Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ikke E-Merket lykter - får jeg godkjent bilen?

AudiFan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte nye frontlykter her om dagen, men de er ikke E-merket. Får jeg godkjent bilen? evnt. hva må jeg gjøre?

Jeg har montert lyktene, men har jeg lov til det? hva skal jeg gjøre?

Rett meg opp hvis jeg tar feil: Hvis lyktene ikke er E-merket betyr det at de ikke er godkjente? Og ulovlig å bruke dem?

Du kan vel fint få godkjent bilen på PKK uten å ha evt. senkesett skrevet i vognkortet, så lenge de er TÜV-godkjent og papirene medbringes/vises frem, såvidt jeg har forstått?

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nye frontlykter her om dagen, men de er ikke E-merket. Får jeg godkjent bilen? evnt. hva må jeg gjøre?

Jeg har montert lyktene, men har jeg lov til det? hva skal jeg gjøre?

Rett meg opp hvis jeg tar feil: Hvis lyktene ikke er E-merket betyr det at de ikke er godkjente? Og ulovlig å bruke dem?

Du kan vel fint få godkjent bilen på PKK uten å ha evt. senkesett skrevet i vognkortet, så lenge de er TÜV-godkjent og papirene medbringes/vises frem, såvidt jeg har forstått?

Har bilen senkesett så skal dette godkjennes av Trafikkstasjonen og stemples i vognkort at bilen er godkjent med disse fjærene. Blir man stoppet i kontroll evt EU så holder det ikke med bare tuv godkjente papirer, dette blir da beregnet som mangel og krav om vising av bilen hos Trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar

De fleste kontrollører på PKK gjør bare enkle stikkprøver på enkelte biler på veldig mye, rett og slett fordi ellers ville en kontroll tatt flere timer å utføre. Dvs. at de går ikke igjennom detaljer for hver eneste bil, men sjekker vel en og annen bil for de forskjellige detaljene. Dersom de helt klart på stedet kan se at noe er rart et sted, så sjekker de det opp. Det betyr at, dessverre, så går svært mye igjennom kontrollene som egentlig aldri skulle gått igjennom.

Obs: Slike ting kan ved en evt. kollisjon bli nøye gjennomgått. Hvis det da blir oppdaget ulovligheter som kan ha noen innvirkning på situasjonen, så nøler ikke forsikringsselskapene med å delegere skyld til den som har ulovlige detaljer på sin bil. Du er herved advart.

Lenke til kommentar
De fleste kontrollører på PKK gjør bare enkle stikkprøver på enkelte biler på veldig mye, rett og slett fordi ellers ville en kontroll tatt flere timer å utføre. Dvs. at de går ikke igjennom detaljer for hver eneste bil, men sjekker vel en og annen bil for de forskjellige detaljene. Dersom de helt klart på stedet kan se at noe er rart et sted, så sjekker de det opp. Det betyr at, dessverre, så går svært mye igjennom kontrollene som egentlig aldri skulle gått igjennom.

Obs: Slike ting kan ved en evt. kollisjon bli nøye gjennomgått. Hvis det da blir oppdaget ulovligheter som kan ha noen innvirkning på situasjonen, så nøler ikke forsikringsselskapene med å delegere skyld til den som har ulovlige detaljer på sin bil. Du er herved advart.

Takk konstabel jonepet.

Det er snakk om baklykter, og hvis noen kjører i meg så er det dems problem. Lysene fungerer som de skal, hadde den nye lykten på venstre side og orginalen på høyre og testet dem, bare en liten forskjell og det er 'krystall klar glass' på den nye lykten jeg kjøpte.

Lenke til kommentar

Dette er feil i følge min erfaring. Jeg har bilen min i Gjensidige. Da jeg kolliderte i vinter hadde jeg disse manglene:

-Senkesett ikke godkjent. Ikke utført 4-hjulskontroll. Ikke TUV papirer.

-Tåkelys forran feil innstilt

-Ettermontert Xenon i nærlys

-Tonede sideruter.

Kollisjonen skjedde i mørket. Var bekymret for å få problemer med dette, men nå har det gått et år og jeg har ikke hørt noe. Takstmann fra Gjensidige inspiserte bilen, og et godkjent gjensidige verksted utførte jobben.

Må også legge til at jeg hadde ettermontert Xenon da jeg skulle godkjenne senkesettet mitt på Biltilsynet. EU-godkjenning gikk også greit.

Lenke til kommentar
Bilen min gikk rett igjennom Eu kontroll med uorginale baklykter, de har tilogmed rødt blinklys hehe..

post-25176-1195156896_thumb.jpg

Så du har nok ikke noe å bekymre deg for :cool:

I værstefall er det jo bare å sette på orginal lyktene før Eu kontroll, tar jo bare ca 10-15 min.

Tar ikke så lang tid å skifte, men tror det går bra å la det vær også :). Når lysene fungerer som de skal, da tror jeg ikke de kommer til å studere lyktene. Takk for svar :D

Toyota -> Kvalitet hele veien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...