Gå til innhold

Utvekslingår i Tyskland

marreflaten

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har veldig lyst å reise på et utvekslingsår i Tyskland i 2.klasse videregående. Jeg har blitt anbefalt å reise med AFS. Generelt har jeg nesten bare hørt positive ting om et år i utlandet. Før jeg sender inn en eventuell søknad tenkte jeg å spørre litt om råd her. Kan dette anbefales? Noen som kanskje har vært i Tyskland?

Setter pris på alle råd og innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går du allmen?

Om du tenker å gå på universitetet eller høyskolen etter videregående, vil jeg faktisk anbefale deg å vente til da.. Du kan da få utveksling igjennom Erasmus med et ekstra stipend fra dem + utenlandsstipend fra Lånekassen. Samt at du vil få ekstra oppfølging på det stedet du skal studere i Tyskland.

Jeg hadde et halvt år utveksling i Bochum i tyskland. Jeg hadde det utrolig gøy der og lærte mye, og ble kjempegodt mottatt. Var mye sammen med både tyskere og andre Erasmus studenter.. og vi fikk gode språkkurs. Jeg snakket nesten ikke tysk da jeg kom dit.. og et halvt år etter snakket jeg og fortsod godt tysk.

Jeg skulle gjerne ha vært der et halvt år til, men jeg fant ut at det var bedre å gjøre ferdig mitt studium hjemme da jeg egentlig ikke kunne lære så mye mer der.

Jeg vil tro at du vil få mer frihet og bedre oppfølging som Erasmus student enn AFS, men det får du finne ut av :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, jeg går almenn :) Beklager at jeg så svaret ditt litt sent. Jeg har uansett sendt inn en søknad med AFS.

Vet ikke om jeg forstod riktig. Tok du et halvt år utveksling på videregående, eller gjorde du det som student?

Endret av marreflaten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...