Gå til innhold

Blinke til venstre (inn) i knøttsmå rundkjøringer

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Kjørelæreren min sa at jeg godt kunne blinke til venstre/inn i små rundkjøringer om jeg skal til venstre før man blinker seg ut igjen. Dette gjelder ettfeltsrundkjøringer som er veldig små, typisk maks tre-fire billengder i diameter der det er umulig å se hvor du skal ut fra plassering. Dette syns jeg høres fornuftig ut, men mange jeg kjenner mener at det er helt på trynet. Hva mener folk her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes faktisk rundkjøringer som kun har en liten malingsflekk på asfalten. Og da nytter det ikke å blinke ut av den. Man må bare blinke dit man skal. Det har aldri vært forbudt å blinke til venstre om man skal til venstre eller kjøre rundt hele rundkjøringen. Men det er påbudt å blinke ut før man forlater rundkjøringene.

Det viktigste er normalt å blinke ut. Det er den eneste måten å fortelle at man har tenkt å forlate rundkjøringen.

Å blinke til venstre forteller ikke hvor man skal, bare at man skal forsette i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Her jeg bor er alle rundkjøringer ca. 2 billengder lange, så å blinke den vei du skal er nødvendig for flyt.

Skal noen til venstre, så blinker de venstre.. skal de til høyre, så blinker de til høyre..

Skal de rett fram så blinker noen seg utav rundkjøringen (i de litt større rundkjøringene).

En av de tingene som plager meg mest i trafikken enn folk som IKKE blinker til venstre i rundkjøringer.

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Her jeg bor er alle rundkjøringer ca. 2 billengder lange, så å blinke den vei du skal er nødvendig for flyt.

Skal noen til venstre, så blinker de venstre.. skal de til høyre, så blinker de til høyre..

Skal de rett fram så blinker noen seg utav rundkjøringen (i de litt større rundkjøringene).

En av de tingene som plager meg mest i trafikken enn folk som IKKE blinker til venstre i rundkjøringer.

Jeg forstår ikke helt problemet ditt. Og det er trafikkfarlig å ikke blinke ut av rundkjøringene. Å blinke til venstre, forteller ikke hvor billisten skal forlate rundkjøringen. Bare at han skal forsette. Og å ikke blinke i hele tatt, så vet ingen andre billister hvor han skal forlate rundkjøringen. Derfor er det i dag påbudt å blinke ut av rundkjøringen.

Dette er veldig viktig særlig i alle rundkjøringer som har plass til minst 2 biler i bredden.

Husk at om du ikke blinker ut, så kan du bli bøtlagt og du vil få skylden ved et uhell, om mangelfull blinking var årsaken.

Lenke til kommentar

det jeg gjør, og tror kjørelæreren min sa er at jeg skal blinke ut av rundkjøringen, ikke inn, da det ikke forteller noe om hvor man skal.

Det jeg gjør er at hvis jeg f.eks ikke vet hvor jeg skal, og trenger en runde ekstra, så blinker jeg til venstre, ellers legger jeg meg tydelig

Lenke til kommentar

Greit at du tar en runde ekstra i rundkjøringen. Men husk at grensen er maks tre runder i rundkjøringen.

Regelen er sånn for å unngå russ som skal ta både 10 og 15 runder for å noe krimskrams i russelua. Dessuten blir man så svimmel og omtåket at man vil blåse ca 1 promille hvis man stoppes av politiet.

Lenke til kommentar
man vil ikke få promille for at man er svimmel...

promille kommer av alkohol i blodet, noe man ikke får av å være svimmel

Jepp, stemmer det du sier, men han mente nok at svimmelheten du får tilsvarer omtrent 1 i promille.

Akkurat som at det hevdes at dersom du har vært våken i 24 timer eller mer, vil trøttheten/uoppmerksomheten din tilsvare ca 1 i promille, eller noe rundt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...