Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

fravær på vgs

Anbefalte innlegg

hvor mye har egentlig fraværet på vidergående å si for livet videre (utenom tap av læring)?? har det betydning, eller er det kun trusler for å minke elevenes fravær?? har det noe å si om du kommer inn på videre utdanning, og ser fremtidige arbeidsgivere på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du yrkesutdanning blir fravær garantert sett på, og enkelte ganger også når du har høyere utdanning. Dette pga det er eneste måten å se hvor mye vedkommende "gidder" å gjøre, eventuelt hvor ofte vedkommende er syk.

Tar seg ikke bra ut om du viser frem si 3 ukers fravær på vitnemålet uten en god forklaring på hvorfor ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Timesfravær. Helt ærlig: Synes du 17 timer timesfravær er mye for hele første klasse VGS og første halvdel i andre? Hva er vanlig? Er dette unormalt mye, og kan det svekke meg i forhold til videre studier osv?

17 timer er jo lite det.

Husker jeg gikk i 7 klasse og hadde 30 dager fravær på et halvt år. Det var tider :)

Lenke til kommentar

Hehe, hadde noen sånne perioder på barneskolen jeg også. :) Men der teller det jo en sikk og ingenting der i motsetning til for eksempel videregående - så håper det ikke tar seg dårlig ut i forhold til videre studier osv.

Lenke til kommentar

Det er jo latterlig. Er man borte en dobbeltime får man fravær for 4 timer på vår skole, ettersom en skoletime liksom er på 30 minutt. Jeg synes dette er rimelig frekt, og burde opplyses kraftig. Ser jo ut som du er den skulkern om du har vært borte 2 ganger i en engelsktime. Da kommer det opp som 8 TIMER!

Lenke til kommentar
Timesfravær. Helt ærlig: Synes du 17 timer timesfravær er mye for hele første klasse VGS og første halvdel i andre? Hva er vanlig? Er dette unormalt mye, og kan det svekke meg i forhold til videre studier osv?

17 timer er jo lite det.

Husker jeg gikk i 7 klasse og hadde 30 dager fravær på et halvt år. Det var tider :)

deter mye. for arbeidgiver vil først se på fraværet ditt. du kan ha gått til legen noen ganger og duhar en god grunn så ordner det seg. men har du ingen grunn for å ha vert vekke fra skolen så slitter du litt med å få deg jobb. dette gjelder vis du har yrkesretta linje du går på.

i klassen min er det høyt fravær på noen. trur nok ikke de får jobb. normalt fravær er oppe 1 eller 2 dager på ett år. (høyeste jeg har hatt er gyldig fravær på 3 dager med som gikk til legetime og reise.)

Lenke til kommentar

17 timer er ikke mye, er vel et par dager. Hvis man er syk i to-tre dager får man seg ikke jobb?

Btw, har en i klassen min som har vært til stede i kanskje to uker til sammen på et halvt år. DET er mye.

Endret av ExiliuM
Lenke til kommentar
Det er jo latterlig. Er man borte en dobbeltime får man fravær for 4 timer på vår skole, ettersom en skoletime liksom er på 30 minutt. Jeg synes dette er rimelig frekt, og burde opplyses kraftig. Ser jo ut som du er den skulkern om du har vært borte 2 ganger i en engelsktime. Da kommer det opp som 8 TIMER!

vi har det sånn at kommer du forseint til time og det har gått 5 min av timen så får du forseintkomming. er du vekke mer enn halve timen så får du fravær for timen. er du vekke under halve timen for du forseintkomming.

Lenke til kommentar

17 timer er jo lite det.

deter mye. for arbeidgiver vil først se på fraværet ditt. du kan ha gått til legen noen ganger og duhar en god grunn så ordner det seg. men har du ingen grunn for å ha vert vekke fra skolen så slitter du litt med å få deg jobb. dette gjelder vis du har yrkesretta linje du går på.

i klassen min er det høyt fravær på noen. trur nok ikke de får jobb. normalt fravær er oppe 1 eller 2 dager på ett år. (høyeste jeg har hatt er gyldig fravær på 3 dager med som gikk til legetime og reise.)

Du er jo helt på bærtur. Det finnes ikke en person på hele mitt trinn som har under 5 dager fravær. Personlig har jeg masse fravær, men det er mye på grunn av influensa og kjøretimer.

Jeg har 10 dager og 30 timer og læreren sier det ikke er et problem.

Lenke til kommentar

Jeg slår ann med noe som 0-50 i dager og timer. Tror ikke det gjør noe særlig egentlig. Den ene læreren jeg snakket med sa at fravær ikke spilte en rolle i det hele tatt hvis man søkte seg inn på universiteter og høyskoler.

Lenke til kommentar

Fravær har jo en del å si for arbeidsgiver, men har du gode karakterer kan det kompensere noe for fraværet.

Jeg tror jeg hadde 2 dager og 32 enkelttimer på ett av årene mine på vgs, men har aldri hatt problemer med å få meg jobb i senere tid alikevel. Dersom du får deg en jobb , og du klarer å få gode referanser fra denne arbeidsgiver har du en del å stille med :)

Lenke til kommentar
Fravær har jo en del å si for arbeidsgiver, men har du gode karakterer kan det kompensere noe for fraværet.

Jeg tror jeg hadde 2 dager og 32 enkelttimer på ett av årene mine på vgs, men har aldri hatt problemer med å få meg jobb i senere tid alikevel. Dersom du får deg en jobb , og du klarer å få gode referanser fra denne arbeidsgiver har du en del å stille med :)

Hvis du studerer på universitetet etter vidregående og får en god utdannelse derfra, så tror jeg ikke at framtidige arbeidsgivere kommer til å se tilbake på din tid på vgs og evt nekte deg jobb hvis du hadde litt fravær.

Ingen av mine søsken som har hatt problemer med dette, og de hadde det gj.snittlige fraværet på vgs ^^

De ser nok heller på en god utdannelse enn det fraværet du hadde for 3-10år siden.

Lenke til kommentar

Som saa mange f0r har sagt; fravaer paa yrkesfaglig linje betyr en del. Hvis du gaar ut i jobb rett etter VGS i hvert fall, og ikke studerer videre. Fravaer viser jo til hvor mye du gidder aa vaere til stede. Jeg vet at bedrifter ser paa fravaer paa like linje, mer eller mindre, som karakterer. De vil ikke ha noen med 10 dager fravaer, men jeg tror ikke 17 timer dreper alle sjangsene, men pass paa aa kunne forklare ting.

Lenke til kommentar

Går du på videregående?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...