Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som med 8800GTX 630M, og alle mine andre skjermkort, har jeg nå testet Doom3 på CrossFire med HD3870. I 1600x1200 4xaa 8xaf Ultra settings fikk ATI kortene 159FPS. Til sammenligning fikk 8800GTX kortet 132FPS. Ingame 4xaa benyttet på begge.

De få andre spillene jeg har fått testet viser samme prosentvise økning fra 8800GTX 630/2000, så ikke så galt sålangt anngående ytelse. Men, merker noen bugs med disse i crossfire i ett og annet spill, men kan leve med noen barne sykdommer, ett kort drar jo det meste om crossfire må slås av;) Får bare håpe ATI setter litt extra fokus på crossfire fremover, siden mange Intel chipset eiere nå vil gå for en slikt løsning, SLI blir det vel aldri noe av ser det ut til...

 

På overklokkings siden ser disse ut til å legge seg der de fleste andre ligger, 850/2400 virker 24/7 stabilt..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Noen som har teoretisert om hvorvidt man kan bruke to 3870x2 kort på f.eks. et X38 basert hovedkort og oppnå quad-crossfire? Eller er det kun 790FX baserte kort som kan støtte 4 veis crossfire?

 

det er kunn FX kort som støtter 4xCrossfire :yes:

 

 

 

mener du tar feil her, slik jeg har skjønnt det virker visst 3870 x2 bare fint på X38 chipsett? blir Quad CF i CF for og si det mest mulig avansert :thumbup:

 

ser mange som henger seg opp i 3Dmark, ingen spiller 3d mark og kjører man 3dmark så burde det kjøres med AA og AF, med så mye graphics power er ikke cpu med med AA og AF avslått og kun 1280/1024 i oppløsning. vet at alle reviews gjør dette men jeg mener at det blir bare feil.

Lenke til kommentar
Noen som har teoretisert om hvorvidt man kan bruke to 3870x2 kort på f.eks. et X38 basert hovedkort og oppnå quad-crossfire? Eller er det kun 790FX baserte kort som kan støtte 4 veis crossfire?

 

det er kunn FX kort som støtter 4xCrossfire :yes:

 

 

 

mener du tar feil her, slik jeg har skjønnt det virker visst 3870 x2 bare fint på X38 chipsett? blir Quad CF i CF for og si det mest mulig avansert :thumbup:

 

ser mange som henger seg opp i 3Dmark, ingen spiller 3d mark og kjører man 3dmark så burde det kjøres med AA og AF, med så mye graphics power er ikke cpu med med AA og AF avslått og kun 1280/1024 i oppløsning. vet at alle reviews gjør dette men jeg mener at det blir bare feil.

 

Mulig at du har rett i det. Så nettopp at du kan kjøre 2x 3870x2 kort på AMD-X... altså lillebror kortet til AMD-FX, så det går sikkert på Intel X38 også :blush:

Lenke til kommentar

Ja det SÅ jeg, men jeg tviler på at han vil få noe bedre performance av å kjøpe HD3870..kortet danker ikke ut GTX, hvertfall ikke i noen tester jeg har sett, det gjenstår å teste det selv, å kjøpe dette kortet nå er vel ikke nødvendig siden GTX er ganske bra fra før av.

 

Jeg er spent på quadfire jeg ass, lurer på hvordan det kommer til å gå, hadde vært typisk at det kommer til å være så mye nedturer ved det at det ikke er noe vits nesten :p

Får håpe på det beste:)

Endret av Sk8on
Lenke til kommentar

Det hjelper litt å sette opp PCI-E frekvensen på P965 (og P35) for å "reparere" litt på 16X/4x løsningen på dette chipsettet:

 

3DMark 2006: 16987 poeng -> 17168 poeng

3DMark 2003: 55484 poeng -> 57588 poeng

Doom3 1600x1200 4xAA 8xAF: 158.1FPS -> 167.0FPS

 

Gikk fra 100mhz til 115mhz, som ikke akkurat er vrient å få til på de fleste hovedkort... Prøvde denne hastigheten på et 8800GTX også, med minimal effekt og valgte derfor å ikke bruke den, men den blir stående på dette nå!

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er en del P35-kort (og P965?) som bruker den samme løsningen som 975X hvor den primære 16x slotten deler banene mellom seg selv og den sekundære for 2x PCIe x8 is stedet for den standard løsningen med 1 stk. PCIe x16 + 1 stk. 4x via ICH9. Disse skal stort sett fungere hakket bedre enn 'vanlig' P35 (975X var i alle fall raskere enn standard P35 med HD 2900 når oppløsningen ble skrudd opp).

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Det er en del P35-kort (og P965?) som bruker den samme løsningen som 975X hvor den primære 16x slotten deler banene mellom seg selv og den sekundære for 2x PCIe x8 is stedet for den standard løsningen med 1 stk. PCIe x16 + 1 stk. 4x via ICH9. Disse skal stort sett fungere hakket bedre enn 'vanlig' P35 (975X var i alle fall raskere enn standard P35 med HD 2900 når oppløsningen ble skrudd opp).

 

Ok, i alle fall 16x/4x på mitt DQ6, ikke sett noen P965 eller P35 med 8x/8x, finner du noen så del gjerne info. Men for min del ender det vel med X38/X48, men et "billig" og bra OC vennlig P35 med 8x/8x kan jo friste.

Lenke til kommentar

Asus Blitz Extreme (P35) er det første jeg kommer på i farten. Mener å ha lest om andre slike også (men skal ikke banne på det).

 

Edit: Skjønt, det er vel neppe noe å tjene på å lete opp slike 'gamle' entusiastmodeller da de er dyre i utgangspunktet og de første som går ut av sortimentet når nye brikkesett lanseres. Disse ytelsesforskjellene kan dog være relevante for noen som sitter med et slikt kort og enten vurderer oppgradering eller å styre unna crossfire fordi de 'bare' har P35.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
and the first thing I did was replace the Stock Cooler with an Accelero S1, and strapped a 140mm Yate Loon to it. I've been running RTHDRIBL overnight at 857/1200 MHz, and my Load Temperatures are 40C with this cooler. Will post more pics and results after I get back from work today

 

 

dette var da spennende at den kjøleren passer, kan oppnå fin OC med minimalt med lyd

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Asus Blitz Extreme (P35) er det første jeg kommer på i farten. Mener å ha lest om andre slike også (men skal ikke banne på det).

 

Edit: Skjønt, det er vel neppe noe å tjene på å lete opp slike 'gamle' entusiastmodeller da de er dyre i utgangspunktet og de første som går ut av sortimentet når nye brikkesett lanseres. Disse ytelsesforskjellene kan dog være relevante for noen som sitter med et slikt kort og enten vurderer oppgradering eller å styre unna crossfire fordi de 'bare' har P35.

Vel, de fleste tester, helt fra AGP'ens dager har jo vist at det med minnebåndbredde på slottene til skjermkortene ikke har så fryktelig mye å si. F.eks. var forskjellen på å kjøre SLI på et Nforce 680i (16x2) kontra 650i (8x2) minimal når det kom til spillytelse.

 

Dog har jeg et Blitz Extreme selv og har litt lyst til å teste ut 2x3870 etter å ha lest litt her i denne tråden, selv om jeg har et GTX-kort som er vel og bra nok det. Men det er spesielt ytelsen i de høye oppløsningene jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...