Gå til innhold

PC-er generelt og romtemperatur?

Anbefalte innlegg

Ja, det har seg slik at vinteren nærmer seg med stormskritt og temperaturen ute iforhold til inne vil variere voldsomt. Så det jeg lurer på er om hvorvidt PC-er og andre elektroniske ting kan ta skade av å ligge rundt frysepunktet hver natt? Det kan hende det når under 0 grader celcius. Vil luftfuktighet være et reelt problem eller er det ingen fare?

Dette kommer til å vippe mellom ca 0 grader og 23-24 grader om natta/dagen.

For min del blir det gjerne LCD-skjerm, surroundanlegg, PC, MP3-spiller, TV, 8 bits NES og mobil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett, om PC-en er avslått mellom økningene og senkningene da? At jeg slår av PC-en, setter opp vinduet og det er rundt null grader etter 2-3 timer eller noe. Så når jeg våkner, slår jeg på ovnen og slår på PC-en når jeg kommer hjem etter 8 timer eller noe?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Kondens risikerer du uansett om apparatene er skrudd av eller på. Risikoen er faktisk større om apparatene er avskrudd.

Jeg skjønner uansett ikke hvorfor du skal ha temperaturer ned mot null grader innendørs. Det er ikke heldig for verken bolig eller det som befinner seg innendørs. Hvis det er for å lufte ut så gjøres det mest effektivt ved å lufte mye og raskt. Dvs. vinduet på vidt gap i en kort periode.

Det er dessuten dårlig økonomi med så store temperatursvingninger. Du vil bruke adskillig mye mer strøm for å oppnå normal romtemperatur igjen enn du ville brukt på å holde jevn temperatur natten igjennom. Slik lufting du beskriver medfører ikke bare at luften i rommet blir nedkjølt, men også gulv, tak, vegger og alle gjenstander i rommet. Det kreves mye energi for å oppnå "normal" temperatur for disse igjen.

Den beste strømsparingen gjør du ved å senke temperaturen i rommet med 2-3 grader om natten og når rommet ikke er i bruk. Og som nevnt - den beste og mest effektive luftingen gjøres ved å sørge for rask utskifting av luften i rommet.

Lenke til kommentar

Det er snakk om et gutterom. Og uansett, har prøvd å lufte før jeg legger meg, men ender bare opp med skitdårlig luft om morraen, og altfor varmt. Det er faktisk direkte ubehagelig.

Har hatt vinduet oppe før, hver natt, uten noen problemer. Men denne tanken slo meg akkurat. Har jeg bare vært heldig da?

Lenke til kommentar

Dersom du har våknet i et rom med 2-3 grader vil jeg vel egentlig si du har vært heldig som ikke har blitt forkjølet...

Noe sier meg forøvrig at du har dårlig ventilasjon dersom luftkvaliteten er så dårlig som du sier. Husk at elektroniske apparater som står på påvirker luften og gir dårligere inneklima. Det samme gjelder forøvrig mange typer elektriske ovner.

Jeg ville uansett prøvd alternative metoder for lufting i stedet for slik nedkjøling for å unngå de store temperatursvingningene.

Lenke til kommentar

Så lenge du har vinduet oppe er vel hovedårsaken til temperaturfallet utskifting av luft, dvs. at kald luft kommer inn og erstatter den varme luften (kald luft inneholder mindre fuktighet enn varm luft). Det vil nok være slik at noe av den varme luften i rommet avkjøles og avgir noe fuktighet, men samtidig vil nødvendigvis den kalde luften som kommer inn varmes noe opp og dermed ta opp noe fuktighet. Når du skrur på ovnene og PC-en blir luften varmet opp og får dermed større kapasitet til å ta opp/holde på fuktighet. Hvis PC-en står av vil den nødvendigvis henge litt etter i oppvarmingen, men neppe nok til at det vil danne seg kondens på/i den.

En annen sak er at det rent bygningsmessig er uheldig å holde for lav temperatur/store temperatursvingninger i et rom da det kan bli frost/fuktskader inne i ytterveggen.

Lenke til kommentar

Ikke for å tvile på det du sier, men du må være Lars Monsen for å trives med temperaturer rundt nullpunktet mens du sover. Er du sikker på at du ikke har et sånt inne/ute termometer og leser av utetemperaturen? Hva gjør du om sommeren hvis du trives med slike temperaturer? sover på kjølerommet?

Lenke til kommentar

"haha" til dere. Ja, jeg liker å soven år det er kaldt i rommet. Kanskje rundt 0 var litt overdrevet. Men idag når jeg sto opp var det 6 grader og da var det -3.3 ute.

Og ja, ganske sikker på at det ikke er et ute/inne-termometer fordi jeg har klart å ødelegge ledningen som skal luftes ut.

Og sommeren er ille, ligger på rundt 23-24 om natta, opptil 30 på dagen, men da er det ulevlig og droppes.

Mitt ufossielle termometer viser at det har vært maks 32,3 grader inne og minste er 2,5.

Lenke til kommentar

Litt OT:

Møkkakaldt i rommet om natten er jo dødsdigg!

Jeg pleide (før dama invaderte soverommet) å ha det like kaldt på rommet som ut...

Var det -15 ute var det -15 på soverommet.... og nei, ble ikke forkjøla...

Og der jeg bodde før var stedet mye mindre, så var nødt å ha PC-en på rommet... hadde samme opplegg der, PC-en funker fint enda den

Lenke til kommentar

Jeg drev også med den sporten en gang i tiden, vinduet på vid vegg -20 ute... Da hadde jeg ingen PC-er på rommet, men stereoanlegget overlevde fint.

Eventuelt om du har PC-en på om natten skulle vel det bidra til å holde den tørr? (om mulig) Pass på at den ikke står rett i kuldefallet fra vinduet, har du mulighet til å sette den høyt lengst mulig unna vinduet og unna senga?

M.

Lenke til kommentar

I praksis så er det ingen problem dersom maskinen står på hele tiden. Dersom du slår den av i perioder så KAN det være noe risiko for kondens, men realistisk sett ikke så veldig høy, spesiellt om det er snakk om en maskin som står inni rommet, for da vil jo temperatursvingningene være ganske så gradvis, noe som igjen reduserer risiko for temperaturdifferanser og kondens.

Hvis dette kun er snakk om at du skal lufte heavy om natten så tror jeg du fint kan sove rolig...

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...