Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gaming pc komponenter (10-12k)

Anbefalte innlegg

Bare en liten ting. De bildene jeg viste deg lenger oppe her er fra denne testen. Kortet er et 8800 GT XXX.

XXX vil si at det er overklokket når du kjøper det, men du kan likevel klokke det littegrann, hvis jeg ikke tar helt feil.

Du kan se testene fra diverse spill der. Det er bare brukt ett 8800GT kort i den testen, så to stk bør gi bra guffe :p

Prisguide på 8800GT XXX.

Se gjennom denne testen av Core 2 Quad Q6600 vs. Core 2 Duo E6850.

Valgets kvaler.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

her ser man alle GT kortene. 600kr forskjell (på de billigste prisene) mellom top og bunn. 1,2k å spare hvis man kjøper 2 stk. Grafikkortet er noe jeg kan overklokke selv så lenge det er "safe" så om jeg kan klokke selv lett opp til det XXX versjonen kjører på så tror jeg ikke at det er vits å kaste bort penger på den. Eller er det sånn at XXX kortet kan da klokkes høyere "safe" enn de som ikke er xxx? Er det også bedre kjøling på xxx'ene?

og jeg vil også se en test med 2xGT vs de andre grafikkortene for å se hvor mye bedre det er med fps i spill. Ettersom jeg vil enten kjøpe én GT nå, og når oppgradering trengs så kjøper jeg bare ett nytt kort. Eller kjøpe 2 nå og ha full guffe lenge. Også om jeg kjøper kortet til 1700-2000 så er det stor sannsynelighet at jeg kjøper 2stk i sli om de virkelig er mye bedre enn de andre kortene som f.ex. ultra osv. Men trenger å se det på en spill test så jeg får søke rundt. Om noen har sett en sånn test så plz post her :)

Endret av sureup
Lenke til kommentar

hehe takk, har sett på de alle nå

Hvordan tror du at det blir når ett GT kort ikke klarer å kjøre spill så bra lenger? Vil det da hjelpe med et nytt GT eller bedre å bare spare de pengene og kjøpe et annet kort når den tid kommer?

Ser også at det varierer veldig mellom forskjellen mellom GTX/GT og GT SLI. I den ene er det stor forskjell (den 50% greia) og i de andre så er det ikke så veldig mye forskjell. Og for meg er det FPS som er viktig og at det ikke ødelegger for spillinga så 3dmark resultater er ikke det viktigste for meg.

btw:

"Although the SLI performance looks enticing, the various related issues, from the heat/power consumption to possible screen artifacts mean it's not as convincing as the scores suggest."

hmm

så her er det jeg kan gjøre:

1. Kjøpe ett kort, og spare penger og kjøpe et annet kort når jeg trenger det i forhåpentligvis lenge i fremtiden.

2. Kjøpe ett kort, og kjøpe enda en GT når jeg trenger det (her er det spørsmål om det vil bli nok når det ene ikke holder)

3. Kjøpe to kort med en gang og håpe det holder lenge (vil GT SLi holde noe særlig lenger enn én GT?).

Lenke til kommentar
Hvordan tror du at det blir når ett GT kort ikke klarer å kjøre spill så bra lenger? Vil det da hjelpe med et nytt GT eller bedre å bare spare de pengene og kjøpe et annet kort når den tid kommer?

Ser også at det varierer veldig mellom forskjellen mellom GTX/GT og GT SLI. I den ene er det stor forskjell (den 50% greia) og i de andre så er det ikke så veldig mye forskjell.

Først må jeg si at jeg ikke er noen guru på dette området her :) Jeg er sikkert (minst) like forvirra som mange andre over alt som finnes av løsninger.

Ytelsen blir jo bedre med et kort ekstra, og GT-kortene er ganske ferske enda og som du (kanskje?) har lest så kommer det sikkert oppdateringer som forbedrer SLI-effekten.

