Gå til innhold

Finnes det noen skikkelig små distroer med GUI?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en veldig liten og simpel linux distro, men har følgende kriterier:

• Må ha et GUI
  • Må ha støtte for browsing av Windows-nettverk (samba?) out of the box
  • Må kunne enkelt lage ZIP-arkiv (ala høyreklikk på filer -> lag arkiv)
  • Gjerne terminal og alle vanlige kommandoer/bins tilgjengelig.

Skal faktisk kun gjøre noe så banalt som å kjøre den virtuelt på Windows, og kun bruke den til å chmod'e filer. Har lett lenge, men klarer ikke å finne noen måte å sette en fil i en zip-arkiv til å ha +x om den pakkes ut på unix. Om noen vet om hvorvidt dette er mulig hadde jo det vært enklest...

Men kunne uansett vært greit å ha en linux litt lettere tilgjengelig i Windows (virtuelt). Da snakker jeg ikke om "pop-distroer" som gjerne tar flere GB, men noe som starter svært raskt og ikke vil knele Windows når det kjører. Ser for meg at det bør finnes distroer som har funksjonaliteten jeg trenger, på ca 100-200mb, og som klarer seg fint om jeg bare setter av 128MB ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter av bare 128 MB ram??

Før servern min ble en server, kjørte den knopixx fra live cd helt uten problemer.

Den hadde 128MB ram.

Så knopixx skal kunne kjøre fint der skulle jeg tru.

Men den er litt tyngre enn Puppy og DSL

EDIT:

Eller så kan du jo alltids prøve LFS (Linux From Scratch)

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Jeg liker SLAX godt, rask på selv trege PC med KDE, og du kan velge Xfce eller Fluxbox om du vil.

Legg til et genialt modul system og en versjon som heter KillBill så har du en vinner :)

PS.

Uansett hvilken distro, linux liker seg bedre mer noe mer ram, anbefaller 256 om du har muligheten for det, men om 128 er max skal alle nevnt i tråden funke.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Slax ser ut til å være midt i blinken! Ikke FOR lite slik som DSL gir inntrykk av å være, og heller ikke like tungt som en vanlig distro.

Men det er et problem, og det er at Slax tydeligvis ikke har støtte for ZIP? (i alle fall ikke gjennom simpel høyreklikk på fil). Finnes det noen enkel løsning på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...