Gå til innhold

FAT32 eller NTFS

pstub

Anbefalte innlegg

Har en ny 120GB HD som jeg skal partitionere på følgende måte:

20GB "SYSTEM" til WinXP og Programvare

50GB "MP3"

35GB "Filmer"

15GB "Spill"

I tillegg har jeg en 40GB HD som jeg skal bruke til backup og diverse annet.

Jeg har frem til nå sverget til FAT32 etter at jeg gikk på kjempesmell med NTFS en gang. Skulle formatere disken fra bootdisk, men visste jo ikke at NTFS disker ikke var synlige. Endte med å formatere feil HardDisk! Jeg vil gi NTFS en ny sjanse, siden det er så mange som sverger til det, men jeg vil ha tilgang til den fra DOS også. Noen som har noen gode løsninger for dette? Får man bedre disk-ytelse med NTFS?

TIPS MOTTAS MED TAKK!!!

---------

ASUS A7V-E

AMD ATHLON 1,33

384MB SD-RAM

Daytona GeForce4 TI4200 128MB

Western Digital 120GB SE (8MB Cache)

Western Digital 40GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes noen programmer som lar deg bruke NTFS i dos. F. Eks dette: NTFS Reader For DOS 1.0

Ellers så lar jo installasjonsCDn for WinXP deg formatere...

Eneste problemet som jeg ser med NTFS er at hvis du er på et nettverk med FAT32 så får de andre problemer å kopiere fra deg. Men også her finnes det programmer som kan fikse det (NTFS støtte i Win98 f. eks), ellers så kan du jo ha en liten "swapdisk" i FAT32 som du kopierer ting du vil share til da :)

Edit: Tull med BB code :oops:

Lenke til kommentar

Sikkerheten spiller ingen rolle for meg. Jeg kjører med Norton AntiVirus 2003 og Norton InternetSecurity 2003 og føler meg ganske sikker. Har ikke så veldig mye sensitiv informasjon på PC'en at det gjør noe i alle fall.

Jeg kjører PC'en min i nettverk mot en gammel haug av en laptop med WinME (som jeg vurderer å NEDGRADERE til Win98) bare for å få MP3'ene ut i stua. Har ikke tenkt på at jeg da ikke kan lese NTFS-diskene på den andre PC'en. Klønete... Men hvis det fantes et program for å få tilgang til dem, så er det jo greit.

Ellers er det jo svært så forskjellige oppfatninger blant folket om hva som lønner seg angående partisjonering. Mange små, færrest mulig osv.

Sånn som HD'en er delt opp nå, før jeg har lagt inn noe som helst, sier WinXP at 50MB er brukt på en av HD'ene... Eneste mappe/fil som ligger der er "system volume information" som jeg ikke har tilgang til. Kan dette være noe som Partition Magic har lagt inn? Er det bedre å partisjonere med gode gamle fdisk???

Lenke til kommentar
Jeg kjører PC'en min i nettverk mot en gammel haug av en laptop med WinME (som jeg vurderer å NEDGRADERE til Win98) bare for å få MP3'ene ut i stua. Har ikke tenkt på at jeg da ikke kan lese NTFS-diskene på den andre PC'en. Klønete... Men hvis det fantes et program for å få tilgang til dem, så er det jo greit.

Hvis du kjører pc'ene i nettverk så har det ikke noe å si hva slags filsystem du bruker på de forskjellige pc'ene.

Lenke til kommentar

Personlig kjører jeg kun NTFS på Windows©-partisjonen, og FAT32 på de andre (Games, Data og Movies). Sånn er det fordi at ved reinstallering av Windows XP, vil det på de NTFS-partisjonene som ikke formateres ligge igjen info (brukertilganger, rettigheter, gjenopprettingspunkt...) fra forrige installasjon som ikke er bra å ha liggende, av ytelsesmessige årsaker (filsystemet refererer til brukerkontoer/GUIDer som ikke eksisterer).

NTFS er bra dersom man skal ha store partisjoner med mange små filer, da dette filsystemet takler mindre clusterstørrelser. Dersom man heller har utelukkende store filer (ISOer, filmer...) er FAT32 vel så greit da man ikke plages av såkalt "slack" (som oppstår når man oppbevarer mange filer som er mindre enn gjeldende clusterstørrelse - f.eks man har clusterstørrelse på 32kb og det ligger inne en fil på 2kb, så vil denne fila ta 32kb plass på disken (et tap på 30kb). Med store filer blir tapene altså meget minimale). Litt slack må jeg regne med på spill- og datapartisjonen, men jeg har såpass mye harddiskplass at dette er å leve med.

Jeg bruker PowerQuest PartitionMagic 8.0 for å opprette FAT32-partisjonene, da XP ikke klarer å opprette slike på over 32GB.

Lenke til kommentar
Jeg kjører PC'en min i nettverk mot en gammel haug av en laptop med WinME (som jeg vurderer å NEDGRADERE til Win98) bare for å få MP3'ene ut i stua.

Å gå fra ME til 98 kan vel nesten kalles en oppgradering, da ME er det mest ustabile os'et verden noen gang har sett !

Hold deg langt unna WinME, så blir hverdagen din mye enklere :D

Lenke til kommentar
Eneste problemet som jeg ser med NTFS er at hvis du er på et nettverk med FAT32 så får de andre problemer å kopiere fra deg. Men også her finnes det programmer som kan fikse det (NTFS støtte i Win98 f. eks), ellers så kan du jo ha en liten "swapdisk" i FAT32 som du kopierer ting du vil share til da

Nei, det skal da gå alldeles utmerket å dele ressurser fra NTFS-disk på et nettverk til Win98(fat32)-maskiner? Du skal ha tilgang til det på nettverk. Noe annet lokalt på maskinen.

Lenke til kommentar
"]
Jeg kjører PC'en min i nettverk mot en gammel haug av en laptop med WinME (som jeg vurderer å NEDGRADERE til Win98) bare for å få MP3'ene ut i stua.

Å gå fra ME til 98 kan vel nesten kalles en oppgradering, da ME er det mest ustabile os'et verden noen gang har sett !

Hold deg langt unna WinME, så blir hverdagen din mye enklere :D

Jeg synes nå WinME egner seg veldig godt å defragmentere i, ettersom man kan velge alle diskene på en gang der. Savner den funksjonen i feks. WinXP... :roll:

Lenke til kommentar
Sikkerheten spiller ingen rolle for meg. Jeg kjører med Norton AntiVirus 2003 og Norton InternetSecurity 2003 og føler meg ganske sikker. Har ikke så veldig mye sensitiv informasjon på PC'en at det gjør noe i alle fall.

quote]

Husk at med sikkerhet menes også at du har mindre sjanse for skade på filsystemet ved f.eks strømbrudd eller feil avslutning av Windows, med NTFS.

Ytelsesmessig går det marginalt til FAT32 sin fordel, men dette er så lite at det knapt er målbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...