Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

jeg vil ha signalforsterking, men får to nettverk

Anbefalte innlegg

heisann!

nå har jeg satt opp et nettverk bestående av 4 PC-er via kabel, og en bærbar via trådløs.

men så har jeg kommet oppi et par mindre problemer.... :blush:

alle stasjonære PC-er er koblet til en router via kabel, og fungerer på normal måte i første etasje.

problemet er at den bærbare skal brukes i to etasjer, og med en del betong imellom, betyr det at signalet må forsterkes.

den bærbare fungerer helt fint i det trådløse nettverket i første etasje, når den er koblet på samme router som de stasjonære.

i andre etasje er den derimot koblet på en annen router, og her er mysteriet.

routeren i andre etasje er koblet til den i første etasje fra LAN-port til LAN-port (ledning), men jeg ender opp med et separat nettverk i andre etasje allikevel, dvs. at i lista over trådløse nettverk på den bærbare må jeg manuelt bytte nettverk når jeg beveger meg fra en etasje til en annen.

det som er snålt er at på alle andre måter oppfører de seg som ett nettverk. når jeg først er koblet til nettverket i andre etasje, så får jeg fint tilgang til pcene i første etasje, på akkurat samme måte som at de er i samme nettverk. med ledning merker jeg altså ikkeno til dette, problemet er kun det at jeg må skifte nettverk på den trådløse.

jeg er ganske sikker på at jeg har slått av DHCP på routeren som kun skal virke som signalforsterker, dvs. "DHCP forward", som det stod på konfigurasjonssiden. EDIT: jeg har slått PÅ "DHCP forward"

grunnen til at jeg ikke er fornøyd er fordi det BØR være ganske sømløst, da den bærbare skal brukes over hele huset, og med begrenset\ingen tid til å vente på nettverksbytte ol. (det er på en arbeidsplass hvor den bærbare brukes i forbindelse med kundene, og hvor det er beregnet ganske nøyaktig hvor lang tid vi skal bruke)

dessuten har vi en skriver som er koblet til den ene stasjonære PC-en. det funker helt fint å skrive ut så lenge man er på det trådløse nettverket i første etasje, mens på nettverket i andre etasje bruker den UHORVELIG lang tid på å skrive ut på akkurat samme viset.

kort og godt; jeg vil ha kun ETT nettverk på den trådløse, og routeren i andre etasje skal kun fungere som et tilgangspunkt.

hva må jeg gjøre? :) (mulig dere ikke kan si akkurat hva jeg har gjort feil, men kanskje noen har en liste over vanlige ting å gjøre feil...?)

EDIT:dette tror jeg er routeren, eller så er det en modell som ligner veldig, både i utseende og features (begge er like, eller så godt som like)

takker for svar

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er akkurat det jeg har gjort.

så langt jeg vet så har jeg slått av DHCP på siste routeren og koblet sammen via lanportene. de fungerer også om ett nettverk når jeg bruker kabel, men på den trådløse kan jeg ikke gå fra en etasje til en annen uten å manuelt måtte bytte nettverk.

ellers fungerer det uten problemer, da alle datamaskiner og all deling er tilgjengelig over det hele. det er KUN det å måtte bytte nettverk på den trådløse som er irriterende. (og skriveren som funker uhorvelig tregt når man skriver ut fra den routeren som kun er satt til å fungere som svitsj).

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
>I have a LinkSys WRT54G in my home but it doesn't cover all areas. I

>want to extend the signal and am wondering if another LinkSys WRT54G

>would work.

Yes. Two ways to connect it:

1. Configure the 2nd WRT54G as an access point. Details and

instructions on request or just search this group. Run an ethernet

cable between the two WRT54G boxes between LAN ports. The WAN port on

the 2nd WRT54G goes nowhere. You can mix and match SSID and channel

assignments, but if you wanna try seamless roaming, they should both

have the same SSID and be on the same channel.

2. Use WDS (wireless distribution service). This works the same way

as the wired solution previous described, but without the ethernet

cable. However, there is 50% reduction in maximum thruput going

through the 2nd router via wireless. This should not be a problem if

your backhaul (Cable or DSL) is much slower than your wireless

connection. For WDS, both boxes will use the same SSID and channel.

Har ikke testet oppsett 1 men oppsett 2 fungerer utmerket.

Du slipper og lan kabel mellom boxene,så du kan sette box 2 hvor du vil bare den har bra kontakt med box 1.

WDS oppsett

http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=47118

Hastighetn på WDS link maxer ut på rundt 2,5 MB/s

Få det til å fungere uten kryptering først,så setter du på kryptering.

Endret av taz
Lenke til kommentar

vel, det er ganske enkelt å slå av DHCP, bruke LAN-porter, og sette lik SSID og kanal. i tillegg bør vel brannmuren være slått av, men akkurat her har jeg skjønt at man har mange muligheter. er på ganske tynn grunn her, men såvidt jeg har skjønt så kan man åpne hovedrouteren (DHCP`en) på visse porter, slik at de er åpne for alle pcene på nettverket, bortsett fra de som er innenfor router nr 2, den som kun skal fungere som aksesspunkt. slik kan man ha visse PC`er bak en sikrere brannmur enn resten, selv om de oppfører seg som om de er på samme nettverk ellers.

jeg tror jeg hadde noe slikt helt i begynnelsen, før jeg slo av brannmuren på routeren som er tilgangspunkt.

på WRTG54 satt jeg den på DHCP forward, satte den på router isteden for gateway, DHCP server satt jeg til 192.168.1.1, som er den boksen jeg vil at skal oppføre seg som router, mens den routeren jeg vil bruke som tilgangspunkt satt jeg til 192.168.1.2 for å komme inn på konfigurasjon. i tillegg kommer alle de tingene jeg hadde fikla på, som jeg dessverre ikke husker. på disse linksysrouterne var det en hel haug med innstillinger, men jeg tror man kommer langt med å tilbakestille alt, og bruke mest mulig av fabrikkinnstillinger, og ikke fikle på mer enn man absolutt må.

EDIT: hadde vært allright om noen proffer kunne utdype litt her :)

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...