War Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Ja det er det programmet Fagerli anbefaler sittende roing på noen av treningene pga det kan bli mye korsryggjuling. Selv kjører jeg nybegynnervesjonen pga diett og da må jeg i alle fall kjøre roing med bryststøtte. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Skal legge om til roing med bryststøtte selv, nå som du sier det. Har hatt litt ubehag i korsryggen. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hvordan fungerer roing med bryststøtte? Eneste jeg har tilgang til er stang og standard benk/skråbenk. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hvordan fungerer roing med bryststøtte? Eneste jeg har tilgang til er stang og standard benk/skråbenk. hmm, liker ikke å bruke bryst støtte jeg.. med stang så kan du jo bare bruke latsrowing da Lenke til kommentar
War Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Foroverbøyd roing vet jeg erfaringsmessig kan være tøft på korsryggen når man samtidig skal trene knebøy 3x/uke og markløft på dag 2. Her kan man ro med støtte mot bryst. Har man ikke slik maskin er jo denne god. -- Sånn roing på et program med knebøy og markløft er tunge saker for korsryggen. Endret 12. november 2007 av War Lenke til kommentar
gnav Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Jeg kjører veldig fremoverbøyd roing, med bredt grep der stangen legges død mellom løftene. Tror kanskje jeg bør vurdere en hånds hantelroing i stedet da. Hvordan er den øvelsen for ryggen, kontra stangroing? Endret 12. november 2007 av gnav Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Enarms hantelroing tar ikke på nedredelen av ryggen, ergo er den ganske "vennlig" i forhold til belastning på korsrygg. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Ja det skjønner jeg. Det jeg mente var om hantelroing er en god erstatning for stangroing når det gjelder trening av hele øvre rygg? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Sorry, leste innlegget ditt feil der ja. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Ryggen skal man være forsiktig med. Har alltid vært kritisk til øvelser som tar direkte mye på ryggen, men knebøy er vel ikke en slik øvelse? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kun med feil teknikk , har trent knebøy i 3 år og føler enda ikke at jeg har teknikken 100% inne. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvorfor er folk så redde for stangroing i forbindelse med korsrygg? Både stangroing og T-barroing er øvelser hvor man har 1RM (med ok teknikk, selvsagt) langt under 10RM for markløft. Klarer man ikke å "låse" ryggen/magen vha statisk styrke i noen sekunder mens man ror? Jeg merket littegrann i ryggen under ro-øvelser når jeg begynte å trene. Nå er erector spinae sterk nok i massevis til å holde vektene oppe statisk. Kanskje litt direkte trening vha rygghev kan være hensiktsmessig? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Det er i forbindelse med markløft og knebøy i samme uke/dag og ikke kun roing i seg selv. Det er folk med mye erfaring som advarer oss som begynner med 5x5 base program med å passe på treningstoleransen på korsryggen. Knebøy 100kg , mark 140kg og 100kg roing så har man 100-140kg og alle settene 5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5x5får korsryggen kjørt seg og kun 5x5x5x5x5 på de andre muskelgruppene som er større. Endret 13. november 2007 av War Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det er i forbindelse med markløft og knebøy i samme uke/dag og ikke kun roing i seg selv.Jeg kjører markløft først 4-5 serier med 4-8 reps, så kan det på en ro-intensiv trening bli 4 sett t-barroing og 3 sett stangroing. Jeg syns t-bar krever mer av korsryggen enn stangroing. Starten av rygg-økta begynner med oppvarming med kroppsvekt og med 10 kg belastning i rygghev (samt noen crunches), og enda føler jeg meg sprek og lett i stand til å kjøre noen sett rygghev med 30 kg i plater foran brystet. Jeg har en teori om at jeg er for svak i baseøvelsene til at korsryggen skal slite under treningsvolumet, kan dette stemme? Markløftene ligger rundt 110 kg, stangroinga rundt 60-70, t-barroinga rundt 50-55, rygghev kjører jeg 15 reps med 30 kg plater foran brystet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå