Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Jeg kjører "safe", og har en 850w TT Thoughpower til å mate systemet mitt ;)

Hehe, holder nok greit den ja. ;)

Ville vært spennende å sett hvor mye Quad(Q6600e.l.)@3.8-4GHz og 4 vmodda HD3870 hadde krevd. :)

 

Til et 8800GT skulle en 300w av god kvalitet klare biffen med glans, og alle som sier en må ha 500w+ for noe slikt...
Problemet er jo å finne 300 Wattere av god kvalitet, og med nok Ampere på 12v til dagens skjermkort. :)

Men en Corsair VX450 e.l. er jo ideelt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja det hadde vært litt vel mye, men 180W for hele systemet med 8800GT, jeg skulle da tro at systemet brukte noe mer enn d, da er jo 300W PSU helt ok fremdeles, eller?

 

Til et 8800GT skulle en 300w av god kvalitet klare biffen med glans, og alle som sier en må ha 500w+ for noe slikt... :no:

Forsåvidt sant, men om du skal ha en quad klokka "to its limit" og samtidig kjøre to kraftige skjermkort (her blir det vel i teorien 4 med 2 stk 3870X2, sånn halvveis), da blir nok 300W for lite. Derfor pleier de fleste å kjøpe/anbefale 450W+ slik at man har litt å gå på. Bedre med litt for mye enn litt for lite :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hehe, holder nok greit den ja. ;)

Ville vært spennende å sett hvor mye Quad(Q6600e.l.)@3.8-4GHz og 4 vmodda HD3870 hadde krevd. :)

 

Ja det hadde vært spennende... problemet er at jeg har "bare" Phenom, og den krever ikke så mye strøm :!: skjermkortene derimot kommer til å suge ganske mye strøm :!: kortene er forresten pakket og sendes i morgen for å gjennomgå en "Ghost Edition" forvandling :w00t:

Lenke til kommentar
ja det hadde vært litt vel mye, men 180W for hele systemet med 8800GT, jeg skulle da tro at systemet brukte noe mer enn d, da er jo 300W PSU helt ok fremdeles, eller?

 

Til et 8800GT skulle en 300w av god kvalitet klare biffen med glans, og alle som sier en må ha 500w+ for noe slikt... :no:

kommer naturligvis veldig ann på resten av systemet.

Du klarer nok fint å overstige en 300W med en kraftig prosessorr. Klarer nok å dra en 400-450W med dette oppsettet og trekker vi ifra en ca 15% som strømforsyningen spiser (85% efficiency), så er det oppimot en 380W som blir dratt fra selve systemet. Med 8800GT så blir det kanskje en 50-60Watt mindre, men kommer allikevell over 300W.

Lenke til kommentar

 

litt off-topic: andrull klokken på på din Q6600 tenner meg, hvordan står multiplier og FSB og volt?

dessverre har jeg ikke godt nok kjølesystem for å kjøre den der i 24/7, og det ble utført i litt kaldere omgivelser enn vanlig. Og selv da så ble den nok fortsatt for varm på slike frekvenser. Med andre ord er 4,14Ghz å regne som maks overklokk, og ikke noen veldig stabil overklokk.

 

Må nok noe like oppunder 4Ghz for å få det nogenlunde stabilt i litt kaldere omgivelser. (åpent vindu)

 

frekvens = 4140Mhz, FSB = 460, MP = 9x, Vcore = 1,625V (for 3,9-4,0Ghz så er det ca 1,52V)

 

 

Lenke til kommentar
Virket som om Ultra gir noe bedre ytelse i spill. (og veldig mye bedre ytelse i crysis)

Ivhertfall i den testen, og er naturligvis bare et lite utvalg av spillene man har til rådighet.

Hvis du ser på testen til AnandTech, som jeg ser mye mer troverdig enn noe annet egentlig, hehe, så stiller køen seg en annen:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3209&p=5

 

Se forøvrig gjennom alle sidene av testen. Om 3870 X2 ikke blir en slager til 3000kr så vet ikke jeg :)

Alt avhenger av driverne ift. CF modusen kortet kjører i. Og ATI og drivere er ikke safe bet. Jeg venter å ser før jeg evt. bytter ut 8800GT. Vurderer det fordi jeg ønsker et Intel chipsett som ikke kan gi meg SLI uansett.

