Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chipping av 1.9TDI

fossxplorer

Anbefalte innlegg

Bare lurte på, tåler motoren og dens komponenter at man bare uten videre chipper, altså bare modifiserer ECU'en?

Tenker da på toppen, sylinderene og stempelene osv??

Min TDI er levert med 110hester originalt og med chip kan jeg få 140hester, blir vel mye mer trykk osv inni kammerene , er det sjans for at ting ryker eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig solide motorer som tåler mye hard jobbing. Tror du skal klare og hente ut mer enn 140hk også. Jeg har bare vært borti 1 VAG motor som har begynte og banke(ulyd) etter chiptrim og dette var når chiptrim var helt nytt.

Chiptrimming i dag er mye tryggere enn det en gang var. Regner med at chippen er testet ut og godkjent for og salg.

Åssen maskinisten høres ut etter 200 000km kjørt på trimchip veit jeg ikke da... Det blir jo mer påkjenning for motor og drivverk, men at noe ryker sånn helt åpenbart med en gang tror jeg er veldig skjeldent.

Problemet etter sånn trimming pleier og flytte seg til clutch eller automatkassa.

Lenke til kommentar

OK. Høres ganske trygt ut da. Er litt mindre skeptisk nå. Men jeg vil ikke betale 7000kr her i Norge for chip, f.eks hos Tsracing osv.

Noen som vet hvor man trygt kan chippe i Sverige? For rundt 4000kr eller i nærheten

Når det gjelder clutch, har jeg lest at man kan oppgradere til VR6 clutch eller noe, med G60 flywheel(hva er det på norsk?)..... hadde vært gøy å fått bytta det...

Mekker'n: du virker å ha skikkelig erfaring og peil. Hvor bor du?

Hva med http://www.tuning-chip.at/indexenglish.htm som har chip til 380Euro og hele 148hester....men man må selv lodde ....kan ikke jeg

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Flywheel er svinghjul. Der kan du sette på et lettere et og få litt mer turtallsvillig motor og litt bedre aks. Blir det for lett blir ikke tomgangen noe pen... Penere gange på en motor med stort svinghjul, men den vil virke mer daukjørt. Svinghjulet har også mye med dreimomentet og gjøre.

Du finnes sikkert 1000vis av gromme clutcher der ute.

Jeg bor 2 mil utenfor hovedstaden retning asker.

Ville kjøpt/montert en chip et sted hvor du har mulighet til og reklamere på den og får litt garanti. Kan komme noen varsellamper og litt sånn som de må utbedre. Kjipt og slite med varsel lamper etter selvmontert chip.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

OK, nå har jeg sjekke litt ut. Først skal jeg begynne med å bytte dysene fra Kermatdi.com, som skal gi ca 20 hester mer..

Så blir det chip fra tmtuning i sverige og gjett hva det koster! 3000 skr!

Mail fra tmtuning:

Svaret jeg fikk:

"Effektökningen för din bil är 30 Hk och 60 Nm, monterat och klart är priset 2999 kr.

Garanti på programvaran i 2 år samt original tillbaka om så finns önskemål.

Bränsleförbrukningen går ner 0.1 l / mil."

Halleluja , det ikke mange som hadde chip til min motor altså, motorkode: AFN.

de fleste har til nyere motorer bare. Fordi denne må moddes/loddes osv. De nyere oppdatering kun via OBD interface, tror jeg.

Dette er veldig bra pris for chipping. Er det ikke? hva sier dere? Og de holder til i Stenungsund som er før Gøteborg på E6.. + at jeg fysisk kan gå til dem. Jeg spurte Kermatdi på mail om chip. de sa de har til min motor, men måtte ha ECU nummer + Bosch software nr osv, evt måtte sende ECU til dem.

Det er tryggere hos svenskene tror jeg.

EDIT 16.11:

Nå ser det ut som norskbildelesenter skal ha 3500kr for å chippe bilen min...og får da 27hester + 70Nm mer. Det er jo ganske likt det tmchiptuning ville gitt med deres chip...da går jeg heller får nsb...nærmere og lettere ved utslipps prob etc..

Eller hva sier dere? Det er snakk om 1000kr i forskjell fra sveske tmchiptuning og nsb...

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...