Thyrus Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Hei jeg har et spørsmål om kjøp av små varer som blir sendt som brevpost av en nettbutikk. Jeg stusset litt over punk 11 på http://www.gamezone.no/index.php?main_page=conditions og syntes det er rart at de fraskriver seg leveringsansvar og vil selge meg en forsikring på levering. Hvem har ansvaret for at brevforsendinger kommer frem og kan en bedrift fraskrive seg ansvaret på den måten der? Jeg trodde at nettbutikken har ansvaret for forsendingen helt til er i minne hender. Noen som kan oppklare dette for meg? Endret 12. november 2007 av Thyrus Lenke til kommentar
riroil Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Brevforsendinger er det ingen sporing på, og ingen nettbutikker vil ta ansvaret for at den leveres. Velger du brevforsending så er det helt ditt eget ansvar. Med tanke på hvor mye post som forsvinner så synes jeg det er en dårlig løsning. Lenke til kommentar
Thyrus Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Hmm, hvilke lover og forskrifter frigjør nettbutikkene fra sitt leveringsansvar? Står klinkende klart i forbrukerkjøpsloven at levering først skjer når varen er i forbrukerens hender. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Riktig. Helt til du overtar det ansvaret ved å velge brevforsending. Dette står jo i betingelsene som du godtar. Endret 11. november 2007 av riroil Lenke til kommentar
Thyrus Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Betingelser eller avtaler kan ikke gi dårligere beskyttelse enn det forbrukerkjøpsloven garanterer (den er ikke fravikelig) og som sagt, den sier at selger er ansvarlig helt frem til varen er levert. Det at butikken velger å tilby et leveringsalternativ som ikke har sporing skal ikke få negativt utslag for meg som forbruker. Så er det en paragraf som sier at butikken ikke er ansvarlig så fort de sier de har puttet varen i et brev? Endret 11. november 2007 av Thyrus Lenke til kommentar
riroil Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Kan du henvise til disse punktene i forbrukerkjøpsloven? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Siden noen spekulerer på høyt nivå, samt andre som ikke gidder/ se i stickyen på toppen vil jeg enkelt klarere dette spørsmålet. Først går vi inn i fkjl. § 3 (1) for å kunne sette den delen av avtalen til side: Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Så leter vi oss fram til § 14 (1) som inneholder følgende bestemmelse: Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse. Denne paragarafen sender oss til § 7, som inneholder følgende bestemmelse: Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Altså, så har butikken ansvar fram til forbrukeren har motatt varen selv om den sendes med brev. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Jeg er usikker på Forbrukerkjøpsloven, men Kjøpsloven sier at ansvaret går over på kjøper i det varen er overlevert avtalt speditør. Dersom kjøper har fått valget mellom forsikret sending og ikke og velger det siste så er det kjøpers ansvar. Jeg synes det forøvrig er helt naturlig at det samme gjelder ved forbrukerkjøp. Dersom ikke så er det bare tull å tilby ikke-forsikrete sendinger, men det er da helt naturlig for selger å legge på prisen på alle sendinger som tilvarer forsikring. Alle kan velge det billigste fraktalternativet og så må selger erstatte for at kjøper er gjerrig eller for at kjøper lyver om at sendingen ikke er mottatt. Stemmer ikke helt hos meg. Edit: Det store spørsmålet er Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Når er dette? Forbrukerkjøpsloven sier også: § 5. Leveringsstedet Tingen skal holdes klar for henting på det stedet der selgeren hadde sitt forretningssted da kjøpet ble inngått. Hvis kjøpet ble inngått uten tilknytning til selgerens forretningssted, skal tingen leveres hos forbrukeren. ... Partene kan avtale et annet leveringssted. og § 8. Tilleggsplikter ved sendekjøp Skal selgeren sørge for at tingen blir sendt, plikter han eller hun å inngå de avtaler som trengs for å få tingen transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Skal ikke selgeren tegne transportforsikring for tingen, må han eller hun når forbrukeren ber om det, gi de opplysninger som forbrukeren trenger for å kunne tegne forsikring. Dette kan vel tolkes slik at Forbruker kan være ansvalig for å tegne transportforsikring. Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Forbruker velger at posten skal hente den for han, og da er varen levert forbrukeren ved avsendelse. Jepp, slik er Kjøpsloven og jeg tar det som en selvfølge at Forbrukerkjøpsloven også praktiseres slik. Endret 11. november 2007 av Panter Lenke til kommentar
riroil Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Forbruker velger at posten skal hente den for han, og da er varen levert forbrukeren ved avsendelse. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Forbruker velger at posten skal hente den for han, og da er varen levert forbrukeren ved avsendelse. Nei. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Forbruker velger at posten skal hente den for han, og da er varen levert forbrukeren ved avsendelse. Nei, nei, nei og atter nei. Når brevet er levert i postkassen, på postkontoret til den postansatte osv. så er brevet overlevert til transportør og ikke forbruker. Forbruker får først brevet når han har hentet det i postkassen sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå