Gå til innhold

Optisk utgang = stereo ONLY?


Anbefalte innlegg

Vel. Creative har da egentlig aldri hatt de "ultimate" lydkortene med mindre du har vært ute etter EAX.

My point exactly. Creative prøver å fremstå som om kortene deres er av overveldende bedre kvalitet sammenlignet med alle konkurrenter. Dette til tross for at de har valgt å ikke implementere en såpass essensiell funksjon... antakelig ønsker de å slippe lisensieringskostnader. Dette gjør Creative kort tilnærmet verdiløse i mine øyne.

 

Hva står det på skjermen? Hadde samme problemet tror jeg som du hadde. Bare trykk på "Effect" så kan du velge imellom forskjellige innstillinger. Kan anbefale å sette surround på fullt da du hører bakhøytalerne mer.

Da får du lyd i alle høyttalerene, men det er fortsatt bare oppskalert stereolyd. Poenget er at det er ønskelig med 6 diskrete lydkanaler, dvs. ekte 5.1 surround.

Endret av josef_stalin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du kjøre SPDIF. Funker ikke med vanlig musikk dette. Siden man heller ikke sitter midt i orkestrer når det spiller. Prøv med en dvd og sett programmet ditt til å kjøre Dolby Digital. Sett også filminnstillingene til 5.1. Dette vil ikke funke så godt med Flåklypa. Så finn en nyere action film. Top Gun, Gone in 60 seconds etc.

Lenke til kommentar
Hva står det på skjermen? Hadde samme problemet tror jeg som du hadde. Bare trykk på "Effect" så kan du velge imellom forskjellige innstillinger. Kan anbefale å sette surround på fullt da du hører bakhøytalerne mer.

 

 

Det er noe jeg ikke forstår. Jeg kjøpte det nåværende lydkortet mitt soundblaster x-fi extreme audio med en modul for optisk tilkobling på datakjeden fordi jeg ville ha surroundlyd på spill og film dersom kildene sendte det. Det er jo noe mange spill nå for tiden støtter. kundebehandleren SA det ville virke med det kortet og ikke på det realtek kortet jeg hadde før.

 

Men på surroundtesten som er på kortet får jeg bare front left og front right til å gi fra seg lyd. Siden det er et surroundoppsett på kortet, må det jo være meningen at man skal få surroundlyd fra testskjermen....ellers ville den vel ikke vært der. Hadde en lignende testskjerm på det gamle kortet, men hadde også der bare lyd på front left og right.

 

Når jeg installerte AC3 kodec programmet som var linket her, skjedde ingenting. Må det installeres i en spesiell mappe ?

Lenke til kommentar
Funker ikke med vanlig musikk dette. Siden man heller ikke sitter midt i orkestrer når det spiller.

Jeg tror vi snakker om å få 5.1 lyd fra kilder som er 5.1 i utgangspunktet. I alle fall gjorde jeg det ;)

Er lydkilden i stereo så er det ingen ting i veien med å overføre lyden i stereo.

 

Prøv med en dvd og sett programmet ditt til å kjøre Dolby Digital. Sett også filminnstillingene til 5.1. Dette vil ikke funke så godt med Flåklypa. Så finn en nyere action film. Top Gun, Gone in 60 seconds etc.

Stemmer, for filmer med AC3 eller DTS lyd kan man bruke SPDIF passthrough for å få 5.1 lyd... men i andre tilfeller (spill med 5.1, film med andre 5.1 lydformater, etc) er det verre. I disse tilfellene mener jeg at det ikke er godt nok å spille av i stereo og la recieveren mikse opp til surround! Real-time encoding er løsningen.

Endret av josef_stalin
Lenke til kommentar
Funker ikke med vanlig musikk dette. Siden man heller ikke sitter midt i orkestrer når det spiller.

Jeg tror vi snakker om å få 5.1 lyd fra kilder som er 5.1 i utgangspunktet. I alle fall gjorde jeg det ;)

Er lydkilden i stereo så er det ingen ting i veien med å overføre lyden i stereo.

Prøv med en dvd og sett programmet ditt til å kjøre Dolby Digital. Sett også filminnstillingene til 5.1. Dette vil ikke funke så godt med Flåklypa. Så finn en nyere action film. Top Gun, Gone in 60 seconds etc.

