Gå til innhold

Landscape vs portrett - en diskusjon om hva man foretrekker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg har snakket med en del fotografer som på død og liv alltid skal ta portrettbilder i portrettfokus. Eks:

1092537243_592daf73a0.jpg

Mens jeg selv merker at jeg tar flere og flere portrettbilder i landscape:

1963814872_8e08e3b68f.jpg

Med innføringen av data merker jeg også at det er mer behagelig å jobbe på skjermen med landscape, dessuten syns jeg bilder på veggen gjør seg bedre i landscape, så lenge det ikke er slik at rommet eller den delen av veggen tvinger frem portrettbilder...

Er jeg alene om å foretrekke landscape. For jeg mener at med et godt kamera, litt kunnskap og et flott motiv kan få til langt mer spennende bilder i landscape. Eller er jeg bare en sucker for digg bokeh?

1947617240_d02a00ff4b.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget interessant tema du tar opp, Øyvind. Høydeformat har nok blitt en gjenganger på portretter, men selv forstår jeg hva du hinter til mht. breddeformat. Ikke bare tar det seg bedre på veggen og på PC-en, men bildet i seg selv kan gi et bedre bilde av omgivelser og natur, slik som du blant annet viser på ditt siste bilde.

Lenke til kommentar

Superbra portrett det siste der! Litt synd med den greina foran det ene øyet, men flott likevel!

Jeg tar mye av mine bilder (både portrett og andre) i portrettformat, men prøver å tilpasse det motivet.

Det er ikke alltid like lett, men det er vel det man har crop funksjonen til?

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Jeg er nå blitt en tilhenger av kvadratisk mellomformat!!

Endelig slutt på dette tullballet med å skulle rotere kamera, og plenty av negativ til å croppe på!

Forøvrig er jeg av samme oppfatning som trådstarter om at portretter gjør seg utmerket i veldig mange tilfeller i liggende format. Det gir litt bedre pusterom, spesielt om personen ikke titter rett frem mot betrakter.

Lenke til kommentar

Når det gjelder portrett kontra landskap, så har jeg ikke så sterke meninger. Noen motiver passer det ene bedre enn det andre, synes jeg. Men jeg synes ofte at 2:3 forholdet blir litt voldsomt i portrett, der har jeg mer jeg sans for 3:4.

Skjønner godt at mange liker kvadratisk format :)

Tom

Lenke til kommentar

Når jeg bruker høydeformat, så komponerer jeg også etter klassiske formater, slik som riktig beskriver. Det blir som riktig skriver et form for instinkt, som kommer fra å studere portretter tatt i disse klassiske bildeformatene. Jeg har også en svakhet for kvadratformatet, men det forbeholder jeg stort sett de kameraene mine som har det sideformatet som native mode, for å si det digitalt.

Når det gjelder bruk av breddeformat, så foretrekker jeg å beholde hele bilderuten ucroppet, fordi på slike bilder bruker jeg som oftest bakgrunnen som et viktig element. Da ønsker jeg ikke altfor liten dybdeskarphet, selv om også det er fint. Jeg jobber mer og mer med å beherske det formatet til portrett, fordi det som Øyvind skriver ofte fungerer, og er mer spennende.

Jeg må nok konkludere at jeg ikke har noen favoritt av de to formatene, og bruker dem begge etter behov.

Ps: Øyvind. Jeg synes alle tre bildene var bra nok, men hundebildene dine synes jeg ikke er så spennende lenger. Portrettene der i mot viser at du har et bra utviklet øye etter hvert. Man kan se bort fra småfeil, fordi de er ikke et forsøk på å være perfekte. Det er kanskje det som gjør de så bra for meg. Me like. Synd du ikke har presentert dem i bildekritikken. Tror nemlig flere enn meg ville ha gitt dem god kritikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...