Lenke til kommentar

Har fått et problem som oppsto nå nettopp, eller som jeg oppdaget nettopp.

 

Mitt ene 3850 kort vil ikke bli med på CF, selvom det funket før. I CCC står CF på og hele pakka...

 

Eneste jeg kan huske som jeg har forandret i det siste er: Sølt cola i tastaturet, lastet nyere versjon av GPU-Z (nå viser den at jeg har CF, det gjorde den ikke før) og begynt å spille wow (det var her jeg merket det når jeg sjekket temps). Det ene kortet ligger på 88 grader og det andre på 55.

 

spør om screenshots etc hvis behov.

Lenke til kommentar

En 300W PSU holder nok ikke nei, for det første så trekker den det meste på 12v og ofte er det ikke der spesifikasjonene er tatt fra når de skriver hvor mange watt en modell har også har vi effektivitetsgraden som vanlighvis er mellom 70-80%

 

Så en 300W PSU vil ikke levere mer enn 240W på maks, du vil heller ikke stresse den for mye så man tar gjeren en modell som er et hakk høyere opp også ;)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Eller har jeg driti på draget nå :fun:
Lenke til kommentar

Centuss: LES :D

 

 

Er Catalyst A.I. enablet? Har du testet på et annet OS? Test et spill med timedemo med Cat A.I. enablet, kjør samme testen mad A.I. disablet, noen forandring i FPS? Everest v4.20.1212 beta viser om Crossfire er på under skjerm/GPU/ATI Crossfire!

 

Jeg skylder deg en øl min venn. :thumbup: Catalyst A.I sto disablet som default her av en eller annen grunn. Etter jeg enablet den gikk jeg fra ca 12500 til over 19000 i 3DMark06. Jeg har ikke engang tenkt på den Catalyst A.I engang jeg. Ja Ja, da er neste steg å koble til den andre skjermen å se om CF fremdeles holder seg aktivert

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Centuss: LES :D

 

 

Er Catalyst A.I. enablet? Har du testet på et annet OS? Test et spill med timedemo med Cat A.I. enablet, kjør samme testen mad A.I. disablet, noen forandring i FPS? Everest v4.20.1212 beta viser om Crossfire er på under skjerm/GPU/ATI Crossfire!

 

Jeg skylder deg en øl min venn. :thumbup: Catalyst A.I sto disablet som default her av en eller annen grunn. Etter jeg enablet den gikk jeg fra ca 12500 til over 19000 i 3DMark06. Jeg har ikke engang tenkt på den Catalyst A.I engang jeg. Ja Ja, da er neste steg å koble til den andre skjermen å se om CF fremdeles holder seg aktivert

 

Hva er Cat A.I.? Har kun vista, så har ikke testet på noe annet OS.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få lyd+bilde i HDMI-kabelen med 3870X2?

 

1. Du må bruke det adapteret som fulgte med skjermkortet ikke kabel som har DVI i den ene enden og HDMI i den andre om du bruker det.

 

2. Du må velge at du skal ha lyd ut via skjermkortet ditt i programvaren som fulgte med lydkortet ditt evnt ditt on-board lydkort ...

 

Er iværtfall sånn det er på min PC med et Maximus Formulla SE med on-board lyd.

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Så en 300W PSU vil ikke levere mer enn 240W på maks, du vil heller ikke stresse den for mye så man tar gjeren en modell som er et hakk høyere opp også ;)

 

Eller har jeg driti på draget nå :fun:

 

Jo, i min mening bør man jo dimensjonere PSU opp litt med tanke på last og ikke minst støy. De fleste strømforsyninger begynner å avgi passe med støy allerede ved 50% last, så drar systemet ditt 200-250W, så gå for minst 450-500W PSU. Man bør jo også tenke på at kanskje man har lyst til å putte noe kraftigere innmat i kassa si senere, og da trenger man jo litt mer strøm. Litt dumt å måtte bytte ut PSU senere i tillegg fordi man ikke tenkte framover.

Lenke til kommentar
Med mitt 8800GTS kjører jeg en HDMI-kabel fra pc til tv for å få bilde. I tillegg må jeg ha en stereoplugg fra pcen til tv-en for å få lyd.

 

Er det mulig å få lyd+bilde i HDMI-kabelen med 3870X2?

 

alle nyere ATI kort har innebygd lydbro/prosessor om jeg ikke tar feil? da går det i såfal uten noen ekstra tilkobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...