Anterialis Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg får veldig røde/brune bilder grunnet lite lys, og det lyset som er (fra gatelykter), inneholder jo ikke alle fargene slik som sola gjør. Så jeg skjønner vel hvorfor bildene ikke gir hvite hvitfarger, men er det noe jeg kan gjøre for å allikevel gjøre det hvit? Jeg har stilt WB til den laveste (3200K), men blir altså fremdeles rødaktig. Hva er det man pleier å gjøre i slike situasjoner? Får man stilt riktigere hvitballanse om man skyter RAW og endrer i ettertid? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Får man stilt riktigere hvitballanse om man skyter RAW og endrer i ettertid? Ja visst. Du bør prøve det; du kan dra ganske heftig i spakene. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Ja har prøvd før, men ikke med slike bilder jeg tar nå. Hvorfor klarer ikke kamera å få frem bedre hvitfarger enn det jeg fikk da, hvis man uansett kan gjøre det i PS feks etterpå? Lenke til kommentar
Kites Are Fun Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg er veldig lo-fi og bruker alltid manuell hvitbalanse, har et matt pappkort som er hvitt (og et grått et, men det har jeg egentlig aldri brukt!) i fotobaggen som jeg kalibrerer mot. Fester det med tejp eller "tikkitækk" på bakgrunnen og kalibrerer fra den avstanden jeg skal ta bildet. Det blir ikke perfekt hver gang, men jeg er godt fornøyd -- raskt og billig! Jeg bruker stort sett bare RAW når jeg tar bilder med speilrefleks. (Hei, jeg er ny.) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Velkommen til forumet =) Ja må vel gjøre noe i den duren.. men vanskelig å sette hvit papp "på bakgrunnen" om jeg fotograferer et landskap Takk for forslaget though =) andre forslag? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Du kan prøve deg fram med presetsa, evt lære deg å stille hvitbalansen selv. Er ikke akkurat rakettforskning å få til rett hvitbalanse med RAW =) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Stiller hvitballansen selv, men på den innstillingen som gjør lyset mest hvit, er hvitfargene fortsatt røde. Altså, kameraet klarer ikke lage hvitere farger i den situasjonen (i mørket). Så da må jeg altså bruke redigeringsverktøy for å få det hvite hvitt? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Sannsynligvis. Prøv ACR sin, eller curves sin set whitepoint thingy. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Men om det er mulig å få hvitfarger hvitere i ettertid, hvorfor har ikke bare Canon implementert dette i kamerahuset? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Du kan prøve deg fram med presetsa, evt lære deg å stille hvitbalansen selv.Er ikke akkurat rakettforskning å få til rett hvitbalanse med RAW =) Jeg har kommet over tilfeller hvor ingen av WB modusene passer... Og med f.eks D50 vilman ikke kunne bestemme temperaturen selv. RAW er best uansett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå