeg har fått anbefalt er Nikon 17-55mm F2.8G AF-S DX IF-ED, noe som er ganske stivt priset, men det er jo snakk om en investering.. Lurer på om noen av dere har noen erfaring med dette objektivet, og om dere har noen andre forslag.. Gjerne hva jeg går på kompromiss av hvis jeg går får ett Sigma eller lignende. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) om du virkelig skal kunne ta bilder innendørs uten blits med dempet belysning tror jeg selv f/2.8 blir for lite. fastoptikk med f/1.8 eller 1.4 er å anbefale Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D eller Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D kunne jo vært innendørsobjektivet ditt, mens 18-70 kunne vært allround objektiv. 50mm er kanskje litt snevert til innendørsfoto Nikon Nikkor AF 28mm f/1.4D er jo dyrt, men både vid og lys evt: Nikon Nikkor AF 35mm f/2D Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM for Nikon - 3500 kr Jeg bruker selv f/2.8 innendørs og det fungerer helt ok, men savner litt mere lys noen ganger. Endret 12. november 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Tamron 17-50 f2.8 og en SB 600 og du er redda gjennom vintern Skal du til statene kan du kanskje spandere på deg et Nikon 17-55 f2-8 og en SB 800 Hehe Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Ser at det er mange 50mm som er anbefalt. Men korriger meg hvis jeg tar feil.. har kun fotografert i en mnd.. Når jeg stiller kit-objektivet mitt på 50mm så virker det nesten håpløst for innendørsbruk.. ting kommer alt for nerme. Funker det annerledes på fastobjektiv enn på zoom-objektiv? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ser at det er mange 50mm som er anbefalt.Men korriger meg hvis jeg tar feil.. har kun fotografert i en mnd.. Når jeg stiller kit-objektivet mitt på 50mm så virker det nesten håpløst for innendørsbruk.. ting kommer alt for nerme. Funker det annerledes på fastobjektiv enn på zoom-objektiv? nei. 50mm er 50mm, uavhengig om det er en zoom eller fast. poengterer at det står i posten min at 50mm kan bli for snevert for innendørsbruk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ut fra det du skriver så virker det som om lysstyrken ved vidvinkel er det du savner. Du skriver blant annet at 50mm er for snevert for det bruket du ønsker. Da er det du må sammenligne lysstyrke ved videste blender. Siden f/3,5 er full åpning på din zoom, så skal du ikke forvente undere med f/2,8. Hvis skarpheten er noenlunde lik ved største blender, så er forskjellen såpass liten at det ikke har betydning i forhold til ditt problem. Da er et lyssterkt fastobjektiv det eneste valget du står igjen med. Min anbefaling (siden jeg ikke kjenner Nikons optikk så godt lenger) blir da Sigma 30mm f/1,4. Det utgjør en stor forskjell fra kitzoomen når det gjelder lysstyrke, og vil løse ditt problem mye bedre enn en ny normalzoom med største blender f/2,8. Når man har en så god normalzoom som du har, så synes jeg at det beste valget er å supplere med fastoptikk som passer spesifikt til ditt bruk. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Ut fra det du skriver så virker det som om lysstyrken ved vidvinkel er det du savner. Du skriver blant annet at 50mm er for snevert for det bruket du ønsker. Da er det du må sammenligne lysstyrke ved videste blender. Siden f/3,5 er full åpning på din zoom, så skal du ikke forvente undere med f/2,8. Hvis skarpheten er noenlunde lik ved største blender, så er forskjellen såpass liten at det ikke har betydning i forhold til ditt problem. Da er et lyssterkt fastobjektiv det eneste valget du står igjen med. Min anbefaling (siden jeg ikke kjenner Nikons optikk så godt lenger) blir da Sigma 30mm f/1,4. Det utgjør en stor forskjell fra kitzoomen når det gjelder lysstyrke, og vil løse ditt problem mye bedre enn en ny normalzoom med største blender f/2,8. Når man har en så god normalzoom som du har, så synes jeg at det beste valget er å supplere med fastoptikk som passer spesifikt til ditt bruk. Takker for svar.. Har funnet ut at fastobjektiv er veien å gå, så det ser ut som det blir en Sigma 30mm f/1.4 på meg.. Da skulle julebildene være berget.. Blir tur til USA i mai, så da blir det innkjøp av 17-55 f/2.8 og muligens en 70-200mm. Tusen takk alle sammen Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Sigma 30mm f/1.4 er noe jeg har tenkt på lenge. du får komme med noen tilbakemeldinger på det . lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå