Zappza Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ble ganske så paff når jeg så det der i avisen. Visste ikke helt om jeg skulle flire eller bli forbannet. Det sier jo seg selv at det er helt umulig at ørnen kan ha tatt 60 000 rein i løpet av et år, Nils Henrik Sara sier de holder telling på hvor mange rein de har, da kan de faen ikke telle noe særlig godt. Når han i tillegg sier at han vet om mange som rett og slett må gi opp, samtidig som bestanden øker vet jeg ikke hva jeg skal tro. Tror egentlig mest på at alle små ærlige reindriftssamer presset ut av storsamene som utnytter ordningen, og kjøper seg flere og flere rein. Håper inderlig at Riksrevisjonen tar en titt på dette og stopper svindelen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Tror egentlig mest på at alle små ærlige reindriftssamer presset ut av storsamene som utnytter ordningen, og kjøper seg flere og flere rein. Jeg tror det er omvendt. Det er nok småeierne som har færrest stordriftsfordeler og dermed de trangeste økonomiske kårene. De prøver nok å unytte ordningen så mye de over hodet klarer. De store flokkeierne med mange tusen dyr har det nok mye enklere økonomisk rett og slett fordi drifta er mer lønnsom ved stordrift. De er dermed ikke i en like presset situasjon for å utnytte det naive byråkratiet. Håper inderlig at Riksrevisjonen tar en titt på dette og stopper svindelen. Jepp, denne saken bør få like store konsekvenser for svindlerne som den taxi-svindelen som ble rullet opp i Oslo. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg tror det er omvendt. Det er nok småeierne som har færrest stordriftsfordeler og dermed de trangeste økonomiske kårene. De prøver nok å unytte ordningen så mye de over hodet klarer. De store flokkeierne med mange tusen dyr har det nok mye enklere økonomisk rett og slett fordi drifta er mer lønnsom ved stordrift. De er dermed ikke i en like presset situasjon for å utnytte det naive byråkratiet. Er man villig til å utnytte systemet så vil man gjøre det uansett om man er stor eller liten. Sagt litt mer på spissen, kan man så gjør man. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Men om det skulle skje at det blesnakk om fjerning. Hvilke argumenter hadde dissa folka kommet med da for å beholde det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Men om det skulle skje at det blesnakk om fjerning. Hvilke argumenter hadde dissa folka kommet med da for å beholde det? - Jammen det er jo samefientlig. - Jammen det er jo dårlig distriktspolitikk. - Jammen bøndene får jo det. - Jammen vi har jo fått dette før. Da må vi få kompensert på andre måter for å ikke sulte i hjel. - Jammen vi jobber jo så hardt. Synes dere ikke vi fortjener det? - Jammen dette kommer jo til å gå ut over samebarna våre. Synes dere de fortjener å bli rammet? - Jammen man kan jo ikke kreve at vi skal bruke overvåknignskamera på flokken for å dokumentere alle tap - Jammen vi trenger jo pengene. - Jammen da skyter vi alle ørner vi ser. - Jammen politikere fra Oslo vet jo ikke noe om reindrift. De bør ikke få bestemme eller ha noe å si i saken. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Svindel er svindel. La politiet undersøke saken og sjekke. Når det gjelder støtte til reindrift er jeg helt for det, men da på legitimt grunnlag. Reinsdyrkjøtt er forøvrig kjempegodt. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 - Jammen [...] "Hvis støtten fjernes så er det kroken på døren" Hører den sånn ca. hver gang det forslås forandringer i landbrukspolitikken som ikke gagner bøndene. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 haha, dette er jo helt fantastisk. Antar at det neste blir at reindriftsnæringen begynner å rette pekefingeren mot fabeldyr a là griff; VG: 12 000 rein tatt av griff hvert eneste år. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Men om det skulle skje at det blesnakk om fjerning. Hvilke argumenter hadde dissa folka kommet med da for å beholde det? Her kommer en fra Máze i Kautokeino kommune og forsvarer reindriftsamene. Kort gjenfortalt: "200 kg reinkjøtt per ørn per år er da ikke så mye". I følge forskning består dietten av ca 10% rein, det vil si at Ørna angivelig spiser 2 tonn mat i året = 5,5 kg per dag i følge avisinnlegget. Et mer edruelig anslag er at Ørn spiser ca 300 gram mat daglig. Lars: Fantastisk! Lenke til kommentar
duottar Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Her kommer en fra Máze i Kautokeino kommune og forsvarer reindriftsamene. (Samme plass som Idol-Jenny er fra, hun som synger så inn i granskauen falsk og prøver seg år etter år) Denne setninger for meg til å tenke at det er en annen agenda bak posten? For øvrig så synes jeg du fremstilller folk fra Mazi som inkompetente. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Det er over hodet ikke intensjonen. Beklager som det virker sånn. Jeg tror de færreste søringer har hørt om stedet så jeg prøver bare å sette huskelapper på det. Jeg fjerner den huskelappen så det ikke skal misforstås igjen. For ordens skyld: Jeg har ingenting i mot samer. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Morsomme tall de opererer med synes jeg, 340 hekkende par. I følge denneNina rapporten fra 2003 ( Tabell 3 på s. 10) oppgir denne følgende tall for antall hekkende ørnepar i de tre nordligste fylkene: Nordland: 34 par. Troms: 140 par. Finnmark: 70 par. Altså bare 244 par til sammen i de tre fylkene, hundre mindre par enn de 340 man hevder finnes. Fokuserer man kun på de som finnes i Finnmark så får man opp kun 70 hekkende par. Altså skulle disse 140 fuglene spise langt mer enn de beregnede 2 tonn pr år som man kom fram til i artikklen. Er man litt mer rasjonell så legger man på tallene for Troms: Da er man oppe i 210 par, altså 420 fugler. Fortsatt veldig langt fra tallet på 600 og noe fugler. Totalt i Norge regner man at det er et sted mellom 850 og 1200 hekkende par kun i Norge. Så dette innlegget faller på sin egen urimelighet mener nå jeg. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Så dette innlegget faller på sin egen urimelighet mener nå jeg. Fyren står vel i fare for å miste inntektsgrunnlaget sitt. Selvsagt er han urimelig! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har tidligere hørt tallet 100 ørn eller ørnepar i de aktuelle områdene. Jeg spurte en Ornitolog og fikk svar nå nettopp: Spørsmål: Hvor mye mat spiser en kongeørn daglig (årlig gjennomsnitt)? Svar: En skotsk undersøkelse viser at en kongeørn har et gjennomsnittelig daglig matbehov på 230 gram. En kongeørn vil ha forholdsvis ujevnt inntak av føde, spesielt gjennom vintersesongen da også svært mange av de unge kongeørnene sulter ihjel. De vil nesten være avhengig av å finne et åtsel å leve av i vanskelige perioder. Det hender enkelte ganger at kongeørn spiser seg så mett ved et åtsel at den ikke klarer å ta vingene fatt. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Så et program på tv for en tid tilbake som sa at erstaningssummen for sau tatt av rovdyr var høyere enn salgsprisen på et slaktet dyr.Da er det jo ikke rart at mye sau blir tatt av rovdyr da. PS: det er nesten så utrolig at det kan hende at jeg husker feil (forhåpentligvis)... Tror egentlig ikke det. I bygda jeg bodde i før vurderer flere å slutte med sau pga rovdyr. Jeg tror faktisk bønder flest er enig med deg, under den forutsetningen Feynman nevner, nemlig at de får lov å skyte ulv og bjørn og annet vilt etter eget forgodtbefinnende. Geir Nå er det faktisk ikke bare å skyte et dyr. I bygda jeg bodde i før var det en bjørn som hadde tatt veldig mange sauer og i tillegg satt flere sauer på flukt (tok flere dager å finne de). Bøndene i bygda fikk da tillatelse til å drepe bjørnen, men etter en uke hadde de ikke greid det enda, selv om det hadde vært jaktet hver eneste dag/natt på bjørnen og det i tillegg hadde vært gjort søk med helikopter. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Det at vi driver dette er pure bullshit, er latterlig, samer lever på å klage på rasisme, og krever ditt og datt i hytt å pine, finske/svenske og norske samer stjeler reinsdyr fra hverandre hele tida, og sier det blei tatt ørn/lignende... de slakter hele tida, skylder på ørn/annet... staten lar seg lure like lett som på mange andre ting... Fjern støtta! får ikke no støtte jeg om det elektriske i bilen min er spist opp av mus...(annet eksempel enn pepsico kom med) Det blir bare idiotisk å ta alle samer under samme kam (?). Det er ikke mange reinfamilier i Norge, ca av 99 % av alle samer ikke har rein . Visste du at den plassen i Norge hvor flest samer er samlet på et sted ikke er Kautokeino eller Karasjok, det er nemlig Oslo. Hvor mange rein har du sett der? Endret 20. november 2007 av oblivion_-__ Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Når jeg ser slike artikler så blir jeg forbanna. Er det ikke på tide å avvikle hele den skakkjørte subsidieordninga med støtte for alle tap av rein, angivelig på grunn av ørn? Dette er jo ren svindel. Gjennom alle tider er det fotodokumentert ett eneste tilfelle av ørn som har angrepet rein. Det var et angrip på en nyfødt reinkalv og var ikke vellykket. Dvs ørna klarte å skade den men ikke drepe den og langt mindre spise den. Dette har jeg lest i en tidligere artikkel om samme tema. Noen interessante fakta: - Reinbestanden i Finnmark har økt fra ca 60.000 dyr til over 290.000 dyr i løpet av noen få tiår. Før i tida tydet gjennomsnittlig slaktevekt på sunne og passe fete reinsdyr. Nå er det bare skinn og ben og svært mange omkommer i kulda i løpet av vinteren grunnet mangel på fettreserver og mat. Finnmarksvidda er svært nedbeitet nå i forhold til før. - Det er dokumentert rundt 320 ørnepar i Troms og Finnmark til sammen. Den mest vanlige næringskilden deres er fugler som lever ved havet og dermed holder ørnene stort sett til ved kysten. Ørna foretrekker fjelllandskap og klipper fremfor flate områder som vidda. - Er det slik å forstå at reindriftsnæringa søker om å få erstattet dyr som ikke er drept av rovdyr?- Ingen kommentar Hvorfor gis det egentlig erstatning for rovdyrtap? Det er jo en helt naturlig del av naturen og avhenger blant annet av gjeterens egeninnsats/forsvar av flokken og av om flokken har god nok helse til å yte et vist forsvar. Hvis gjeteren gjør en dårlig jobb så kommer staten inn og belønner han ekstra. Dette henger jo ikke på greip. Dine fakta er feil: Kongeørn forekommer IKKE for det meste ved kysten, men det gjør Havørna også i Finnmark. Hvis begger overlapper hverandre, vil Kongeørna tildels fordrive Havørna selv om Kongeørna er noe mindre. Når det gjelder senere oppgitt vekt i kg/tonn kjøtt, så er det ikke slik at Ørna spiser rubel og bit av hva som blir felt, ihvertfall ikke når det gjelder større dyr. Sommers tid, går rester til andre åtseletere som Kråke, Ravn, Skjære, Rev, Jerv og ikke minst til fluer, biller og bakterier. Vinterstid forsyner også åtseletere seg av hva ørnene forlater eller blirt mobbet bort fra, resten snør og fryser ned. Når det gjelder antall ser dette vel mye ut, men en viss skeptisisme kan være bra å være i besittelse av. Det som henger på greip er at det meste som kommer ut av Olje / gassutvinninga i nord forblir i området Troms / Finnmark. Da slipper man å irritere seg over hva ( naboen ) har og eventuelt får av staten. Her blander du også tapstall, med nedbeting av Reinmose og lav, og tillskudd, en herlig blanding spør du meg ( og det har du ikke gjort ). Som det stod i ei gammel kokebok når det gjalt tilberedning av kylling ( Poulard ), hvis man ikke haver en kylling ad tilberede, tager man gjerne ei høne, haver man heller ikke ei høne går sågar en mager kalkun an. Endret 21. november 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Morsomme tall de opererer med synes jeg, 340 hekkende par. I følge denneNina rapporten fra 2003 ( Tabell 3 på s. 10) oppgir denne følgende tall for antall hekkende ørnepar i de tre nordligste fylkene: Nordland: 34 par. Troms: 140 par. Finnmark: 70 par. Altså bare 244 par til sammen i de tre fylkene, hundre mindre par enn de 340 man hevder finnes. Fokuserer man kun på de som finnes i Finnmark så får man opp kun 70 hekkende par. Altså skulle disse 140 fuglene spise langt mer enn de beregnede 2 tonn pr år som man kom fram til i artikklen. Er man litt mer rasjonell så legger man på tallene for Troms: Da er man oppe i 210 par, altså 420 fugler. Fortsatt veldig langt fra tallet på 600 og noe fugler. Totalt i Norge regner man at det er et sted mellom 850 og 1200 hekkende par kun i Norge. Så dette innlegget faller på sin egen urimelighet mener nå jeg. Hvor står det oppgitt at Ørna spiser opp maten sin, og i særs tilfelle når det gjelder så store dyr som Rein, også kalver. Kan ikke skjønne at det er tilregnelig å forvente at ALT blir spist av Ørna....Men Ørna gjør byttet tilgjengelig for andre åtseletere ved å drepe det. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ørna gjør byttet tilgjengelig for andre åtseletere ved å drepe det. Ørna er jo også en åtselseter, så det der går nok begge veier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå