Gå til innhold

Behøver erstatningsøvelser til ro og nedtrekk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Foroverbøyd roing vet jeg erfaringsmessig kan være tøft på korsryggen når man samtidig skal trene knebøy 3x/uke og markløft på dag 2.

PS-207.jpg

Her kan man ro med støtte mot bryst.

50406579.JPG

Har man ikke slik maskin er jo denne god.

--

Sånn roing på et program med knebøy og markløft er tunge saker for korsryggen.

post-64596-1194895886_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg kjører veldig fremoverbøyd roing, med bredt grep der stangen legges død mellom løftene.

Tror kanskje jeg bør vurdere en hånds hantelroing i stedet da. Hvordan er den øvelsen for ryggen, kontra stangroing?

Endret av gnav
Lenke til kommentar

Hvorfor er folk så redde for stangroing i forbindelse med korsrygg? Både stangroing og T-barroing er øvelser hvor man har 1RM (med ok teknikk, selvsagt) langt under 10RM for markløft. Klarer man ikke å "låse" ryggen/magen vha statisk styrke i noen sekunder mens man ror?

Jeg merket littegrann i ryggen under ro-øvelser når jeg begynte å trene. Nå er erector spinae sterk nok i massevis til å holde vektene oppe statisk. Kanskje litt direkte trening vha rygghev kan være hensiktsmessig?

Lenke til kommentar

Det er i forbindelse med markløft og knebøy i samme uke/dag og ikke kun roing i seg selv.

Det er folk med mye erfaring som advarer oss som begynner med 5x5 base program med å passe på treningstoleransen på korsryggen.

Knebøy 100kg , mark 140kg og 100kg roing så har man 100-140kg og alle settene

5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5får korsryggen kjørt seg og kun 5x5x5x5x5 på de andre muskelgruppene som er større.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det er i forbindelse med markløft og knebøy i samme uke/dag og ikke kun roing i seg selv.
Jeg kjører markløft først 4-5 serier med 4-8 reps, så kan det på en ro-intensiv trening bli 4 sett t-barroing og 3 sett stangroing. Jeg syns t-bar krever mer av korsryggen enn stangroing. Starten av rygg-økta begynner med oppvarming med kroppsvekt og med 10 kg belastning i rygghev (samt noen crunches), og enda føler jeg meg sprek og lett i stand til å kjøre noen sett rygghev med 30 kg i plater foran brystet.

Jeg har en teori om at jeg er for svak i baseøvelsene til at korsryggen skal slite under treningsvolumet, kan dette stemme? Markløftene ligger rundt 110 kg, stangroinga rundt 60-70, t-barroinga rundt 50-55, rygghev kjører jeg 15 reps med 30 kg plater foran brystet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...