brage_sk Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 God dag. Vi skal ha Norsk tentamen på skolen på Tirsdag og jeg lurer på en del ting, i tillegg lurer jeg litt på om noen har noen idèer. Her er det vi har fått vite. En Nynorsk skjønnliterær tekst, tema reise En Norsk Bokmål tekst som skal være sakprosa. Jeg lurte på er det noen som har noen eventuelle ideer om hva jeg kan skrive om, er det noe som er veldig aktuelt i dag. Og siste ting. Hovedpunkter i en Artikkel. Hva burde jeg legge vekt på? Se ting fra begge sider etc? Har lest litt ny-norsk i og med at jeg ikke er så veldig god i det. Men håper dere kan komme på noen lure tekninkker som gjør at jeg kanskje kan klare det litt bedre, eventuelt gi noen linker til øvings oppgaver. Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 bumpedi bump, trenger hjelp i dag =( Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Nynorsktips: Slå opp så og si hvert eneste ord i ordlisten. Har du mer tid igjen når du er ferdig leser du stilen baklengs setning for setning og ser etter skrivefeil og sjekker ethvert ord du er i tvil om hvordan skrives på nynorsk i ordslisten. Selv om det er fristende å gå tidlig om man er ferdig så bruk all tiden du har fått. Om dere har lært sjangeren kåseri/essay kan du jo skrive en stil om hvordan det er å være turist og snakke om noen typiske turistting slik som å ikke finne veien/hvor trange flysetene er/utenlandsk mat osv. Artikkel: http://www.norsknettskole.no/ressurssidene...0&spraak=bm http://www.skole.no/phpBB2/viewtopic.php?t=3053& Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Tusen takk, har noen spørsmål. Vi skriver på datamaskin. Er kåseri/essay sakprosa eller skjønnlitterær tekst? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Tusen takk, har noen spørsmål. Vi skriver på datamaskin. Er kåseri/essay sakprosa eller skjønnlitterær tekst? Godt spørsmål egentlig. Jeg er ikke sikker selv. Det kommer litt an på. Diskuterer du invandringspolitikk i et kåseri kan det fort bli sakprosa så lenge du holder faktaene klare og konsise. Samtidig kan man dikte opp personer ol. i et kåseri, noe som gjør det skjønliterært. Tror ikke jeg tør si noe klart ja eller nei på det emnet. Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Greit. Jeg er litt inne på et tema der et fly styrter på tur gjennom andes fjellene og det blir litt kanibalisme og sånt. Jeg lurte på hvordan sjanger skal jeg skrive det i og blir det sakprosa når det er fakta jeg skriver om. Alt skal jo være det, men hadde håper på å fortelle som om det var noe jeg forteller om/redegjør for. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 du kan skrive en artikkel om bulgaria - festen for de unge. Der er det jo mye som har skjedd/skjer hvert år og du får en del synspunkter fra begge sider av forskjellige saker og aviser. Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Tusen takk! Det var en kjempe god ide. Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 men, hvis jeg skal skrive om det flycrashet. Hvordan skal jeg sjanger blir det i? Sakprosa/Sjønnlitterær? Artikkel/fortelling? Jeg trenger litt hjelp om det.. Jeg så et program om det, tok notater, leste litt på nettet. Sitter med alle faktaene Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) men, hvis jeg skal skrive om det flycrashet. Hvordan skal jeg sjanger blir det i? Sakprosa/Sjønnlitterær? Artikkel/fortelling? Jeg trenger litt hjelp om det.. Jeg så et program om det, tok notater, leste litt på nettet. Sitter med alle faktaene Det er flykrasjet som filmen "alive" er basert på du snakker om da? Hvis du skal skrive om den bestemte hendelsen blir det vel sakprosa. Skal du skrive en fiktiv historie om samme hendelsen hvor du dikter opp folk og hva de sier blir det skjønnlitterært. Men om du skriver en fortelling om det, blir dette fort en gjenfortelling av filmen/historien. Det tror jeg ikke jeg ville skrevet på en tentamen. Men jeg skjønner ikke helt hva du har tenkt å skrive om flykrasjet. Det som ofte er en god ide med teskter er å sette opp en disposisjon. Hvis du setter opp en slik får vi et bedre inntrykk av hvordan du tenker deg teksten skal se ut. Uansett så synes jeg ikke general_skruf sin ide var dum. Her har du et emne som du kan drøfte fra flere synspunkt. Endret 12. november 2007 av Ekko Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 (endret) tenkte på det samme.. Jeg sitter nå å leser meg litt opp på det. Hvis dere har noen ting, noen setninger som kunne hjelpe meg litt på veien hadde jeg tatt de imot med åpne armer. Det jeg har nå er: Flere og flere drar til bulgaria. Voksende reisemål for ungdom, lokkes med billig mat/øl Fordommer: Dårlig mat, Dårlige hoteller, Kriminalitet og prostitusjon. 5 kroner for en halvliter øl. Party Party. Drar gjerne sent på sommeren. Er det viktige ting jeg må ha med så gjerne skriv det. Trenger all hjelp jeg kan få. Håper på at dette skal bli vellykket. Endret 12. november 2007 av brage_sk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå