Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gaming pc komponenter (10-12k)

Anbefalte innlegg

Hey, dette er det jeg trenger for prisen ca 10-12k:

- Hovedkort (jeg kan ingenting om dette. Innebygd nettverkskort er lurt + plass til oppgraderinger/endringer ell no sånt?)

- CPU (ganske viktig med en god en her. Intel dual eller quad core.)

- Grafikkort (helst det beste mulig. Her skal det brukes mest penger)

- Minne (4GB tilsammen, har sett en del gode billige tilbud på 2x2GB sticks men dere vet vel hva som er best og som fortsatt er ganske billig)

- PSU (nok til å forsyne en del mer enn det PC-en trenger i tilfelle oppgraderinger.)

- Harddisk (trenger bare 500gb. En billig en går greit. kjøper flere selv senere hvis d trengs)

Kriterier: Helst så skal den være stille men det er ikke så veldig viktig ettersom det viktigste for meg er max ytelse i FPS spill som COD4, Crysis osv. FPS er det som gjelder og muligheten til å spille nye spill som kommer ut i fremtiden uten å måtte oppgradere på nytt.

Dette trenger jeg altså ikke og inngår IKKE i de 10-12k:

- OS (jeg kjøper Vista ved siden av)

- Lydkort (trenger ikke enda, kjøper eventuelt ved siden av)

- Kabinett (tror jeg velger denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=55253 )

- Skjerm, dvd-rom, mus og tastatur (det har jeg fra før av)

Helst bruk HW.no sin handlevogn eller andre type linker til der produktene er billigst, sånn at jeg ikke må søke rundt og eventuelt bomme og klare å kjøpe feil.

Takker for all hjelp :)

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal få et litt kjedelig svar, inntil videre :)

Crysis kommer straks, så hvis du venter en uke (er det ikke 16.nov det blir sluppet?) så blir det lettere for deg å få tilbakemeldinger på akkurat det spillet og hva som kreves av maskinvare og gir maks effekt.

Det dukker helt sikkert opp en del tester på det spillet.

Det ligger jo i kortene at det er kraftige saker som trengs, men eksakt hva som gir best resultat får du helt sikkert svar på om du har litt is i magen :)

Du kan lese gjennom denne lille "guiden" så får du en viss ide om hva som trengs.

Endret av cheeba33
Lenke til kommentar

takk for svar :) men du har misforstått litt og det beklager jeg ;)

vel jeg kommer ikke til å spille crysis mye, det er bare for fun og pga den grafiske "revolusjonen" som det spillet står for. Det er derfor jeg tok den med som et eksempel, altså den skal bare vise at jeg vil ha en 100% gaming pc som fokuserer på at den skal ha max mulig fps i de nye spillene som har kommet ut og som kommer ut videre. Jeg vil ikke ha en pc som er optimert for bare ett spill, og ihvertfall ikke bare for crysis ;) Den skal være generelt god for alle nye, og kommende FPS spill

Endret av sureup
Lenke til kommentar
takk for svar :) men du har misforstått litt og det beklager jeg ;)

vel jeg kommer ikke til å spille crysis mye, det er bare for fun og pga den grafiske "revolusjonen" som det spillet står for.

Hadde en mistanke om at du ville spille andre spill også :D men uansett er ikke Crysis noe dumt utgangspunkt. Kjører maskinen det spillet så går vel de fleste andre også bra (selv om noen spill liker CPU mens andre liker RAM osv...).

Og siden du, tross alt, vil prøve Crysis (og ha glede av grafikken) så tenkte jeg du kunne vente noen få dager :)

Men, men, nok OT fra meg ;) Du får nok bra guffe uansett med det budsjettet ditt :D

Lenke til kommentar

takk for forslaget :)

Tror ikke jeg kommer til å klokke noe særlig. Eneste jeg tror jeg kommer til å eventuelt klokke er grafikkortet. Men da er d bare "safe" klokking det er snakk om, ettersom jeg ikke er noe god på det området. Så akkuratt i begynnelsen nå så trenger jeg ingen ekstra vifter, om det ikke er et must da for å få et godt oppsett uten å klokke.

Så hva må endres i forslaget ditt om jeg ikke skal klokke? Og angående minne, hva er forskjellen mellom det du har valgt og dette for eksempel som er på tilbud: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=78534 og/eller 2x http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=78521 ?

takker for hjelpen :)

edit: hehe ok cheeba ;) jeg skjønner hva du mener :) Men er det verdt å vente? Blir det noe nytt som man oppdager er det beste når crysis kommer ut eller vet man allerede nå hva som er det beste for FPS spill generelt? btw d er cod4 jeg kommer til å spille mest videre

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Egentlig trenger du ikke bytte noe serlig, OCZ rammen har jo garanti på og fungere til 2.2v. så det er jo finfint, P5K sies og være bedre til overklokking, fordi 680i har litt problemer med Quad Core, Men det funker fint vis du skal bare opp på 3gHz :)

ok så hva anbefaler du da? (husk jeg skal ikke overklokke)

2x https://prisguiden.no/product.php?product_id=46756 <-- Corsair

eller

2x https://prisguiden.no/product.php?productId=62946 <-- OCZ

og hva er p5k?

og angående PSU. Er det nødvendig med så mye eller finnes d noe som er på salg som ikke er så mye dårligere noe sted?

Og er det noe bedre valg på prosessoren ettersom jeg ikke skal overklokke den?

Takker for all hjelp :D

Endret av sureup
Lenke til kommentar

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...57;c:36217;r:pg 600W PSU til 678.- (har den selv og den er stille + stabil). Det er mye å hente på overklokking av f.eks en Q6600. Det eneste problemet er at det dannes mye ekstra varme med en 4 kjerner og da må man ha en god kjøler. (Det er ikke noe hokus-pokus å overklokke fra 2,4 til >3GHz).

Jeg vil råde deg til å kjøpe en Q6600 framfor en 2 kjerner. Selv om en 2 kjerner kan drive gårsdagens spill raskere så betyr det ikke at man får dårlig resultat med Q6600 heller... Fremtiden er >2 kjerner og i Crysis og andre spill som kommer er det antall kjerner som teller mest for ytelsen.

Lenke til kommentar

Ja skal du ikke overklokke for du kjøpe noe som går høyt stock

CPU 3ghz.

https://prisguiden.no/product.php?productId=57546

Minne 1066mzh

https://prisguiden.no/product.php?productId=78494

Psu.

https://prisguiden.no/product.php?productId=78261

Med tanke på max ytlese i crysis(ingen system greier det i dag)

For bra ytelse i crysis.

Da får du lese denne posten og lære deg og overklokke.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=860543

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

er det vanskelig å overklokke CPUen og/eller Minne?? Og er det mye bedre enn å kjøpenoe som går "høyt stock"?

eneste grunnen til at jeg har "safe" klokket grafikkortet mitt er pga at det er så lett å gjøre det. Bare dra en spak til høyre for å få det til å gå raskere og passe på at det ikke ble for varmt :p

og jeg så i det første forslaget så var det med en ekstra CPU kjøler. Er den god nok til å klokke opp til 3ghz quad core og er det da mye bedre enn en 3ghz stock dual core?

Og med de forskjellige minne typene, hva er best til å overklokke? Trenger jeg noen ekstra kjølere til det?

takker for all hjelp :)

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Det er ganske rimelig å gå opp i hastighet på minne uten å overklokke. Selv har jeg OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 CL5, "5-5-5-18" som skal være overklokkbar uten at jeg har testet det. "5-5-5-18" er timingen på RAMen min ved normal hastighet og avgjør hvor overklokkbar den er sammen med påmonterte kjøleribber etc.

En ny Q6600 (G0 stepping) drar du lett opp til 3,0GHz, mens større hastigheter raskt krever mere av kjøling og innstillinger for å få stabilitet.

Lenke til kommentar
ok så da kjører jeg den quad coren som er i første forslaget som skal være lett å få opp til 3ghz oki?

Men hvordan er det med ram? Hva er det som gjelder ved overklokking der og hva burde jeg velge? Og er det verdt bryet å overklokke?

Å overklokke handler jo om å få komponenten din til å gi bedre ytelse. Så hvis du er opptatt av at cpu, ram etc. skal yte så godt som mulig, så er det verdt bryet, antar jeg.

Lenke til kommentar
ok så da kjører jeg den quad coren som er i første forslaget som skal være lett å få opp til 3ghz oki?

Men hvordan er det med ram? Hva er det som gjelder ved overklokking der og hva burde jeg velge? Og er det verdt bryet å overklokke?

Å overklokke handler jo om å få komponenten din til å gi bedre ytelse. Så hvis du er opptatt av at cpu, ram etc. skal yte så godt som mulig, så er det verdt bryet, antar jeg.

jepp men det jeg mener er det bedre å kjøpe en høyere stock ram eller overklokke en annen type ram til samme pris selv?

edit: er det enklere å klokke CPU eller Minne? Stor forskjell mellom "vanskelighetsgrad" med tanke på at jeg er noob på dette området?

edit2: uff og nå har jeg lest gjennom hele diskusjonen mellom quad og dual core her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=852686&st=0 og vet ikke hvilken jeg skal velge... :p Alle sier forskjellig. Men kan jeg overklokke dual coren litt uten problemer med stock vifta?

Endret av sureup
Lenke til kommentar
edit: er det enklere å klokke CPU eller Minne? Stor forskjell mellom "vanskelighetsgrad" med tanke på at jeg er noob på dette området?

Vet ikke hvor "noob" du er, men for å ta det helt basic da, så... :)

Det er ikke verken lettere eller vanskeligere å overklokke CPU vs RAM. Fremgangsmåten er akkurat den samme; du stiller på verdiene i BIOS og prøver deg frem. Det eneste som er (kan være) vanskelig er å finne de optimale, og ikke minst stabile verdiene slik at pc`n fungerer knirkefritt og uten plutselige restarter, blue-screen osv.

Hvis du aldri har vært borti overklokking, og syns det høres spooky ut ;) så er det altså kun å stille på verdier i BIOS. Du skal ikke skru og fikle med noe inni pc`n for å si det sånn :) Iallfall ikke før du evt blir bitt av basillen og skal installere mer vifter og annet utstyr :D

I tillegg til CPU, RAM, volt og annet som øker hastigheten, så er det et par andre ting som også kan komme godt med når du skal overklokke. Dvs at du enten setter noen innstillinger til Enabled eller Disabled. Dette er også i BIOS og veldig enkelt. Så lenge du vet hva du skal endre på så klart :p

Som sagt; det vanskeligste er å finne frem til verdiene som gjør maskinen raskere. Men det finnes hundrevis av guider som du kan se gjennom punkt for punkt der andre deler sine erfaringer og innstillinger som du kan herme etter og prøve deg frem med. Så når du har fått pc`n i hus så finner du bare en guide som gjelder ditt hovedkort.

Et godt sted å starte er så klart her inne, eller du kan sjekke hjemmesiden til hovedkortprodusenten, der finnes det som regel et Forum og du finner fort frem til andre som har samme oppsett/maskinvare som du har.

Ekstra kjøling trenger du heller ikke bekymre deg for på det overklokkings-nivået du er på nå (det var ikke stygt ment altså). Jeg har overklokket maskinen min ganske mye med helt basic viftekjøling og aldri vært i nærheten av noe som lukter svidd.

Overklokking er faktisk ganske morsomt når du er kommet inni det med å forandre på verdiene. Gjør noen forandringer, kjør tester og se om det er blitt bedre. Bare å sette på kaffetrakteren og litt tålmodighet, så går det bra det der skal du se :thumbup:

Endret av cheeba33
Lenke til kommentar

hehe ok takk for innføringen Cheeba :)

Det jeg helst vil ha er noe som kan kjøre veldig bra uten overclocking (altså at det ikke er et must å overclocke det for å få en god ytelse i forhold til andre i den samme prisklassen. Dette gjelder både minne og cpu) men at jeg kan overclocke det hvis jeg _vil_ og føler for å gjøre det litt _senere_, altså ikke med en gang jeg får komponentene.

Så med denne forhåndsreglen, hva er best å velge av RAM og CPU?

Og så tenker jeg med eventuell oppgradering av RAM til 8GB KANSKJE senere? Er det vits og får vista med 64 bit utnytta alle de 8 GBene? Isåfall om 8GB er noe vits å ha etterhvert så burde jeg kanskje kjøpe 2x2GB sticks?

btw dette er første gang jeg bygger en pc selv :p

Endret av sureup
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...E8-6E396F11CA38

Denne hadde dratt unna sureup.

Kan godt hjelpe deg til og overklokke denne viss du kjøper den.

Jeg kjenner bios på alle 680i kort ut og inn.

Ville kjørt noe i denne stilen til og begynne med.

8x400=3.2ghz minnet gjør 1200mzh rett ut av boksen på en 2.1-2.2v.

Kjører unlink på 680i(så da kan cpu og minnet klokkes hver for seg)

Hvor bra er 8800gt sli? veldig bra er vel svaret.

Se her over 20k 3dmark06 dette er kjempe bra.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164238

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

De forslagene du har fått fra TommyTii og Snippsat er meget gode komponenter, både på stock og til overklokking, og du vil klare deg i lang tid uten nødvendig oppgradering uansett hvilke du velger.

Den ene er kanskje bedre på noe, mens den andre er bedre til noe annet. Sånn er det jo alltid med pc :)

Ofte er det også marginale forskjeller og man må nesten analysere seg ihjel for å finne ut hvilke deler som passer best til alt du har tenkt å bruke pc`n til. Da blir man jo aldri ferdig :D

2x2GB RAM er vel det som er å foretrekke også når man bare har 32-bit, så det er slett ikke dumt når du også planlegger 64-bit :)

Vista 64-bit får nok utnytta 8GB hvis du tenker på det rent tekniske, men det spørs om "du" får så ofte bruk for det. Det brukes jo ikke mer RAM enn det som er nødvendig, og siden vi pr i dag kan si at "4GB er veldig mye RAM", så sier det seg selv at det ikke er mye som "krever" 8GB.

Men har du lyst har du lov, og det er jo ikke negativt med mye RAM, ikke det jeg mener :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...