Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har også sett et utall tester mellom ati vs nvidia som nesten bare kjører spilltester som "its meant to be played" :roll:

 

 

Hehe fanboy :D

 

Jeg er ikkje fanboy men liker å ha det beste. Jeg skulle gjerne ha kjøpt et ATI kort nå hvis driverene hadde vært MYYYYYYYYYYE bedre ;)

 

Mitt forige ATI kort var x1950xtx, noe som jeg var veldig fornøyd med helt til 8800gtx kom i postkassa :)

 

Det nye ATI x2 kortet har mye potensial med bra drivere, noe som vises i f.eks Company of Heroes, et dx10 spill som ATI knuser nVidia på. Men hva hjelper det når jeg ikkje spiller bare ett spill, hehe... spiller ikkje dette spillet engang :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det driverene til ATI som er dårlig siden ATI yter svært dårlig med Crysis?

 

Lite vits å ha et kjempebra kort så lenge driverene er så dårlig at potensialet ikkje kan utnyttes :dontgetit:

 

Det blir liksom en Ferrari som er sperra på 60 km/t :cry:

Det er halve kosen med ATi. Dårlige drivere.

 

He-he.. Pervo. :)

 

Jeg vil si at driverne på langt nær er ferdig kodet for HD38n0-serien.

 

Har nå testet og benchet 2stk HS3850 (Sapphire) og ett HD3870(Powercolor), og driverne har issues så det holder.

Ser ihvertfall ut som de (naturlig nok kanskje) har fokusert på DX9/10 og gitt f*** i å teste DX8.

Det krasjer ihvertfall friskt i DX8-API'er ved en klokk over default, mens man kan klokke laaaaangt over stock i DX9/10-Api'er.

 

Joda, min erfaring er også at Nvidia er "konge" på å kode drivere(i forhold til ATI), om de ikke er "konge" på det beste kortet til enhver tid.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Legg merke til at mange tester unnværer å teste Crysis, bare pga ATI yter elendig med crysis. Feige folk :!:

 

Er det driverene til ATI som er dårlig siden ATI yter svært dårlig med Crysis?

 

Lite vits å ha et kjempebra kort så lenge driverene er så dårlig at potensialet ikkje kan utnyttes :dontgetit:

 

Det blir liksom en Ferrari som er sperra på 60 km/t :cry:

 

1210234_080120_R680_crysisnoaa_thumb.jpg

 

Jeg ville utelukke Crysis testen. Ut i fra hva jeg har lest så kan ikke Crysis bruke mer enn 128 shaders, dvs utnytter ikke alle 3870 sine shaders. 2 GT i SLI er 2x128.

Er vel heller da Crysis som er sperre på 60 km/t :cry:

Akurat det samme som ATI favoriserer Hl2 (eller gjorde?)

 

paper02gx8.png

 

 

 

Imponerende uansett hva fanboya mener, :p får vel vente å se hvilke resultater GX2 gir

Lenke til kommentar
Jeg ville utelukke Crysis testen. Ut i fra hva jeg har lest så kan ikke Crysis bruke mer enn 128 shaders, dvs utnytter ikke alle 3870 sine shaders. 2 GT i SLI er 2x128.

Der datt jeg nesten av stolen... :!: :!:

Det er det dummeste jeg har hørt idag!!

 

Crysis er overhodet ikke begrenset til 128 shadere.

 

Det er veldig mange spill som er TWIMTBP, nVidia bruker mye ressurser på å hjelpe spillprodusenter med alt fra hardware til debugging og optimalisering.

Lenke til kommentar
Har også sett et utall tester mellom ati vs nvidia som nesten bare kjører spilltester som "its meant to be played" :roll:

 

 

Hehe fanboy :D

 

Jeg er ikkje fanboy men liker å ha det beste. Jeg skulle gjerne ha kjøpt et ATI kort nå hvis driverene hadde vært MYYYYYYYYYYE bedre ;)

 

Mitt forige ATI kort var x1950xtx, noe som jeg var veldig fornøyd med helt til 8800gtx kom i postkassa :)

 

Det nye ATI x2 kortet har mye potensial med bra drivere, noe som vises i f.eks Company of Heroes, et dx10 spill som ATI knuser nVidia på. Men hva hjelper det når jeg ikkje spiller bare ett spill, hehe... spiller ikkje dette spillet engang :D

 

Fanboy jeg?Nei her i huset går det stort sett i nvidia.Har 8800GTX,7900GTX,x1900xtx og har nå handlet inn 2 HD3870.Sistnevnte pga høy ytelse kontra pris synes jeg.Er nærmest tilfeldig at jeg akkurat nå sitter med fler ati enn nvidia.De siste to årene har det nesten bare gått i nvidia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til info (til de som er samme sits):

Har nå flashet mitt Powercolor HD3870PCS med en "generisk" Bios fra ATI (776/1126).

