Gå til innhold

Venstrehendt på gitar

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt ganske mange gitarelever opp gjennom årene, og har derfor lært opp en god del venstrehendte.

Kunne skrevet ganske langt om dette, men kortversjonen er som følger: Jeg synes du skal forsøke å lære deg å spille på en "vanlig" gitar. Det er veldig mange fordeler med det, blant annet det at du kan låne hvilken som helst gitar, utvalget er mye større når du skal kjøpe deg en, og så videre. Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til at venstrehendte har tyngre for å lære å spille på høyregitar enn andre, kanskje heller tvert i mot. Dere har nemlig en liten fordel. Venstrehendte er stort sett flinkere til å bruke begge hendene enn høyrehendte.

Motorisk sett kan jeg ikke se noen grunn til at vi holder gitaren den veien vi gjør, som derfor er det ikke noen grunn til at du skal "snu" den. Tenk på det- det finnes da ikke pianoer for kjeivhendte? Eller klarinetter, saksofoner og en rekke andre instrumenter der man bruker alle fingrene når man spiller? Det som oppleves som mest vanskelig på en gitar, er jo gjerne det man gjøre med venstre hånd, og ikke høyre.

Venstrehendte er ofte mer "tvehendte" enn oss som gjør det meste med høyre lanke. Vet ikke om du er slik, men hvis du ikke er ekstremt venstrehendt, bør du absolutt prøve.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på. Det er mange venstrehendte som spiller gitar på den "normale" måten og du må selv prøve ut hva som er mest komfortabelt for deg. Hvis du finner ut at du må spille motsatt av det vanlige finnes det en lang rekke gitarer som er bygget spesielt for det. Du må imidlertid regne med at utvalget er vesentlig mindre og at du må litt høyere opp i pris.

Lenke til kommentar
Har spilt en del gitar oppigjennom barndommen.

Er venstrehendt og har aldri spilt på noe annet enn vanlige høyrehendtgitarer.

Mye greiere med å kunne bruke hvilken som helst gitar og når man skal lære det fra bånn av så er det jo ett fett. ;)

Jeg og. :w00t:

Endret av Enojo
Lenke til kommentar

Jeg er venster hendt. jeg har egentlig opplevd himla mye dumt når høyre og venstrehendt gitar. og vil vel si at er du venstrehent burde du teste begge delene. jeg prøvde høyerehent gitar på ungdomskolen, fordi de venstrehendt gitarene som var det var ubrukelige. jeg klarte så vidt å spille fader jakob.1 eller 2 år senere tenkte jeg: kanskje jeg skal skaffe gitar, en venstre hendt en. Så fra å så vidt kunne spille fader jakob på en måned kunne jeg nå spille alt fra: helloween i want out, til noe iron maiden ++, (hvis du ser bort i fra soloene da) på ca samme tid. så et tips er: er du venstre hendt, prøv høyerehent, funker det dårlig prøver du venstre hent.

Endret av Polemos_Theos
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Så enkelt er det dog ikke. Skal man "forvandle" en høyrehendt gitar til en venstrehendt, må man foreta en ombygging av gitaren. Jeg tenker ikke da å å flytte rundt på ting, men pickupene bør snus, og "nuten" (kommer ikke på det norske ordet) må skiftes ut. I nødsfall kan den settes på motsatt vei, det avhenger litt av gitartypen. Så må man foreta en fullstendig intonering av gitaren.

Derfor- det er ikke "bare" å sette på strengene opp- ned. Men man kan jo gjøre som Kurt Nilsen, nemlig å lære seg å spille høyrehendtgitar feil vei. Da er nok alle normale greptabeller til ingen nytte, men det funker jo.

Lenke til kommentar
Hehe, nei, faktisk ikke.

Hendrix brukte gitarer som var strenget som leftygitarer.

Hmm, måtte sjekke den der, fant et bilde på nettet (noe leting for å finne et som en kan se strengene på). Tenkte HaH! (Som i "jeg har rett" ). Så kikket jeg på gitaren borte i stuekroken... Så; Du har aldeles rett; I stand corrected. Unnskyldning herved oversendt.

mvh :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...