Gå til innhold

COD4 på Steam - Begynnelsen på slutten av digital distribusjon?

Anbefalte innlegg

Slutt å syte.

Norge har svært godt betalte jobber og utrolig bra med "goder" enn de fleste andre land, som gjør at vi har mye mer penger å rutte med. Selvfølgelig blir da ting dyrere for å jevne det ut.

Slutt å klage og vær fornøyd med det dere har.

Så flott at vi har sånne som deg da som skal fortelle hva folk skal gjøre og ikke skal gjøre. :roll:

Så til alle i tråden: Nå kan tråden tydeligvis stenges da vi har fått svar & beskjed om hva som skal gjøres.

LOL....ja vi får stille oss bakerst i køen m lua i hånda, og betale hva de vil ha...

Håper ikke dette sklir ut i den banale "Det er ikke en menneskerett å spille et spill" eller "Du har valget - å ikke spille spillet"

Poenget med posten er at Activision behandler folk i Europa som vil kjøpe spillet digitalt veldig dårlig. Når de først betaler mer enn alle andre så burde de og få spillet før alle andre (som et minimum)

Men uansett om de mellom 25-35 har "godt betalte jobber" så hjelper det fint lite for de mellom 10-25 som går på skole!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vansker med å skjønne problemet, ettersom jeg ikke ville betale 70$ på steam kjøpte jeg det for 349,- på platekompaniet. Hvis ingen gidder å kjøpe det på steam skjønner jo activision at prisen er for høy. Det hadde vært værre hvis det ikke hadde vært noe alternativ til steam.

Lenke til kommentar
Har vansker med å skjønne problemet, ettersom jeg ikke ville betale 70$ på steam kjøpte jeg det for 349,- på platekompaniet. Hvis ingen gidder å kjøpe det på steam skjønner jo activision at prisen er for høy. Det hadde vært værre hvis det ikke hadde vært noe alternativ til steam.

Problemet er at prisen på den digitale kopien er for høy i forhold til den fysiske boksen...hva om prisen for et album på iTunes ble satt opp til 200,-?

Digital distribusjon er framtiden, men her forsøker Activision å stoppe den utviklingen.

EDIT: Og så vidt jeg vet så er Steam den eneste kilden til å skaffe COD4 digitalt (i Europa) Er lei bokser og cd-cover som flyter rundt. Digital powah!

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar

Activision prøver ikke å stoppe noenting, de har bare satt prisen for høyt. Hvorfor kan diskuteres, men nekter å tro at de setter prisen høyt for å stoppe digital distribusjon, da hadde ikke COD4 vært på Steam i det hele tatt.

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar
Activision prøver ikke å stoppe noenting, de har bare satt prisen for høyt. Hvorfor kan diskuteres, men nekter å tro at de setter prisen høyt for å stoppe digital distribusjon, da hadde ikke COD4 vært på Steam i det hele tatt.

Har selvfølgelig satt det hele litt på spissen, men de forsøker utvilsomt å begrense det. Prisen og releasedato er bevis nok!

Lenke til kommentar
Kan mulig skyldes den lave dollarkursen. Men eg er einig med at av og til så er prisinga på Steam heilt vanvittig. Det burde jo væra LANGT billegare. Distribusjon koster null niks takket være torrent teknologi. For å ikkje snakke om alt det fysiske som ikkje er inkludert.

Minner om at Steam ikke bruker en BitTorrent-teknologi. Du laster ned spillene direkte fra servere som VALVe har.

Birger :)

Lenke til kommentar
Kan mulig skyldes den lave dollarkursen. Men eg er einig med at av og til så er prisinga på Steam heilt vanvittig. Det burde jo væra LANGT billegare. Distribusjon koster null niks takket være torrent teknologi. For å ikkje snakke om alt det fysiske som ikkje er inkludert.

Minner om at Steam ikke bruker en BitTorrent-teknologi. Du laster ned spillene direkte fra servere som VALVe har.

Birger :)

Ah, endelig en som har forstått det :)

Men, her er det jo nesten klart at de kunne ha spart mye på å faktisk bruke torrent istedet for direct download. Kanskje noe man kan maile dem om?

Forøvrig er jo ikke dette noe Valve og Steam har skylden for. Er jo spillutgiverne som setter prisen på spillene.

Lenke til kommentar
Men, her er det jo nesten klart at de kunne ha spart mye på å faktisk bruke torrent istedet for direct download. Kanskje noe man kan maile dem om?

Forøvrig er jo ikke dette noe Valve og Steam har skylden for. Er jo spillutgiverne som setter prisen på spillene.

Nå er det jo Valve selv som er utgiver for endel av spillene på Steam, så de har i høyeste grad også skylden.

Ellers var det snakk om for en stund siden at de skulle implementeres en torrentlignnde distribuering av det gratis innholdet på Steam. Vet ikke om det er implementert ennå men det kan kanskje tenkes. Å bruke torrent på innhold som kundene betaler for er nok neppe aktuelt. Er vel ikke så veldig mange som er intereressert i å faktisk måtte betale for at andre skal få snylte på båndbredden deres bare for at firmaet som selger varen skal spare sin egen båndbredde.

Lenke til kommentar

Nå er det jo Valve selv som er utgiver for endel av spillene på Steam, så de har i høyeste grad også skylden.

Ellers var det snakk om for en stund siden at de skulle implementeres en torrentlignnde distribuering av det gratis innholdet på Steam. Vet ikke om det er implementert ennå men det kan kanskje tenkes. Å bruke torrent på innhold som kundene betaler for er nok neppe aktuelt. Er vel ikke så veldig mange som er intereressert i å faktisk måtte betale for at andre skal få snylte på båndbredden deres bare for at firmaet som selger varen skal spare sin egen båndbredde.

Finn ett Valve spill hvor prisen er forskjellige i EU vs US?

Sålangt som jeg så, er det kun Activisions CoD4 som har den forskjellen.

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om forskjell fra land til land, men generell dyr prising på steam i forhold til vanlig retail butikkpris.

Edit: Ellers er det også som nevnt helt greit at prisen i Norge er 25% dyrere enn prisen i USA. Man kan jo ikke forvente å få en vare som koster over 200kr uten å betale moms.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om forskjell fra land til land, men generell dyr prising på steam i forhold til vanlig retail butikkpris.

Edit: Ellers er det også som nevnt helt greit at prisen i Norge er 25% dyrere enn prisen i USA. Man kan jo ikke forvente å få en vare som koster over 200kr uten å betale moms.

Jau, må vel være enig i det...noen som har kjøpt COD4 på Steam og sett hva den totale prisen blir? Ser det står 70 dollar + tax (norway)

I så fall blir det mye mer enn de 62,5 (50 x 1,25) dollarene man skulle "forvente" å betale.

EDIT: Ser ikke ut som om de legger på "tax" på kjøp over 200 kr på Steam. (Man finner ut det ved å komme halveis i kjøpsprosessen) I så fall er det ingen grunn til at spillene skal være 25% dyrere i Norge, når staten ikke tar sin del!

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar
Da selvfølgelig på den betingelse at disse 25% faktisk går til staten og ikke rett i lomma på selger.

At spillet koster 70$ før moms er selvsagt forkastelig da dette indikerer at ingenting av de 20 ekstra dollar faktisk er moms.

Jeg tror aldri jeg har fått moms regning på noe som helst programvare kjøpt fra selskaper utenfor norge, tror ikke norsk regelverk har noen lover som tar for seg privatkjøp av digitalt innhold fra utlandet. Man trenger jo ikke ha nedlastinger gjennom tollen heller...

Lenke til kommentar
Jeg tror aldri jeg har fått moms regning på noe som helst programvare kjøpt fra selskaper utenfor norge, tror ikke norsk regelverk har noen lover som tar for seg privatkjøp av digitalt innhold fra utlandet. Man trenger jo ikke ha nedlastinger gjennom tollen heller...

Nei, noe system er nok neppe på plass her. Det er nok vanskelig å inndrive mva for slike ting da det i praksis krever avtaler med alle selgerne vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Slutt å syte.

Norge har svært godt betalte jobber og utrolig bra med "goder" enn de fleste andre land, som gjør at vi har mye mer penger å rutte med. Selvfølgelig blir da ting dyrere for å jevne det ut.

Slutt å klage og vær fornøyd med det dere har.

Den aldersgruppen som kjøper desidert flest spill er IKKE den godt betalte fulltids ansatte 45 åringen med fint hus og godt nedbetalte lån.

ta en typisk student, vi lever faktisk under fattigdomsgrensa i norge såfremt vi ikke får økonomisk "bistand" fra foreldre eller jobber deltid på supern, og selv da kan vi ikke håpe på noen merkverdig velstand.

eller hva med småbarnsfaren med ferskt huslån på div hundretusen.

Å bruke en generell befolkningsdekkende statistikk uten å ta hensyn til de faktiske målgruppene til produktet blir for dumt.

og nå gjør hånda mi vondt som poker (skriver påen wii) x.O

Lenke til kommentar

Det var jo en flott og episk emnetittel du hadde. Men å si at dette kan være begynnelsen på slutten av digital distribusjon er nok litt vel å ta i. Det blir vel som å si at at at fordi prisen på Kinder egg på Rimi er høyere enn du gjerne skulle ønsle, så kan det være begynnelsen på slutten av at Norge går konkurs.

Men for å gå mer på sak til det som blir snakket om så skjønner jeg ikke riktig hvorfor du kommer til å boikotte CoD4 fordi det selges $10 dyrere på steam enn det de fleste nye spill selges for på steam. Det er fortsatt billigere enn å kjøpe det på butikk eller nettbutikk. Men hvis du virkelig blir så irritert av en så liten sak så kan du vel bare boikotte så mye du vil, for min del. Jeg kunne godt ha betalt $100 for spill som er såpass bra (og det blit faktisk nesten oppi den prisen om man skal kjøpe det til PS3).

Men, for all del. Kanskje slutten på digital distribusjon er nær

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...