Stemmer, for filmer med AC3 eller DTS lyd kan man bruke SPDIF passthrough for å få 5.1 lyd... men i andre tilfeller (spill med 5.1, film med andre 5.1 lydformater, etc) er det verre. I disse tilfellene mener jeg at det ikke er godt nok å spille av i stereo og la recieveren mikse opp til surround! Real-time encoding er løsningen.

 

Testet akkurat å spille en film ved å stille inn på spdif i powerdvd programmet. Da kom det ingen lyd. Kun 4 høytalere funket fordi med 6 høytalere stilt inn (5.1) kom det bare lydefekter og musikk. Ikke talelyd.

Lenke til kommentar
Det er noe jeg ikke forstår. Jeg kjøpte det nåværende lydkortet mitt soundblaster x-fi extreme audio med en modul for optisk tilkobling på datakjeden fordi jeg ville ha surroundlyd på spill og film dersom kildene sendte det. Det er jo noe mange spill nå for tiden støtter. kundebehandleren SA det ville virke med det kortet og ikke på det realtek kortet jeg hadde før.

 

Men på surroundtesten som er på kortet får jeg bare front left og front right til å gi fra seg lyd. Siden det er et surroundoppsett på kortet, må det jo være meningen at man skal få surroundlyd fra testskjermen....ellers ville den vel ikke vært der. Hadde en lignende testskjerm på det gamle kortet, men hadde også der bare lyd på front left og right.

Det er en begrensning i teknologien her... Med digital tilkobling får du bare stereolyd, unntatt når lyden er enkodet i DTS eller AC3. Dette fungerer flott for DVD-filmer, (hvis avspilleren stilles inn riktig) men for spill trenger du en real-time enkoder for å få surroundlyd.

 

Når jeg installerte AC3 kodec programmet som var linket her, skjedde ingenting. Må det installeres i en spesiell mappe ?

Har ikke testet den, men jeg ser for meg at det er et program som skal kjøre i bakgrunnen. Les dokumentasjonen nøye..

Hvis du ikke får AC3-encoderen til å virke må du enten klare deg med stereo, bytte til analoge kabler eller skaffe et nytt lydkort som støtter f.eks. DTS Connect.

 

Testet akkurat å spille en film ved å stille inn på spdif i powerdvd programmet. Da kom det ingen lyd. Kun 4 høytalere funket fordi med 6 høytalere stilt inn (5.1) kom det bare lydefekter og musikk. Ikke talelyd.

Høres ut som trøbbel med senterhøyttaleren din.. sjekk tilkoblinger osv. Det kan også være verdt å teste med andre avspillingsprogrammer (Media Player Classic, VLC etc) i tilfelle det er en bug i PowerDVD.

Lenke til kommentar
Dersom jeg kjøper et lydkort med DTS connect....hva koster de? noen å anbefale?

 

Jeg var på utkikk etter lydkort da jeg bygde PC for noen måneder siden, her er de jeg vurderte: (alle skal ha DTS Connect hvis jeg husker rett)

 

- Auzentech HDA X-Plosion 7.1

- Auzentech X-Meridian 7.1

- Auzentech X-Fi Prelude 7.1

- Asus Xonar D2 (også Xonar D2X for PCI-express, men det er ikke på markedet ennå)

- Club3D Theatron Agrippa

- Bluegears b-Enspirer

- Razer Barracuda AC-1

 

Jeg vil tro Auzentech X-Fi Prelude er det beste for spilling, hvis du bryr deg om EAX og annen Creative teknologi. X-Fi Prelude bruker Creatives X-Fi lydprosessor og har dermed EAX 5.0, mens de fleste andre kortene i listen har EAX 2.0. Jeg endte ikke opp med noen av disse kortene, jeg fant nemlig ut at jeg kunne kjøpe hovedkort med DTS Connect-lydkort innebygd (Gigabyte)

 

Sjekk prisguiden for priser. Auzentech kortene er vanskelige å finne i Norge.

 

For å forklare markedsføringsnavnene på teknologien:

DTS Interactive - DTS realtime enkoder

DTS Neo:PC - algoritme for oppmiksing av stereo til surround (tilsvarende Dolby Pro Logic)

DTS Connect - samlebetegnelse som brukes for lydkort med DTS Interactive + Neo:PC

Dolby Digital Live - Det samme som DTS Connect men med Dolby Digital format i stedet

 

 

Fint om noen som har fått ac3dekoderen til å funke forteller her hvordan man går frem.....

Det kan tenkes at du mangler en ASIO driver til lydkortet ditt, prøv: http://www.asio4all.com/

Endret av josef_stalin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...