Det hjalp på både stabilitet/klokking i forhold til original BIos.

Hjalp ingenting på viftestyring.

Som nevnt tidligere er viftekontakt "lobotomert" av Powercolor på disse korta.

Burde strengt tatt sendt det i retur, men nå klokker kortet godt og funker bra (med "hjemmemikket" viftestyring).

:)

Lenke til kommentar
[quote

Jeg ville utelukke Crysis testen. Ut i fra hva jeg har lest så kan ikke Crysis bruke mer enn 128 shaders, dvs utnytter ikke alle 3870 sine shaders.

Tror nok nesten du må finne deg en litt mer pålitelig kilde ja. :p

 

Ytelsen hadde nok vært EKSTREMT dårlig i Crysis (på ATI kort), om det bare hadde støttet 128 shadere.

Uansett om det er konspirasjon, eller dårligere drivere, så er det faktum at nvidia har jobbet veldig mye for å få best mulig ytelse i Crysis, og at sluttbrukeren vil få bedre ytelse i Crysis med Nvidia kort/SLI.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Altså:

Dersom en spillprodusent og en skjermkortprodusent samarbeider om å få best mulig ytelse i ett gitt spill, så er vel ikke det galt/konsiparsjon?

Bare "fanbois" som kan tro slikt. :)

 

For de av oss som bencher ATI/Nvidia om hverandre er det lett å se at ATI scorer stort i typisk vertex shadere, mens Nvidia pryler ATI i pixel shadere, med noen unntak (type kort).

Også avhengig av om det er DX8/9++.

(Hvis jeg husker rett nå da). :)

 

Så da er det jo om å gjøre å designe/kode ett gitt spill til å bruke shaders/textures/etc. slik at det gir best mulig ytelse gitt f.eks. Nvidia?

Eller mener noen her at spillprodusenter helst skal kode to versjoner av ett spill for å gjøre det mer rettferdig mellom ATI og Nvidia.

 

"Me not think so"...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Både ati og nvidia har vel samarbeidet med spillprodusenter slik jeg har forstått det.Det er selvfølgelig fint for spillere og produsent.

 

Den siste tiden har nvidia vært så til de grader kongen på haugen.Kan det være at spillprodusenter i den forbindelse har samarbeidet mye med nvidia i den perioden,slik at spillene har "glidd" inn i nvidias fordel sakte og sikkert?

 

Dette er kun et spørsmål til den/de som har greie på det,og ikke noe lumsk fanboy tankegang :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fant mer ut igår(natt) om problemene med HD38n0 (spesielt 3870).

 

AMD har en teknologi - AMD Powerplay - egentlig beregnet for bærbare (med ATI-grafikk).

Denne "klokker" *og* "volter ned" skjermkortet under idle/desktop. *Mye* (i forhold til det jeg har sett tidligere av skjermkort fra ATI/AMD).

 

Dette gir vedlig gode resultater mtp strømforbruk idle slik man har sett i diverse review.

 

Problemet er at når man klokker (ett stykke over stock), og Powerplay "slår inn" gir det "hakking" og gjerne totalt krasj (black-screen).

Powerplay styres av GPU-aktivitet og det skal ikke mye til før det slår inn, selv under "games" utifra det jeg har opplevd selv (og lest mange frustrerte tråder på nettet).

 

Dersom man bruker ATI-Tool vil man se at watt-forbruk øker med 20w (idle) og temp med ca. 10 grader (idle)

Det gjelder ihvertfall mitt Powercolor HD3870 (leser av watt bak på PSU).

Når da Powerplay *likevel* prøver å "slå inn" og ATITool har satt klokk (overstyrt ATI Overdrive) da går det galt.

Svart skjerm, "hardlock" = reset.

 

Har sett tilsvarende symptomer på de to HD3850 jeg har, men ikke så ille som på dette HD3870.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Etter å ha oppdatert meg på prisguiden igjen (etter en liten pause) så synes jeg at Hd 38xx serien har tatt virkelig av i prisene iforhold til 8800GT 512MB som nå ligger lavest på 1687kr (i tillegg vanskelig å få tak i). HD 3870 ligger under 1500kr og er lett å få tak i.

 

ATI\AMD har virkelig klart å presse ned prisene bra syns jeg! Vil faktisk si at de leder kampen i ytelse.vs.pris-forstand nå! (3870.vs.8800GT) :cool:

 

GO ATI\AMD :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...