Gå til innhold

Spørsmål angående Fluxbox

Raijin

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er litt ny når det gjelder Linux, men ønsket å snuse litt på Fluxbox. Har oppdaget at det er mye manuell knoting som skal til hvis man vil tilpasse Fluxbox etter eget behov. Siden det er Søndag idag og ikke har så mange planer for dagen tenkte jeg at jeg kunne sette av dagen til å bli bedre kjent med Fluxbox. Jeg kjører Ubuntu og innstallerte fluxbox fra Ubuntus pakkebrønner via kommandoen sudo aptitude install fluxbox. Har også fikset problemet med den manglende menyen.

Det første jeg lurer på er hvordan jeg får opp Slit'en. Skulle gjerne testet den ut, men jeg aner ikke hvordan jeg får den frem. Prøvde å kjøre kommandoen wmxmms som visstnok skal få xmms til å kjøre i docken, men da får jeg bare en error. Kan det tenkes at jeg ikke har Slit'en innstallert eller aktivert på en måte?

For å skifte bakgrunn redigerte jeg init-filen i ~/.fluxbuntu. Klarte å skifte bakgrunn, men lurte på om det var mulig å unngå at bilde ble strukket over hele skjermen istedetfor å være sentrert på skjermen.

Jeg kjører på en laptop med en del hurtigknapper for blant annet volum og slikt. Dette fungerte plettfritt i gnome, men ikke i fluxbox. Går utifra at jeg selv må redigere en config-fil, men jeg aner ikke hvilken. Hadde også vært artig å få opp et grafisk vindu som viser hvilke vinduer jeg skifter til med alt+tab. Finnes det også noe lignende alt+f2(gnome) i fluxbuntu?

Takker på forhånd for alle svar!

Mvh,

Raijin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

fluxbox kan være et slit å sette opp første gang, men det er skikkelig tøft når du får confet det riktig/slik du vil.

Personlig så anbefaler jeg deg å ta en titt på fluxbox-wiki., syntes det var en kjempefin ressurs når jeg brukte fb.

Husk å ta backup av configfilene dine når du er ferdig. Kjipt å miste dem i et systemkræsj etter mange timers konfigurering for å perfeksjonere skrivebordet ;)

Lykke til!

Endret av AlexTheMad
Lenke til kommentar
For å skifte bakgrunn redigerte jeg init-filen i ~/.fluxbuntu. Klarte å skifte bakgrunn, men lurte på om det var mulig å unngå at bilde ble strukket over hele skjermen istedetfor å være sentrert på skjermen.

Fluxbox bruker bare det som er tilgjengelig, vanligvis ImageMagick eller noe annet. Du bør tilpasse bildet til din oppløsning i GIMP eller lignende. Et annet alternativ er å bruke ROX som desktop, da blir bakgrunnen skalert og du har mulighet for ikoner osv på desktopen.

Jeg kjører på en laptop med en del hurtigknapper for blant annet volum og slikt. Dette fungerte plettfritt i gnome, men ikke i fluxbox. Går utifra at jeg selv må redigere en config-fil, men jeg aner ikke hvilken. Hadde også vært artig å få opp et grafisk vindu som viser hvilke vinduer jeg skifter til med alt+tab. Finnes det også noe lignende alt+f2(gnome) i fluxbuntu?

~/.fluxbox/keys definerer hurtigknapper. Jeg bruker Alt+R til å starte programmer. Jeg legger da til:

Mod1 R :ExecCommand fbrun

og kan da starte programmer med Alt+R.

Lenke til kommentar

AlexTheMad: Jepp, FB kan se skikkelig tøft ut. Jeg er også avogtil i sånn knotehumør, så da passer det bra. Skal huske å ta backup. Takker for link, mye bra informasjon der :)

Takk for tipset, Olear. Jeg har ikke vært borti Rox, men har hørt at det ofte brukes sammen med FB. Bruker man Rox som en file manager? Eller bare som Desktop? Vet du også hvordan man får opp et sånt Program-byttings-vindu som man får i gnome når man trykker alt+tab?

Er det andre alternativer til Rox, data_jepp? Har tenkt å bruke litt tid på konfigureringen, slik at det blir langt fra kjedelig, forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Når det gjelder thunar, som er min file manager. Er det noen måte å legge til litt ikoner i thunar, i det minste sånn at jeg kan skille filer og mapper? I fluxbox, her hvertfall, vises alt med ett ikon som ligner skummelt mye på ett tekstfilsymbol. Gjelder ikke bilder og filmer som kommer opp med de ikonene de skal ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...