Hvilket kort du skal gå for blir like mye en smakssak som en sak om ytelse siden du ser det varierer en del, både fra test til test og fra spill til spill. Alle spill er ikke laget på samme måte, noen krever en god prosessor, mens andre vil ha et godt skjermkort med mye internminne, mens andre igjen krever mye av alt.

Og om det er noen trøst så er det umulig å få én løsning som passer til absolutt alle spill og programmer. Men det betyr ikke at du vil få helt håpløse resultater der skjermkortet ikke kommer 100% til sin rett. Det er ofte snakk om marginale forskjeller når du fra før har et så godt oppsett som du uansett vil få, slik det ligger an.

btw:

"Although the SLI performance looks enticing, the various related issues, from the heat/power consumption to possible screen artifacts mean it's not as convincing as the scores suggest."

Ja, der kan du se :) Fordeler og ulemper, som med alt annet. Men igjen; det er ikke alle som opplever dette. Og det kommer vel an på maskinvaren du har. Det triste er at du ofte ikke finner det ut før du har fått tatt i bruk maskinen. Selv med samme maskinvare kan det være ulike opplevelser fra person til person. Årsakene kan være flere, men innstillinger på alt fra overklokking til ulike drivere og innstillinger i spill spiller vel en rolle.

3. Kjøpe to kort med en gang og håpe det holder lenge (vil GT SLi holde noe særlig lenger enn én GT?).

To GT`er er jo bedre enn én GT så det vil jeg da tro? :D Så fremt du ikke får problemer med watt og volt og temperatur, og alt det der som du nevnte over her.

Hvis du ser på specen min så har jeg over 10.000 i 3DMark06 (med overklokk) og spiller alle spill (de jeg har prøvd, inkl Crysis demo) uten problemer. Jeg tror ikke du skal frykte for spillopplevelsen din.

Håper flere kan delta i denne tråden og komme med noe mer fornuftig enn det jeg klarer, for nå begynner jeg å gå tom for svar snart :D Du er iallfall grundig i forberedelsene dine, det skal du ha! Og det er bra! Tror selv Nvidia hadde klødd seg i hodet over alt du lurer på ;)

Lenke til kommentar

hehe ja jeg går mye fram og tilbake. Vanskelig detta ;) Men jeg takker for din og dere andres hjelp ;)

Det sikreste blir å kjøpe en først, og senere kanskje kjøpe en til om det blir nødvendig :)

Burde jeg kjøpe XXX versjonen eller får jeg overklokket en vanlig lett selv uten ekstra kjøling?

og jeg har bestemt meg for quadcore, og satser på at jeg får hjelp her på forumet med å overklokke :) (hint hint snippsat ;). her trenger jeg hjelp til alt, aldri gjort det før, og heller ikke rørt bios) Hva er den beste(men fortsatt rimlig) løsningen til kjølingen av CPUen?

Lenke til kommentar
Burde jeg kjøpe XXX versjonen eller får jeg overklokket en vanlig lett selv uten ekstra kjøling?

Du betaler egentlig bare ekstra for noe du kan gjøre selv, dvs overklokke kortet.

Jeg bruker bare Rivatuner og skrur opp vifta med det programmet når jeg klokker kortet, og det funker bra. Det er også eneste "kjølingen" jeg har. Aldri lukta svidd.

Hvis jeg ikke tar feil så er ikke Rivatuner pr i dag klargjort for GT-kortet, men det kommer nok.

Overklokke skjermkort er det enkleste av alle overklokkinger :)

Lenke til kommentar

Du betaler egentlig bare ekstra for noe du kan gjøre selv, dvs overklokke kortet.

Jeg bruker bare Rivatuner og skrur opp vifta med det programmet når jeg klokker kortet, og det funker bra. Det er også eneste "kjølingen" jeg har. Aldri lukta svidd.

Hvis jeg ikke tar feil så er ikke Rivatuner pr i dag klargjort for GT-kortet, men det kommer nok.

