Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt disse delene til en pc jeg skal ha:

E8400 3,0GHz

HD3850

4GB 1000MHz

på et P35 hovedkort

 

Hvor mange 3DMarks vil jeg få sånn ca? :) Hvis jeg klokker litt, det som går stabilt på stock kjøler, hvor mange poeng kan jeg få da? :D

 

Man snakker ofte om 3DMarks når man snakker om hvor bra et skjermkort er, men viser dette seg like godt i et spill? Så hvis jeg får 10000 3DMarks, mens en annen får 20000 3DMarks, vil han da få dobbelt så mange FPS i feks Crysis som meg da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei absolutt ikke. På dagens spillmarked så har 3Dmark 06 rett og slett blitt for gammelt, og gir ikke god nok pekepinn for dagens spill. På den andre siden så har aldri 3Dmark vært noe stort mer enn en pekepinn.

 

En PC kan være kjempegod i et spill, men yte helt horribelt i et annet. Crysis setter store krav til skjermkort, og da spesielt minnet på skjermkortet. Med dagens kraftige skjermkort så blir 3Dmark 06 begrenset av prosessor, og høyere prosessorhastighet gir god poengøkning i 3Dmark 06.

 

Eksempel: Et 8800GTS 320MB yter kanskje en 10-11 000 poeng i 3Dmark 06 med en Quad-core, men yter i Crysis helt horribelt(om den klarer å kjøre spillet overhode) på high/veri High grafikk i høyeoppløsninger. Kanskje en 1FPS pga minnebegrensninger.

 

Et annet oppsett med en Dual-core og 8800GTX/Ultra yter kanskje akkurat det samme i 3Dmark 06, men kan yte oppimot en 20 ganger mer i Crysis.

 

Det var kanskje et "worst case scanario", men min poeng var at 3Dmark og forskjellige spill krever forskjellig av hver komponent, og dens egenskaper. Drivere er også forskjellig optimalisert, og et ATI kort yter gjennomsnitlig høyere i 3Dmark 06, mens Nvidia kort yter gjennomsnitlig høyere i Crysis.

 

I mitt tilfelle så gir 9800 GX2 meg oppimot en 20 000poeng, mens med samme system så ga 8800GTX meg oppimot en 15 000 poeng. I Crysis ved 1920x1200 i oppløsning så ga faktisk 8800GTX noen få prosent høyere ytelse. (jeg sier ikke at det er bedre på generelt nivå, for 9800GX2 er som regel alltid bedre, men ved så høye oppløsninger så har 9800GX2 for lite minne)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
12-15K ettersom hvor mye du klokker

 

HD3850 med en godt klokket Quad (opp mot 4Ghz) vil klare noe over 11k.

Dual core har ikke "nubb".

15k er mulig i crossfire, ja.

 

Jeg ser her bort fra "xs.org-klokk" (LN2, 5.5++Ghz, modded kort..osv).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

snakker om 4-4.5Ghz som er mulig med E8400 og vmod ......

Har selv testa det ut på TG08 ....

 

Da synes jeg du bør dokumentere det ved en link til ORB. :)

Min [email protected] blir lett slått i 3DM06 av en [email protected] med samme skjermkort, inkludert HD3850.

Over 12k er nok mulig med *ett* (eventuelt moddet) HD3850, men ikke 15k.

Selv med LN2 og "Hipro-klokk" på kortet.

Men jeg kan ta feil, og da er det bare å dokumentere at jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar
Min [email protected] blir lett slått i 3DM06 av en [email protected] med samme skjermkort, inkludert HD3850.

Over 12k er nok mulig med *ett* (eventuelt moddet) HD3850, men ikke 15k.

Selv med LN2 og "Hipro-klokk" på kortet.

Men jeg kan ta feil, og da er det bare å dokumentere at jeg tar feil. :)

Ja, hvis livet ditt dreier seg om 3Dmark06 bør man absolutt kjøpe quad core. Men i reell spilleytelse er nok en høyt klokket dual-core bedre. Ikke minst avgir den langt mindere varme.

 

Kjørte lenge min E8500 på 4.3, men på grunn av en dell ustabilitet (som viste seg være på grunn av 8.3/8.2 dritt-driverne) kjører jeg den nå "bare" på 3.8 (400Mhz FSB). Merker ingen forskjell i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Misantropen:

Kryp tilbake til det hølet du kom fra.

Dine usaklige kommentarer kan du holde for deg selv.

Du har demonstert nok hvor lite peil du har med all sutringen om driver og annet "knot".

:thumbdown:

Ikke nødvendig å slenge uskaligheter om spillytselse vs. 3dmarks.

Du er ikke den eneste som er klar over dette.

Og det var 3Dmarks og HD3850 som *jeg* og *The Gost" småkrangler om. :)

Lenke til kommentar
@Misantropen:

Kryp tilbake til det hølet du kom fra.

Dine usaklige kommentarer kan du holde for deg selv.

Du har demonstert nok hvor lite peil du har med all sutringen om driver og annet "knot".

