Raijin Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Heisann, Jeg er litt ny når det gjelder Linux, men ønsket å snuse litt på Fluxbox. Har oppdaget at det er mye manuell knoting som skal til hvis man vil tilpasse Fluxbox etter eget behov. Siden det er Søndag idag og ikke har så mange planer for dagen tenkte jeg at jeg kunne sette av dagen til å bli bedre kjent med Fluxbox. Jeg kjører Ubuntu og innstallerte fluxbox fra Ubuntus pakkebrønner via kommandoen sudo aptitude install fluxbox. Har også fikset problemet med den manglende menyen. Det første jeg lurer på er hvordan jeg får opp Slit'en. Skulle gjerne testet den ut, men jeg aner ikke hvordan jeg får den frem. Prøvde å kjøre kommandoen wmxmms som visstnok skal få xmms til å kjøre i docken, men da får jeg bare en error. Kan det tenkes at jeg ikke har Slit'en innstallert eller aktivert på en måte? For å skifte bakgrunn redigerte jeg init-filen i ~/.fluxbuntu. Klarte å skifte bakgrunn, men lurte på om det var mulig å unngå at bilde ble strukket over hele skjermen istedetfor å være sentrert på skjermen. Jeg kjører på en laptop med en del hurtigknapper for blant annet volum og slikt. Dette fungerte plettfritt i gnome, men ikke i fluxbox. Går utifra at jeg selv må redigere en config-fil, men jeg aner ikke hvilken. Hadde også vært artig å få opp et grafisk vindu som viser hvilke vinduer jeg skifter til med alt+tab. Finnes det også noe lignende alt+f2(gnome) i fluxbuntu? Takker på forhånd for alle svar! Mvh, Raijin Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Hei! fluxbox kan være et slit å sette opp første gang, men det er skikkelig tøft når du får confet det riktig/slik du vil. Personlig så anbefaler jeg deg å ta en titt på fluxbox-wiki., syntes det var en kjempefin ressurs når jeg brukte fb. Husk å ta backup av configfilene dine når du er ferdig. Kjipt å miste dem i et systemkræsj etter mange timers konfigurering for å perfeksjonere skrivebordet Lykke til! Endret 11. november 2007 av AlexTheMad Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 For å skifte bakgrunn redigerte jeg init-filen i ~/.fluxbuntu. Klarte å skifte bakgrunn, men lurte på om det var mulig å unngå at bilde ble strukket over hele skjermen istedetfor å være sentrert på skjermen. Fluxbox bruker bare det som er tilgjengelig, vanligvis ImageMagick eller noe annet. Du bør tilpasse bildet til din oppløsning i GIMP eller lignende. Et annet alternativ er å bruke ROX som desktop, da blir bakgrunnen skalert og du har mulighet for ikoner osv på desktopen. Jeg kjører på en laptop med en del hurtigknapper for blant annet volum og slikt. Dette fungerte plettfritt i gnome, men ikke i fluxbox. Går utifra at jeg selv må redigere en config-fil, men jeg aner ikke hvilken. Hadde også vært artig å få opp et grafisk vindu som viser hvilke vinduer jeg skifter til med alt+tab. Finnes det også noe lignende alt+f2(gnome) i fluxbuntu? ~/.fluxbox/keys definerer hurtigknapper. Jeg bruker Alt+R til å starte programmer. Jeg legger da til: Mod1 R :ExecCommand fbrun og kan da starte programmer med Alt+R. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg syns fluxbox er pent sammen med Rox som desktop, det er veldig minimalistisk samtidig som du ikke føler det mangler noe. Det er viktig å konfigurere det skikkelig, default-look ser litt kjedelig ut. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 ROX er fin den, men da den mangler støtte for HAL holder jeg meg heller til Thunar. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 AlexTheMad: Jepp, FB kan se skikkelig tøft ut. Jeg er også avogtil i sånn knotehumør, så da passer det bra. Skal huske å ta backup. Takker for link, mye bra informasjon der Takk for tipset, Olear. Jeg har ikke vært borti Rox, men har hørt at det ofte brukes sammen med FB. Bruker man Rox som en file manager? Eller bare som Desktop? Vet du også hvordan man får opp et sånt Program-byttings-vindu som man får i gnome når man trykker alt+tab? Er det andre alternativer til Rox, data_jepp? Har tenkt å bruke litt tid på konfigureringen, slik at det blir langt fra kjedelig, forhåpentligvis. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Som olear sa, Thunar er et godt alternativ. Angående det vinduet som kommer opp ved alt-Tab, det eneste jeg kommer på er Skippy men det er stress. Endret 14. november 2007 av data_jepp Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Er ikke Thunar bare en filemanager, mens Rox er et skrivebordsmiljø? Eller har jeg misforstått? Tja, litt knoting er vel ikke så farlig. Skal sjekke ut Skippy. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 ROX er skrivebordsmiljø, men i dette tilfellet er det nok heller snakk om ROX-filer ;-) ROX er fin og særs konfigurerbar, men om du vil ha litt mer magi er nok Thunar et bedre alternativ. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Thunar har ikke desktop, men det har støtte for HAL noe rox ikke har. (Noe jeg lærte tidligere i denne tråden ) Skippy krever etter hva jeg har lest på wiki og på archforumet en hel del knoting. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Når det gjelder thunar, som er min file manager. Er det noen måte å legge til litt ikoner i thunar, i det minste sånn at jeg kan skille filer og mapper? I fluxbox, her hvertfall, vises alt med ett ikon som ligner skummelt mye på ett tekstfilsymbol. Gjelder ikke bilder og filmer som kommer opp med de ikonene de skal ha. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 ~/.gtkrc-2.0 gtk-icon-theme-name = "Tango"gtk-theme-name = "Clearlooks" Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Til det over, finnes ikke filen så bare lag den selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå