Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gaming pc komponenter (10-12k)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm er spennende det 2xGT i SLi men er det bedre enn Ultra kortet? Og hvilke er enklest å klokke og få mest ut av tilsammen ved å bare bruke stock kjøler og uten noe masse hokus-pokus? Og støtter alle spill SLi? Hvis et spill ikke støtter SLi vil det si at det bare bruker ett skjermkort når det kjører?

og er det vits å klokke 2gb minne til 3.2GHZ når jeg kan kjøpe 4gb for nesten samme sum? Hvor stor er forskjellen mellom pc6400 4ghz stock og pc8500 3,2ghz klokka?

også angående de forskjellige ekstra cpu kjølerne dere har lagt ved, disse erstatter de "boxa" viftene når man monterer dem sant?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

jepp, Boxed vifta holder, men skal du overklokke er det godt for PC-en med god kjøling :) Angående SLI gir det ca 40% eksta kapasitet (Kill me if im wrong) Og ultraen er top notch, vis du trenger mere kraft i fremtiden kan du kjøpe et til. Sp ifølge min mening er ultraen det beste valget :) og Ramen holder med PC6400

Lenke til kommentar

En venn av meg sa at det varierer mellom hvor stor effekt SLi har med de forskjellige kortene. Og at med f.eks. GT kortene så var det så høyt som 70%? Og at med noen andre kort så har det så liten effekt som 20%? Er dette riktig?

Og om ingen kan si at 2xGT kortene er bedre enn Ultra så går jeg nok for ultra. Tror jeg også velger pc6400 4GB, enkelt og greit.

Men angående denne effekt % på de forskjellige kortene? Kan noen komme med ett fyldig innlegg med en forklaring på hvordan dette er? Og hva effekten er på spesielt GT og Ultra kortene i SLi?

takker for all hjelp

Lenke til kommentar

Det har litt og si hva som støtter SLI og ikke (så varierer fra 20-100%, 20 er idag på de fleste programmer) Og når du har 2 GTer, har du ikke mulighet for og sette inn et extra kort. når du har ultra som har litt høyere ytelse en 2 gt'er. kan du putte inn et til kort etter ei stund når de selges billigere. :)

Lenke til kommentar

oki da blir det ultra. det er 100% klart nå og kan ikke endres ;D

Men minne da? skal ha 4GB, og jeg vil ha 2x2gb pc6400 sticker til en lav pris. At de kan klokkes osv er ikke viktig.

Og hovedkortet? Skal jeg ta det som er i det første forslaget? Eller bør det endres med tanke på at jeg velger ultra + at den skal ha muligheten til å ha enda en ultra senere?

PSU: hvor mye Watt trenger jeg minst og hva anbefaler dere uten å gå overkill med watts? (hakke lyst til å sløse penger om det ikke er nødvendig ;) )

BTW: det er viktig at det holder seg kaldt ettersom PC-en vil sannsyneligvis sitte der den jeg har nå er og det er under pulten med ovnen ikke så altfor langt unna, så det blir litt varmere der nede lizm :p

Endret av sureup
Lenke til kommentar

XFX 680i kortet støtter 3 pcix16 slotter, som du kan ha feks 2 ultraer og en fysikk prosessor. ( det som ligger i kurven)

rammen som jeg har lagt i mitt forslag er supre. men vis du vil ha noe litt billigere. kan du gå får et sett med disse Thermaltake sin 850w Holder fjell og er ikke overkill vis du skal ha Ultra i SLI :)

Endret av TommyTii
Lenke til kommentar

hehe etter litt fundering så tror jeg E6850 er det beste for meg. Da slipper jeg å klokke + kjøpe ny kjøling ved siden av. Så når jeg gjør det byttet, er fortsatt det samme hovedkortet det riktige valget?

hittil så ser det sånn her ut:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=58236

men jeg sjekka på tilgjengeligheten til grafikkortet og det var veldig få av de billige som hadde det bekreftet på lager. Skal jeg satse på å ringe digital impuls imorra og høre med dem? Hva kan jeg eventuelt gjøre?

btw, 8800 GT som kommer snart. sparer lizm 2-3k på å kjøpe den istedenfor, men hvor lang tid vil det gå ca før den er utdatert igjen?