:thumbdown:

Ikke nødvendig å slenge uskaligheter om spillytselse vs. 3dmarks.

Du er ikke den eneste som er klar over dette.

Og det var 3Dmarks og HD3850 som *jeg* og *The Gost" småkrangler om. :)

Jeg kan bare se usakligheter fra din sider her, jeg :).

Lenke til kommentar

Det var en gang da jeg fikk opp mot 12 000 3Dmark med mitt oppsett (bare 2GB da..). Dette fikk jeg både i Vista og XP 64 bit! Brukte da driver 8.2.

 

Men så fort 8.3 kom sank scoren min ned i 9800 3d marks! Har dog bare prøvd denne i Vista 64 bit. Men det som er rart er at jeg ikke får noe bedre når jeg skiftet til 8.2 igjen bare for å prøve... Er ikke 9800 3Dmarks litt lite med mitt oppsett og 8.2 drivere i Vista 64 bit?!

 

 

 

btw. Er det vanlig å klare maks 3.2GHz (ca stabilt) med E6600 og stock kjøler?

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@Misantropen:

Kryp tilbake til det hølet du kom fra.

Dine usaklige kommentarer kan du holde for deg selv.

Du har demonstert nok hvor lite peil du har med all sutringen om driver og annet "knot".

:thumbdown:

Ikke nødvendig å slenge uskaligheter om spillytselse vs. 3dmarks.

Du er ikke den eneste som er klar over dette.

Og det var 3Dmarks og HD3850 som *jeg* og *The Gost" småkrangler om. :)

Jeg kan bare se usakligheter fra din sider her, jeg :).

 

Så da bare misforstod jeg det utsagnet om..

Ja, hvis livet ditt dreier seg om 3Dmark06 bør man absolutt kjøpe quad core

Er ikke det usaklig i den konteksten det stod i så vet ikke jeg...

 

På den annen side overreagerte jeg "noe"... ser det nå.

 

Beklager det. :blush:

Lenke til kommentar
Min [email protected] blir lett slått i 3DM06 av en [email protected] med samme skjermkort, inkludert HD3850.

Over 12k er nok mulig med *ett* (eventuelt moddet) HD3850, men ikke 15k.

Selv med LN2 og "Hipro-klokk" på kortet.

Men jeg kan ta feil, og da er det bare å dokumentere at jeg tar feil. :)

Ja, hvis livet ditt dreier seg om 3Dmark06 bør man absolutt kjøpe quad core. Men i reell spilleytelse er nok en høyt klokket dual-core bedre. Ikke minst avgir den langt mindere varme.

 

Kjørte lenge min E8500 på 4.3, men på grunn av en dell ustabilitet (som viste seg være på grunn av 8.3/8.2 dritt-driverne) kjører jeg den nå "bare" på 3.8 (400Mhz FSB). Merker ingen forskjell i praksis.

Det finnes noen få unntak hvor QUAD kan være et bedre spillplattform valg. Eks. så kjører jeg 4-6 instanser av EVE-Online på samme PC samtidig. Min DC går i blåskjerm ved 4 instanser selv med affinity kontrollert satt, men en QC gjør jobben vesentlig bedre.

 

Før man sier at dette er "særdeles uvanlig" så er det ca. 250.000 aktive EVE-Online kontoer og de aller fleste som spiller kjører flere windowed instanser samtidig. Og nei, det er ikke GPU som begrenser dette.

 

TL1000S:

Hehe vi får alle lov til å vise noen "følelser" av og til :)

 

 

EDIT:

Forøvrig ser DC bluescreen ved ekstrem CPU last ut til å være løst med høyere vcore. Her merker man virkelig at man tyner grensene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Min [email protected] blir lett slått i 3DM06 av en [email protected] med samme skjermkort, inkludert HD3850.

Over 12k er nok mulig med *ett* (eventuelt moddet) HD3850, men ikke 15k.

Selv med LN2 og "Hipro-klokk" på kortet.

Men jeg kan ta feil, og da er det bare å dokumentere at jeg tar feil. :)

Ja, hvis livet ditt dreier seg om 3Dmark06 bør man absolutt kjøpe quad core. Men i reell spilleytelse er nok en høyt klokket dual-core bedre.

Hvorfor nøye seg med en lavere klokket Quad? :D

Tjener også godt på å ha quad når spillene/programmene som støtter dual-core klikker. Eller kjører alle Linux/tabubelagt tema. :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg gjentar:

 

Beklager til Misantropen.. jeg overreagerte *i overkant*. :(

 

Det var en bi-effekt av å nettopp ha vært utsatt for dårlig service av Komplett. :mad:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har testa 2stk 3870 i crossfire, Kjører default setting på skjermkorta

Driver 8.3

OS Vista 32Bit

Ram: OZC 2GiB PC2-9200

HK: Maximus Formula

CPU:CPU Core 2 Quad Q6600 klokka til 3.200GHz

 

Jeg kjørte dette systeme i 3dmark06, jeg fikk 16050 eller no i score.

Er dette litt lav score?

 

Bilder kommer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...