Gå til innhold

Optisk utgang = stereo ONLY?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

akkurat... du må ha noko anna enn stereo inn for å få anna enn stereo ut :p

 

du kan justere f.eks winamp til å gi lyd i 4 kanaler. men fortsatt stereo da. viss du har et spel som he surround så må du enten ha et lyd kort som omformer lyden til DTS eller Dolby digital slik at Z 5500 anlegget forstår kva lyd som skal til kva for ein høgtalar. viss ikkje so må du sikkert bruke analog tilkobling viss du har dette på lydkortet og anlegget. kjenner ikkje til z5500 men viss det har kabler for front/sub Rear og slikt så går dette ann. viss du derimot ser på DVD/Blu-ray plater så viss du bruker PowerDVD og velger i setup at du skal bruke SPDIF utgang så vil du få surround ut på den optiske så lenge Z5500 støtter DTS og Dolby digital decoding

Lenke til kommentar

Optisk (Toslink), i likhet med Coax, benytter S/PDIF-protokollen for å 'snakke sammen' med forsterkere o.l. I denne protokollen er det støtte for 2-kanals PCM stereolyd ikke ulikt .WAV-filer. Men i tillegg kan man bruke S/PDIF til å kun styre kommunikasjon når man ønsker å sende annen data. Eksempelvis om man ønsker å sende flerkanals Dolby Digital- (AC3) eller DTS-lyd. Ulempen er at for å kunne sende flerkanals lyd over S/PDIF (det vil si Toslink, Coax, osv.) så må lyden på forhånd være enkodet i et surroundformat forsterkeren din støtter. Ellers vil stereoen S/PDIF tilbyr bli brukt.

DVD-filmer inneholder som oftest Dolby Digital eller DTS. Da er lyden enkodet i Dolby Digital (AC3) eller DTS av filmstudioet før filmen ble trykket opp. Men dette gjelder ikke f.eks PC-spill. Her lages (renderes) lyden i sanntid, og om man ønsker å få dette som surround via en tilkobling som bruker S/PDIF-protokollen så må man ha en Dolby Digital- eller DTS-enkoder.

Det finnes nå flere lydkort som har en integrert prosessor som tar seg av Dolby Digital- og/eller DTS-enkoding i sanntid. Før disse lydkortene kom på markedet måtte man bruke programvare til å gjøre enkodingen, noe som trakk en del CPU-kraft.

 

Så med mindre du har et lydkort, eller programvare, som kan enkode i Dolby Digital eller DTS i sanntid vil du kun få stereolyd med mindre lydkilden på forhånd er enkodet i Dolby Digital eller DTS. Da kan du bruke AC3 pass-through til å bare videresende lyddataen til forsterkeren.

 

Eksempler på lydkort med Dolby Digital- og/eller DTS-enkoder er Auzentech HDA X-Plosion 7.1 og Club3D Theatron.

 

Jeg har skrevet mer om forskjell på begrepene Toslink, Coax, S/PDIF, AC3, osv, i dette innlegget :)

Lenke til kommentar
Hadde lest om noe lignendes før en plass, et prog som konverterte lyd fra spill til AC3... Var tydeligvis dette programmet :)

 

Heisan

 

Jeg vil også gjerne ha sorrundsound i anlegget når jeg spiller av filmer eller bruker spill. Jeg downloadet det lille programmet og startet exe filen. Ingenting mer skjedde. Finner ikke programmet på datamaksinen. Kan noen fortelle i enkle ordlag om hvor jeg skal bruke exfila eller hvordan jeg får dette igang ?

 

Hilsen Morten

Lenke til kommentar

For å oppsummere:

- Still inn mediaavspilleren din til å bruke SPDIF passthrough for DTS/AC3 lyd, så har du surround i de fleste filmer.

- For å få surroundlyd i andre tilfeller (f.eks. spill) må man enten ha et lydkort med DTS Connect/Dolby Digital Live eller bruke den nevnte software AC3 encoderen.

 

Faktisk hadde det innebygde lydkortet i det gamle nforce 2 chipsettet Dolby Digital Live encoder. Mitt nåværende hovedkort (Gigabyte X38) har DTS Connect.

 

Det er veldig skuffende at Creative ennå ikke har implementert denne funksjonaliteten, spesielt med tanke på at de liksom skal ha de "ultimate" lydkortene.

Lenke til kommentar
For å oppsummere:

- Still inn mediaavspilleren din til å bruke SPDIF passthrough for DTS/AC3 lyd, så har du surround i de fleste filmer.

- For å få surroundlyd i andre tilfeller (f.eks. spill) må man enten ha et lydkort med DTS Connect/Dolby Digital Live eller bruke den nevnte software AC3 encoderen.

 

Faktisk hadde det innebygde lydkortet i det gamle nforce 2 chipsettet Dolby Digital Live encoder. Mitt nåværende hovedkort (Gigabyte X38) har DTS Connect.

 

Det er veldig skuffende at Creative ennå ikke har implementert denne funksjonaliteten, spesielt med tanke på at de liksom skal ha de "ultimate" lydkortene.

mange gigabyte kort har realtek ALC889 kodeken som har DTS Connect

den er alså på GA-MA790FX-DS5 & GA-MA790FX-DQ6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...