Zirion Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Nå har jeg et kjempeproblem. Den to dager gamle PC-en min står nå uten operativsystem, og det ser ikke ut til at den vil ha det heller. Jeg fikk den levert med Vista Home Professional, men ble fort nokså irritert på det nye filsystemet, så jeg installerte Ubuntu 7.04. Når jeg starter opp maskinen med Ubuntu får jeg bare svart skjerm, og det går tydeligvis ikke ann å reinstallere Vista. Når jeg skal velge harddisk å installere på får jeg meldingen om at alle er feil formatert og når jeg prøver å formatere får jeg meldingen om at de ikke kan formateres (0X8004500) Noen som har noen forslag om hva jeg kan gjøre her? Går det ann å gjenoprette til fabrikkinstillinger? Har en pc fra Dell, og F10 ved start fungerer ikke her. Setter virkelig pris på etv. hjelp jeg får! Endret 12. november 2007 av Zirion Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Du har for det første Vista home PREMIUM Hva mener du med at du ikke likte det nye filformatet? Vista bruker NTFS på lik linje med XP og 2K. Prøv å formatere skikkelig ved å laste ned ultimate bootcd. Den har masse kjekke verktøy. Evnt, kan du jo boote med en linux live cd og formatere med NTFS der. Husk å fjerne swap partisjoner fra linux osv. Lenke til kommentar
Zirion Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Kjører livecd Ubuntu nå, men finner ikke ut hvor jeg formaterer hardisken. I tillegg registrerer Ubuntu bare en av to harddisker. Swap partisjoner? Det er...? Lenke til kommentar
covah Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Dette er ikke et Vista-problem, men et BRUKER-problem. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Swap er en ekstra partisjon linux har til å legge swap fila på. Lenke til kommentar
Zirion Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Ok. Har prøvd både å formatere i Ubuntu Live og gjennom Ultimate Boot CD, men det går fortsatt ikke ann å formatere disken. Kan man gjenopprette fabrikkinstillingene med en Dell pc på samme måte som man kan med alle andre? F10 ved startup fungerer hvertfall ikke. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Dette er ikke et Vista-problem, men et BRUKER-problem. I stedet for å komme med spydige kommentarer kan du kanskje heller prøve å hjelpe vedkommende? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 når du kommer inn på ubuntu live CD-en, går du til et terminal vindu. og skriver "sudo gparted" da skal du få opp et program som kan hjelpe deg med å formatere hva det måtte hvere. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Og viser det seg at det ikke er mulig å formatere uansett verktøy du bruker, er harddisk mest sannsynelig deffekt. Lenke til kommentar
Zirion Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Nå klarte jeg endelig å fikse problemet. Det jeg gjorde var å ta ut hardiskene, sette de inn i min XP maskin etter tur, gjenoprette maskinen til fabrikkinstillinger og sette de inn i den nye maskinen igjen og oppgradere til Vista. Har ingen anelse hvorfor formatering med andre programmer ikke fungerte, men... Uansett, tusen takk for hjelpen til alle som har prøvd til tross for uklar informasjon fra min side^^ --Problem løst-- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå