Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet er at dette koster, og da begynner forbrukerene å rynke på nesen med en gang. Ser ut som flesteparten vil ha en så billig psu som mulig, av en eller annen grunn. Selv om dette er datamaskinens viktigste komponent.

 

Enig, legg penger i en god PSU... Er bare å lese på forum om folk som har ødelagt komponener på grunn av dårlig PSU..

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper Zalman MFC2 så har den innebygd strømavleser...
Kjekt tips.

 

Hvorfor begynner ikke PSU produsentene å integrere dette i produktene sine, og gjerne med LCD display link til fronten?

 

 

Min PSU viser støm forbruk på alle ledninger fra PSU... Det er en GigaByte OdinGT

 

post-147791-1206561217_thumb.jpg

 

Edit:

quote feil og link feil :whistle:

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

hva burde være en "ok" 3dmark score med dette?

 

HIS 3870x2

Cat8.3 / "hotfix" (har ikke merket noe forskjell fra 8.3 og "hotfix" pakken. eneste forskjellen er at CCC krasjer ut i eningen med hotfix driverene)

AMD Opteron 185@3ghz

4gb ram

Windows XP Pro

 

grunnen til jeg spør er at jeg "oppgraderte" fra ett 8800gtx til ett 3870x2 kort og la merke til at spillene mine går tregere så jeg lastet ned 3dmark06 for å se hva slags score jeg fikk med det nye kortet.

~6700 i 3dmark06 er vel vitterlig feil?

 

etter hva jeg kan huske så hadde jeg rundt 10k med gtx kortet og 3870x2 skal vel greie mye mer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Prelude:

Ja, det er helt klart en tragisk dårlig score.

Men sikkert korrekt dersom du har "greid" å installere feil driver.

 

Foreslår at du avinstallerer driver, kjører driver-cleaner (fjerne alt av Nvida/ATI) før reboot.

 

Så installerer du drivere som fulgte med i esken for kortet ditt.

Og rapporterer tilbake resultat. :)

Lenke til kommentar
hva burde være en "ok" 3dmark score med dette?

 

HIS 3870x2

Cat8.3 / "hotfix" (har ikke merket noe forskjell fra 8.3 og "hotfix" pakken. eneste forskjellen er at CCC krasjer ut i eningen med hotfix driverene)

AMD Opteron 185@3ghz

4gb ram

Windows XP Pro

 

grunnen til jeg spør er at jeg "oppgraderte" fra ett 8800gtx til ett 3870x2 kort og la merke til at spillene mine går tregere så jeg lastet ned 3dmark06 for å se hva slags score jeg fikk med det nye kortet.

~6700 i 3dmark06 er vel vitterlig feil?

 

etter hva jeg kan huske så hadde jeg rundt 10k med gtx kortet og 3870x2 skal vel greie mye mer?

 

 

Sjekk at Catalyst AI er satt på, og er satt til advanced. Dette er i catalystcenter.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper Zalman MFC2 så har den innebygd strømavleser...
Kjekt tips.

 

Hvorfor begynner ikke PSU produsentene å integrere dette i produktene sine, og gjerne med LCD display link til fronten?

 

Problemet er at dette koster, og da begynner forbrukerene å rynke på nesen med en gang. Ser ut som flesteparten vil ha en så billig psu som mulig, av en eller annen grunn. Selv om dette er datamaskinens viktigste komponent.
Denne logikken ser jeg ikke... vi entusiaster betaler allerede gladelig 1000,- for en god PSU, hvorfor skulle vi ikke betale 1200,- for samme PSU med denne ekstra funksjonen? Jeg vet jeg hadde gjort det siden jeg synes det er greit å ha oversikt over dette og gjerne skulle hatt det når jeg allerede betaler mye for en PSU.

 

Problemet er at dette koster, og da begynner forbrukerene å rynke på nesen med en gang. Ser ut som flesteparten vil ha en så billig psu som mulig, av en eller annen grunn. Selv om dette er datamaskinens viktigste komponent.
Enig, legg penger i en god PSU... Er bare å lese på forum om folk som har ødelagt komponener på grunn av dårlig PSU..

Som sagt jeg følger ikke logikken din heller. Min tanke var at dette skal være funksjonalitet på allerede dyre og gode PSU'er. Folk som kjøper billig bryr seg ikke om funksjonalitet.

 

Det ville vært totalt ulogisk å putte fordyrende funksjonalitet i billig PSU'er.

 

EDIT:

Vi får sikkert noen hint om "OT", men slikt må man tåle når diskusjoner spinner inn på viktige bindeledd til det man diskuterer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
hva burde være en "ok" 3dmark score med dette?

 

HIS 3870x2

Cat8.3 / "hotfix" (har ikke merket noe forskjell fra 8.3 og "hotfix" pakken. eneste forskjellen er at CCC krasjer ut i eningen med hotfix driverene)

AMD Opteron 185@3ghz

4gb ram

Windows XP Pro

 

grunnen til jeg spør er at jeg "oppgraderte" fra ett 8800gtx til ett 3870x2 kort og la merke til at spillene mine går tregere så jeg lastet ned 3dmark06 for å se hva slags score jeg fikk med det nye kortet.

~6700 i 3dmark06 er vel vitterlig feil?

 

etter hva jeg kan huske så hadde jeg rundt 10k med gtx kortet og 3870x2 skal vel greie mye mer?

 

 

Sjekk at Catalyst AI er satt på, og er satt til advanced. Dette er i catalystcenter.

 

Er ikke dette bare for enkeltkort. Mente man ikke skulle sette advanced da det er to kort i crossfire?

Lenke til kommentar
Sjekk at Catalyst AI er satt på, og er satt til advanced. Dette er i catalystcenter.

 

Er ikke dette bare for enkeltkort. Mente man ikke skulle sette advanced da det er to kort i crossfire?

 

Den må vere på ved bruk av 3870x2 også, vist ikke bruker den bare en av gpuene.

Lenke til kommentar

etter en formatering og installasjon av hotfix pakken så oppnår jeg nå 8100 poeng med catalyst ai på normal, med advanced så får jeg 8200 :s

 

det som er litt merkelig er at det lagger alltid på de samme stedene i testen, f.eks i canyon flight hvor vi ser kanonene på "båten" blir gjort klare har jeg 130fps og når vi da ser vannet under med det sjømonsteret som stiger mot overflaten så har jeg ca 100fps men med det samme monsteret bryter overflaten så detter fps til 4 og alt lagger og hakker som bare det etterpå.

sånn er det i alle testene, alt går bra en stund og så plutselig så går alt nedenom og hjem..

 

Jeg skal prøve ett par andre eldre driver-pakker senere men først.. til tannlegen og ta en rotfylling :scared:

Lenke til kommentar
Sjekk at Catalyst AI er satt på, og er satt til advanced. Dette er i catalystcenter.

 

Er ikke dette bare for enkeltkort. Mente man ikke skulle sette advanced da det er to kort i crossfire?

 

Den må vere på ved bruk av 3870x2 også, vist ikke bruker den bare en av gpuene.

 

Jeg mener da at denne har stått på standard før og jeg har fått vesentlig større score i 3dmark enn når jeg har kjørt med et kort. Så hvis jeg får mer med advanced så er jo det bare positivt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
etter en formatering og installasjon av hotfix pakken så oppnår jeg nå 8100 poeng med catalyst ai på normal, med advanced så får jeg 8200 :s

 

En normal grei score med tilsvarende CPU for *ett* HD3870. (Har selv ca. 11k med HD3870 + X2 6000+ @3.4).

 

Så jeg tviler sterkt på at du får XF aktivert med de driverne du bruker.

 

Kan godt være at det er XP som er problemet.

(Har konsekvent brukt Vista i det siste nettop mtp XF).

Lenke til kommentar

det er akkurat det jeg tenker, at Crossfire ikke er aktivert.

 

hvordan i all verden jeg skal greie å få slått det på vet jeg ikke, der er ikke noe Crossfire valg i kontroll-panelet til driverene og Catalyst AI ikke gjør noe nevneverdig på ytelsen min.

 

Edit:

Jeg lastet ned GPU-Z fra techpowerup.com og det programmet sier følgende.

 

post-5017-1206627953_thumb.jpg

 

Crossfire er visst aktivert, men det jeg stusser på er nederst på vinduet markert i blått hvor jeg kan velge mellom to oppføringer at "ATI Radeon HD 3870 X2"

Velger jeg nr.2 så får jeg følgende.

post-5017-1206628485_thumb.jpg

 

noen andre enn meg som legger merke til to forkjellige bioser (mindre revisjoner eller builds sånn jeg ser det) og forskjell på standard klokke og minnehastighet?

dette skal vel ikke være slik?

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
etter en formatering og installasjon av hotfix pakken så oppnår jeg nå 8100 poeng med catalyst ai på normal, med advanced så får jeg 8200 :s

 

det som er litt merkelig er at det lagger alltid på de samme stedene i testen, f.eks i canyon flight hvor vi ser kanonene på "båten" blir gjort klare har jeg 130fps og når vi da ser vannet under med det sjømonsteret som stiger mot overflaten så har jeg ca 100fps men med det samme monsteret bryter overflaten så detter fps til 4 og alt lagger og hakker som bare det etterpå.

sånn er det i alle testene, alt går bra en stund og så plutselig så går alt nedenom og hjem..

 

Jeg skal prøve ett par andre eldre driver-pakker senere men først.. til tannlegen og ta en rotfylling :scared:

Dette er sannsynligvis den såkalte Powerplay bugen, som gjør at kortet spretter ned i Low-Power 3D Mode og dermed skaper store problemer.

 

1. Gå inn i Catalyst Control Center og Profiles Manager.

2. Skriv så inn ett profilnavn, fks "Test". Trykk på "all CCC settings" og deretter Save. Trykk Activate & Close.

3. Søk etter og finn filen( i dette tilfellet "Test.xml" ) som inneholder profil-informasjonen. Her kan du forandre ting i profilen du ikke får tilgang til i CCC. Åpne den med notepad eller lignende.

4. Forandre de følgende delene av filen slik at de blir identiske med det jeg viser her.

		<Feature name="CoreClockTarget_0">
	  <Property name="Want_0" value="82595" />
	  <Property name="Want_1" value="82595" />
	  <Property name="Want_2" value="82595" />
	</Feature>
	<Feature name="MemoryClockTarget_0">
	  <Property name="Want_0" value="90019" />
	  <Property name="Want_1" value="90019" />
	  <Property name="Want_2" value="90019" />
	</Feature>
	<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
	  <Property name="Want_0" value="1304" />
	  <Property name="Want_1" value="1304" />
	  <Property name="Want_2" value="1304" />
	</Feature>

............

	<Feature name="CoreClockTarget_1">
	  <Property name="Want_0" value="82595" />
	  <Property name="Want_1" value="82595" />
	  <Property name="Want_2" value="82595" />
	</Feature>
	<Feature name="MemoryClockTarget_1">
	  <Property name="Want_0" value="90019" />
	  <Property name="Want_1" value="90019" />
	  <Property name="Want_2" value="90019" />
	</Feature>
	<Feature name="CoreVoltageTarget_1">
	  <Property name="Want_0" value="1304" />
	  <Property name="Want_1" value="1304" />
	  <Property name="Want_2" value="1304" />
	</Feature>

Target_0 er den første GPUen og Target_1 er den andre. Dette gjør enkelt og greit at klokkehastigheten( og voltagen ) blir den samme for Low-Power 3D Mode som for High-Power Mode; dermed gjør det ikke noe om kortet går ned i Low-Power Mode.

 

Start PCen på ny( muligens unødvendig, men greit være sikker ), aktiver profilen og prøv 3DMark igjen.

Lenke til kommentar

ja da jeg var i land med prosjektet. det hadde middels vanskelighets grad og opplevdes som om at man ødela allt man hadde av garanti :)

 

issues: man bruker nest innerste hull, da er det litt for trangt til og få den inn i de 4 hullene, men tar man litt i så går det.... følte meg litt uvell under prosessen

 

måtte klippe bort noen kjøleribber på den ene for det dekket 6 pins kontakten. men det gikk bare fint. måtte montere kjøleren med kontakten i. legger ved et bilde av dette

 

temeraturene er helt enormt bra. gjordet 2 tester i 3dmark. full gass og laveste start volt (brukte her en motstand som kommer med noctua vifter) og da var det nesten så viftene måtte ha hjelp :)

 

full gass: idler det på 32 og loader på 56 grader, det posetive her var at HELE kortet ble kaldt så dette er nok bra for klokking

 

laveste volt : idle 39 og load 69 grader. da kan jeg ikke høre kortet

post-70872-1206694986_thumb.jpg

post-70872-1206695005_thumb.jpg

post-70872-1206695022_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...