Gå til innhold

Løst frontelement på Tamron 17-50

Anbefalte innlegg

Det fremmerste linseelementet og ringen som skal holde det på plass har løsnet på Tamron 17-50 objektivet mitt. Linseelementet er løst og beveger seg en del millimeter frem og tilbake. Det samme gjør ringen som skal holde det på plass.

Men ok, greit. Vi snakker om et billigobjektiv med plastikkutførelse, men det skal vel holde mer enn ca et års bruk?

Noen som har sett det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reklamasjon om garantien er gått ut.

Lovpålagt reklamasjon, derimot, har ikke gått ut.

Sitat fra forbrukerrådets sider:

Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel.

-MightyTwin.

Edit: Innlegg nr. ethundrede! Wohoo.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar

Er det ikke 6 års garanti på Tamron da?

Edit: Etter å ha sjekket litt rundt på norske sider, så står det merket nordisk garanti på Tamron objektiver. Da er det vel kun 2 års reklamasjon som gjelder. Jeg ser noen har listet 6 års fabrikkgaranti. Betyr det at etter 2 år så må man ta evnt. problemer rundt direkte med Tamron?

Endret av dfens
Lenke til kommentar
Er det ikke 6 års garanti på Tamron da?

Edit: Etter å ha sjekket litt rundt på norske sider, så står det merket nordisk garanti på Tamron objektiver. Da er det vel kun 2 års reklamasjon som gjelder. Jeg ser noen har listet 6 års fabrikkgaranti. Betyr det at etter 2 år så må man ta evnt. problemer rundt direkte med Tamron?

Objektivet er vel ment å vare vesentlig lenger en 2 år og da har du 5 års reklamasjon. Høres ut som en god reklamasjonsgrunn med mindre det har gått i bakken. Det er det ikke designet for...

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Lovpålagt reklamasjon, derimot, har ikke gått ut.

Sitat fra forbrukerrådets sider:

Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel.

-MightyTwin.

Edit: Innlegg nr. ethundrede! Wohoo.

Leste du i det heletatt hva jeg skrev? :roll:

Bare det at Tamron Har 6års garanti i USA tilsier at det er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år (vesentlig lengre enn 5 år også for den saks skyld) og tilsier da at objektivet har 5års reklamasjon. det forutsetter selvsagt at du ikke har behandlet det på en måte det ikke er ment, som Bengh allerede har nevnt.

Lenke til kommentar

Indeed. Og det var helt tydelig at du blandet sammen to forskjellige begreper:

Garanti:

Tilbudt av produsent/importør. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

Reklamasjon:

Lovpålagt av Norsk lov. Sakset fra Wikipedia: "Reklamasjonsrett (juridisk) er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen."

En selger har for eksempel ikke lov til å nekte reklamasjonsrettigheter, og bortforklare det med at "garantien dekker ikke forholdet". Derimot så kan han tilby en garanti som dekker mer enn det kjøpsloven gir deg rett til. (Lakkrustgaranti, "livstidsgaranti", 10-års-garanti, etc.)

Enkelt og greit. Så du kan ikke "reklamere" på en garanti. Du kan kreve varen utbedret på garantien (forutsatt at garantiteksten dekker mangelen/feilen på varen), eller du kan reklamere på varen.

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Det fremmerste linseelementet og ringen som skal holde det på plass har løsnet på Tamron 17-50 objektivet mitt. Linseelementet er løst og beveger seg en del millimeter frem og tilbake. Det samme gjør ringen som skal holde det på plass.

Men ok, greit. Vi snakker om et billigobjektiv med plastikkutførelse, men det skal vel holde mer enn ca et års bruk?

Noen som har sett det samme?

Og du kan ikke bare trykke skiten på plass igjen? 

Lenke til kommentar

Indeed. Og det var helt tydelig at du blandet sammen to forskjellige begreper:

Garanti:

Tilbudt av produsent/importør. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

Reklamasjon:

Lovpålagt av Norsk lov. Sakset fra Wikipedia: "Reklamasjonsrett (juridisk) er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen."

En selger har for eksempel ikke lov til å nekte reklamasjonsrettigheter, og bortforklare det med at "garantien dekker ikke forholdet". Derimot så kan han tilby en garanti som dekker mer enn det kjøpsloven gir deg rett til. (Lakkrustgaranti, "livstidsgaranti", 10-års-garanti, etc.)

Enkelt og greit. Så du kan ikke "reklamere" på en garanti. Du kan kreve varen utbedret på garantien (forutsatt at garantiteksten dekker mangelen/feilen på varen), eller du kan reklamere på varen.

-MightyTwin.

Well duh. Det er jo det jeg i essens sier. Han må reklamere om garantien er gått ut...

Lenke til kommentar
Well duh. Det er jo det jeg i essens sier. Han må reklamere om garantien er gått ut...

Jeg tror norsklæreren din (selv om du er 27 år gammel) hadde blitt skuffet over setningsoppbygningen din om han/hun leste igjennom hva du skrev. For jeg fikk ikke med meg meningen i posten din, selv etter å ha sett igjennom den både fem og seks ganger... ;)

For slik som du skrev det, så oppfattet jeg det slik:

"Reklamasjon om garantien er gått ut."

og ikke "Reklamasjon[,] om garantien [har] gått ut.", som du mente det som.

Beklager, det var ikke meningen å dra dette for langt ut. :) Man aner ikke om man har å gjøre med fjortistyper som ligger an til å få 2- i Norsk, eller fagfolk som virkelig kan feltet sitt, når man surfer på spindelvevet.

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar
Og du kan ikke bare trykke skiten på plass igjen? 
Nei, det var helt løst. Snakker om sikkert 4mm -5mm eller noe. Var nede i fritimen og leverte det inn. Prata med dem i ettermiddag og de skulle visst sjekke opp om det ble sendt til Tamron eller til serviceverkstedet til Japan Photo.

Håper de gir gass, tenker fornuftig og gir meg et nytt et:-)

Forøvrig ser jeg frem til min forsikede oktoberfest som kommer til å bli med nytt analogt Nikon speilrefleks og 50mm f1,8. Tror det kan bli gøy.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...