Tror jeg venter til rundt den 23. da GT kommer ut og kjøper dette oppsettet med den om det ikke har kommet noe nytt og bedre for de andre delene :)

tusen takk for alle dere som har hjulpet meg :)

Endret av sureup
Lenke til kommentar
...btw, 8800 GT som kommer snart. sparer lizm 2-3k på å kjøpe den istedenfor, men hvor lang tid vil det gå ca før den er utdatert igjen?

Tror jeg venter til rundt den 23. da GT kommer ut og kjøper dette oppsettet med den om det ikke har kommet noe nytt og bedre for de andre delene :)

tusen takk for alle dere som har hjulpet meg :)

Har du misforstått litt? 8800GT er ute for lengst.. :blink:Link <--- Klikky

Lenke til kommentar

ETA: 23.11.2007 på 8800GT kortet? Jeg skjønner jo at kortet har vært ute i en stund men d er da det kommer flere i butikkene, eller har jeg misforstått?

jeg skal bare spille crysis for fun og bare for å se litt på grafikken osv. Det er spill som COD4 og sånne FPS spill jeg skal spille mye og seriøst, så derfor trenger ingenting å tilrettelegges spesielt for crysis ;)

Tror det blir én 8800GT først og så kanskje en til senere. Går det greit lizm? Er én 8800GT nok til å kjøre COD4 ganske bra?

Om det ikke er bra nok til å kjøre cod4 ganske bra så tror jeg at det blir ultraen

Endret av sureup
Lenke til kommentar
hmm er spennende det 2xGT i SLi men er det bedre enn Ultra kortet? Og hvilke er enklest å klokke og få mest ut av tilsammen ved å bare bruke stock kjøler og uten noe masse hokus-pokus? Og støtter alle spill SLi?

Jeg har enda ikke sett en test hvor noen sterkt anbefaler Ultra fremfor GT. Ytelsen er helt på høyde (iallfall med litt klokking), prisen er omtrent 50% av Ultra, og det tar mye mindre plass, noe som kan komme godt med hvis du kjører SLI. Det kommer jo an på kabinettet, men jo mindre plass de tar, jo bedre er det. Også med tanke på luftflyten/kjølingen inni der.

Se på bildene i slutten av innlegget og tenk over om det er verdt å bruke det dobbelte på et Ultra-kort når du heller kan få 2 GT for samme prisen.

Alle nyere spill "støtter SLI", selv om spørsmålet blir litt feil siden det helst er omvendt; SLI støtter alle spill. Noen eldre spill blir det kanskje trøbbel med, men der er ikke grafikken i seg selv krevende nok til at du trenger SLI-teknikken heller.

Skjermen din bør også ha høy oppløsning for å få skikkelig utbytte av SLI.

Jeg hadde kjøpt meg ett GT kort nå, og ventet litt med å kjøpe ett til. Jeg tror du vil få deg en overraskelse hvis du lærer deg å klokke systemet ditt litt, samt klokke skjermkortet. Har en følelse av at du overvurderer litt ang hva som trengs for å kjøre de fleste spill, det finnes folk med langt svakere komponenter (enn det som ligger i handlekurven din) og som har kjørt Crysis-demoen og klart seg rimelig bra. Så da kan du tenke deg selv hva du vil få til med det du har lagt i handlekurven din så langt.

8800 GT som kommer snart. sparer lizm 2-3k på å kjøpe den istedenfor, men hvor lang tid vil det gå ca før den er utdatert igjen?

Lenge. Ikke bekymre deg for det. Når den tid kommer er det vel også tid for å skifte hovedkort og prosessor. Det kommer mest an på hva du selv forventer av maskinen din. "Utdatert" er et relativt uttrykk sånn sett. Men hvis du tar sikte på å alltid ha det Best Of The Best (og svi av hele lommeboka di), så må du sikkert bytte om noen mnd.

PSU: hvor mye Watt trenger jeg minst og hva anbefaler dere uten å gå overkill med watts? (hakke lyst til å sløse penger om det ikke er nødvendig.

Du klarer deg lenge med den på 820w som du har i handlekurven din. Det er mye, men ikke overkill.

og er det vits å klokke 2gb minne til 3.2GHZ når jeg kan kjøpe 4gb for nesten samme sum? Hvor stor er forskjellen mellom pc6400 4ghz stock og pc8500 3,2ghz klokka?

