Gå til innhold

Dette gav meg pryl fra Teologisk Fakultet

Anbefalte innlegg

Denne mailen gav meg en personlig å herlig balansert utskjelling fra det Teologiske Fakultet i Oslo:

Gud, roten til alt ondt

Gud, skaper av alt. Inkludert synd - ergo er han også ond. Han skapte Helvete, da ingen annen skapning kan \'skape\'. Gud er ene og alene om den æren. Men dette er så absolutt ikke bra for hans omdømme blant de opplyste.

Men hvor ofte tas dette i betraktning? Ytterst sjelden. Men dette er ikke kirken eller kristne ulikt. Kirken og kristne er nemlig eksperter i å skjule Guds faktiske onde sider.

Ta GT for eksempel. Ja, jeg veit veldig godt at NT er kommet, og nyreviderte Bibler kommer stadig vekk. Men Gud er uforanderlig. Han er Allmektig, han skal se alt komme, og være forberedt. Så er GT Guds faktiske personlighet? Guden i GT og NT er to veldig forskjellige guder. Han går fra å være en fredløs, vred gud i GT til å bli en kjærlig og tilgivende gud i NT.

Han skulle forutsett fiaskoen av skapelsen da alt han skapte var fulle av synd. Det jeg har stussa mye på er hvorfor han brukte så lang tid på å sende en frelser til jorda. Alle sjelene Gud kasta i Helvete (hans verk forøvrig) lider en unødvendig evighet i pine da det er et resultat av Guds korttenkthet.

Konklusjonen kan dere trekke selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta GT for eksempel. Ja, jeg veit veldig godt at NT er kommet, og nyreviderte Bibler kommer stadig vekk. Men Gud er uforanderlig. Han er Allmektig, han skal se alt komme, og være forberedt. Så er GT Guds faktiske personlighet? Guden i GT og NT er to veldig forskjellige guder. Han går fra å være en fredløs, vred gud i GT til å bli en kjærlig og tilgivende gud i NT.

En ting du burde fått med:

Jesus bare påstår at han er guds sønn; Han beviser aldri noe konkret i samme grad som guden Jahve angivelig gjorde.

Mange av disiplene var i tvil, på tross av angivelige mirakler.

Dessuten viste gud seg i det gamle testamentet, i all sin herlighet, mens i det nye trodde de færreste som møtte ham på ham.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

En ting du burde fått med:

Jesus bare påstår at han er guds sønn; Han beviser aldri noe konkret i samme grad som guden Jahve angivelig gjorde.

Mange av disiplene var i tvil, på tross av angivelige mirakler.

Dessuten viste gud seg i det gamle testamentet, i all sin herlighet, mens i det nye trodde de færreste som møtte ham på ham.

Er godt klar over det, men skulle ikke gå i detaljer her. Jeg går ut ifra Guds mer usannsynlige eksistens enn sannsynlige eksistens.

Hele historien/dogmen om Gud er et paradoks i større eller mindre grad..

Lenke til kommentar
Kan vi få se den mailen?

Jeg gav dere hovedutdraget. Poster ikke mailer her.

Hva med å kommentere avhandlingen min?

når du kommer å sier at du ble utskjelt av Teologiske Fakultet i en mail fra de, så sier det vel seg selv at vi får veldig lyst til å se nøyaktig hva som stod der for å kunne presisere inholdet i utskjeldingen.

ser ikke noe galt i å sitere hva som er sagt i en mail til deg egentlig.

Lenke til kommentar
Kort sagt beskyldte de meg for å drive en undergrunnisk propaganda mot kristen-norge.

Atheists! We are the underground! :ph34r:

Fra Wikipedia:

Propaganda betegner i moderne språkforståelse en ensidig fremstilling av informasjon for at mennesker skal ta stilling til en sak på en bestemt måte; ikke egentlig forskjellig fra reklame i sin metode, men som regel knyttet til politiske og/eller religiøse spørsmål i motsetning til reklame.

Det er noen som driver propaganda, ja. Og dem har drevet på vel og lenge også.

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar
Nå er det vel slik at Gud og allt var fredelig? Men så ble engelen Lucifer (satan) misunnelig og det onde ble til. Og Gud skapte også jorda som et paradis, men Lucifer kom og blandet seg. ?

Tingen er at ingen kan gjøre 'mot Guds vilje' med mindre de blir opplyst om muligheten - og ifølge kristendommen stammer alt fra den allmektige Gud.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er dette en tråd uten særlig grunnlag for diskusjon. Førsteposten er lite informativ, og inneholder stort sett en utdrag fra en mail som visstnok skal ha gitt utskjellelse fra Teologiske Fakultet. Problemet er at om vi skal se problemstillingen i den konteksten, burde vi se den påståtte utskjellingen. Dessverre er ikke utdraget vi får presentert godt nok som problemstilling.

På dette grunnlag stenges tråden.

Reaksjoner rundt moderering tas selvfølgelig på PM.

PS: Dersom trådstarter ønsker å starte en diskusjon rundt temaet han presenterer et utdrag fra, er han/hun velkommen til det, men burde da utelate den påståtte konfrontasjonen mellom trådstarter og Teologiske Fakultet.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...