Overklokke skjermkort er det enkleste av alle overklokkinger :)

så alt er det samme på XXX kortet untatt at det er klokka fra før? (samme kjøler osv)

og angående vista, det er vel ikke problemer med masse spill og programmer nå lenger håper jeg? Og jeg har prøvd å finne info om hva forskjellen er mellom Fullversion og OEM, og dette er det jeg fant: http://download.microsoft.com/download/f/4...99_PROC_WLG.PDF

betyr dette at om jeg kjøper OEM, installerer det på en pc så kan jeg aldri innstallere det på en annen pc igjen? Hva skjer med formatering osv da :S? Eller hvordan funker det?

Endret av sureup
Lenke til kommentar
så alt er det samme på XXX kortet untatt at det er klokka fra før? (samme kjøler osv)

Det må nesten noen andre svare på.

Men fordelen (om du syns det er tryggere) er at du har en garanti på at kortet skal tåle de verdiene det er satt til når du kjøper det. Klokker du et vanlig kort og det går i stykker så... :(

Det virker ikke som det er noen super kjøling i forhold til vanlige kort, men så lenge de har klokket det slik de har så skal kjølingen holde. Noe annet ville jo være direkte dumt.

og angående vista, det er vel ikke problemer med masse spill og programmer nå lenger håper jeg? Og jeg har prøvd å finne info om hva forskjellen er mellom Fullversion og OEM

betyr dette at om jeg kjøper OEM, installerer det på en pc så kan jeg aldri innstallere det på en annen pc igjen? Hva skjer med formatering osv da :S? Eller hvordan funker det?

Vista fungerer helt fint både med programmer og spill. Barnesykdommene er borte, men du må gjerne bruke litt tid på å venne deg til det. Det er ikke mangel på drivere og den slags. Så lenge du ikke har noen gamle printere stående eller sverger til programmer fra "gamle dager" så går det bra.

OEM-diskusjonen er vel enda ikke avsluttet tror jeg. Det betyr at du må (iallfall) reaktivere Vista hvis du når en viss poengsum (25poeng). I hovedsak er det hovedkortet som vil skape mest "trøbbel" om du bytter ut dette. Men jeg har sett så mange diskusjoner på dette, bl.a at hovedkort er verdt 9 poeng, mens de andre komponentene har litt mindre "verdi". Da skulle du iallfall kunne bytte hovedkort én gang, og kanskje prosessor, minne og skjermkort før du må reaktivere. Eller i verste fall kjøpe ny lisens. Men de samme reglene skulle jo i sin tid egentlig også gjelde for XP, men der var det bare å ringe og si at du hadde kjøpt nytt hovedkort fordi det andre var defekt. Også fikk du en ny aktiveringskode.

Ryktene vil ha det til at supporten hos Microsoft vil fortsette med sin "goodwill" og ikke lage for mye bryderi.

Men jeg har også lest at hvis man bytter hovedkort så er det å regne som en ny pc og du må kjøpe ny lisens. Bytter du hovedkort må du jo også installere Vista på nytt, så diskusjonen med Microsoft kommer du deg iallfall ikke unna.

Retail-versjonen skal være "fri bruk" der du kan bytte så ofte du vil.

Lenke til kommentar

Nye regler

Her er enda en nyhet ang det, så det tar liksom aldri slutt, og Microsoft blir ikke enig med verken seg selv eller forbrukerne, ser det ut til :tease:

Lisensendringen gjelder ikke kunder som kjøper sin Windows-lisens forhåndsinstallert på en pc fra en maskinvareleverandør. I slike tilfeller er det ikke lov med lisensoverføringer, ifølge IDGs nyhetstjeneste.

Så da trenger du ikke bekymre deg, hvis dette stemmer. Så lenge du ikke går for en pc med installert OS.

Jaja, man skal aldri bli helt klok :)

Bare hyggelig - jeg har betalt for å (forsøke å) hjelpe deg så det går bra :grin:

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...