Nå blander du korta litt. Det er prosessoren du kan klokke til 3.2GHz, ikke RAM. Kjøper du 4096MB PC8500 så kan du klokke den opp en god del. Og det holder lenge. RAM omtales i MHz og prosessor i GHz. Du hadde vel tenkt å bytte til 64-bit snart, derfor 2x2048MB, hvis du skulle øke til 8GB senere. Her begynner det å bli litt overkill, men men :p

Og du, den varmeovnen du snakka om i nærheten av pc-pulten din, den får du heller slå av og kjøpe deg en vifteovn eller en ullgenser :D Eller så får du bare la være å overklokke hvis du tror det blir for hett i stua di :p

Her ser du størrelsen på 8800GT vs 8800 Ultra;

31220212793l.jpg

31220213342l.jpg

3dmark 06 testresultater;

01022250689l.jpg

01022801162l.jpg

Lenke til kommentar

Skal du quad core og 680i + overklokke.

Er det bare et kort som har fixet problemet med FSB.

Der er evga rev A1.

Den som kjenner historien vet at alle som hadde quad og evga 680i.

Kunne levere tilbake og få et nytt kort(rev A1)der quad-fsb problemet var fixet uten kostnader.

For andre produsenter av 680i og quad kan det by store problemer og overklokke.

De fleste greier 3ghz,men problemene kan starte før.

Det er en mod for dette,men er veldig vanskelig.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145524

Hva problemet er fant shamino ut i desember 2006.

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=112265

Og kun evga tok dette på alvor og ga ut et nytt kort.

For ingen bios oppdate kan fixe GTL Reference Voltage som er 0.03v-0.05v for lav.

Ja litt historie,det er vel en del som trenger og vite dette.

For core 2 er det ikke problemer med høy fsb på 680i,bare så det er sakt

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hehe ok takk for oppklaringene nok engang.

Så da blir det 1 eller 2 GT kort da istedenfor ultra =) Når er det de kommer på lager og hvor kommer det først, er det noen som har det på lager allerede? Burde jeg også forhåndsbestille hvis det ikke er på lager noe sted? Hvilken produsent er det også best å velge av GT kortene? Link?

Ram: du sier "Kjøper du 4096MB PC8500". Jeg skal vel kjøpe 4096MB PC6400 ram?

Men jeg veit fortsatt ikke hva jeg skal ta av prosessor... :/ Er E6850 en del dårligere enn 6600? Jeg vil helst ikke måtte kjøpe en vifte ved siden av til prosessoren + overklokke

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Hehe ok takk for oppklaringene nok engang.

Så da blir det 1 eller 2 GT kort da istedenfor ultra =) Når er det de kommer på lager og hvor kommer det først, er det noen som har det på lager allerede? Burde jeg også forhåndsbestille hvis det ikke er på lager noe sted? Hvilken produsent er det også best å velge av GT kortene? Link?

XFX kortet er jo i grunnen bra. Vet ikke om det er noe bedre en de andre kortene, men broren min har det og det funker supert. ;)

Lenke til kommentar

hmm ok, men noen som vet hvilken som er best, og/eller har en sammenligning mellom de forskjellige produsentene med tanke på både ytelse og kjøling etc?

btw Windows Vista, jeg skal kjøpe det til denne PC-en. Vil 64 bits bare si at det er 64bits farge greier eller er det noe annet det betyr? og hva er forskjellen mellom premium og standard home edition osv?

og er det noen som har test mellom 2x8800GT og 1x8800Ultra i spill?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Det er ikke så fryktelig stor forskjell på de forskjellige produsentene. XFX er som nevnt over her et godt valg. Jeg velger alltid XFX selv. Uten at det betyr så mye, men jeg har iallfall alltid vært fornøyd.

Hva tenker du på ang 64-bits farge?

Her kan du lese mer om de forskjellige Vista-versjonene.

Ultimate er jo den som har "alt", men jeg tror du vil klare deg med Home Premium. Jeg har Ultimate på den stasjonære og Premium på laptop, og jeg savner ikke akkurat noe av Ultimate-funksjonene på den bærbare.

Vista Ultimate 64bit (hvis du vil ha den)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...