Gå til innhold

Problemer med SpeedTouch 546T og trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Internett forbindelsen hos en kamerat døde plutselig her om dagen. Oppsettet er som følger:

SpeedTouch 546T ADSL modem

Jensen Air-Link WBR-6954 trådløs ruter (etter å ha knotet en del med denne byttet jeg den ut med følgende:)

3com OfficeConnect 3CRWER200-75 trådløs ruter

 

Kabelen er koblet fra ADSL modemets port 1 til WAN porten på 3com ruteren.

Kobler jeg PC-en direkte på modemet fungerer internett uten problemer. Er på nett nå som jeg skriver dette.

Men over det trådløse fungerer ikke internett i det hele tatt.

 

Jeg har prøvd følgende oppsett på internet connection på den trådløse ruteren:

DynamicIP

PPPoE (med bruker navn/passord) men det skal jo ikke være nødvendig siden denne infoen er på selve modemet)

StaticIP ga den en 10.0.0.x adresse med 255.255.255.0 Subnet Mask, 10.0.0.138 gataway og 10.0.0.138 primary DNS

 

Har også prøvd å bytte nettverkskabelen mellom modem og trådløs ruter. Og siden jeg har prøvd to ulike rutere så er det ikke noe feil på portene. Har også prøvd ulike porter på modemet, men alle portene fungerer jo når jeg kobler direkte på PC-en.

 

Uansett kommer jeg ikke på internett over det trådløse nettet.

 

Hva gjør jeg feil, hvordan skal jeg koble og hvordan skal jeg få internett til å fungere?

siden feilen er på to ulike rutere, må det være noe jeg gjør feil i oppsettet mot modemet....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ingen som har noen ide om hva som kan være feil? Hvilket oppsett skal man ha på en ruter mot et modem som allerede er på internett?

Er det kanskje feil at selve modemet har brukernavn og passord lagt inn, og at det heller skal ligge i ruteren?

 

Ut ifra det su skriver så skulle man tro at 3com-ruteren hadde samme subnett forran og bak NAT

Altså:

Speedtouch har 10.0.0.x på sit LAN og 3COm har 10.0.0.x på sitt LAnog dermed veit ikke 3com hvor den skal rute data....

Men det er vel lite trolig at dete er feil....

 

Jeg kan anbefale følgende:

 

Benytt Speedtouch som ruter slik som den er satt opp. (PPPoE-klient i modemet)

sett så din trådløse ruter bak Speedtouch, men benytt kabel fra LAN til LAN på boksene.

Skru av DHCP-serveren i 3com.

 

slik har du bare en NAT og dermed lettere med tanke på portåpning og administrasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...